KPN introduceert nieuwe huisstijl

21 maart 2006, 15:08

Nieuw KPN logoMet de pay off KPN sluit je aan en een nieuw logo heeft KPN vandaag haar nieuwe huisstijl geintroduceerd.

Doel van KPN is om te veranderen in een onderneming die de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van communicatie toegankelijk maakt voor iedereen in Nederland. Met het uitspreken van deze strategie en ambitie lanceert KPN ook een nieuwe huisstijl en passende reclamecampagne. KPN wil hiermee nieuwe wegen inslaan, met behoud van het vertrouwen dat klanten in het bedrijf hebben.

KPN heeft een aparte site met downloads voor de pers en een actiesite ingericht waar de commercial ook te bekijken is.

De commercial is niet bijzonder: veel mensen die door de straten lopen en blij zijn. Het doet me denken aan Wanadoo en een maandverbandreclame. Dat zal wel niet de bedoeling zijn 🙂

KPN zet in op drie pijlers: internet, bellen en televisie. Wat mij opvalt is dat de volgorde van deze drie op de verschillende sites niet gelijk is.

In het nieuwe logo komen de drie pijlers terug: bellen is groen, televisie is blauw en internetten is geel. Op de actiesite is ook een bewegende versie van het logo te aanschouwen welke mij het meest aan drie druppels doet denken (smelt KPN?). Dit bewegende logo zie ik verder nog nergens terug komen.

Het onderzoek (pdf) dat KPN aanhaalt waaruit blijkt dat Nederlanders open staan voor vernieuwing is leuk om te lezen. De conclusie van dit rapport geef ik hier onder:

Nederlanders staan open voor vernieuwingen op het gebied van internet, telefonie en televisie. Ze zijn nieuwsgierig naar vernieuwingen op het gebied van telecommunicatie en zijn benieuwd naar wat de toekomst hun verder brengt.

Vaak wordt daarom gedacht dat heel Nederland inmiddels volledig is aangehaakt op alle moderne technologieën en dat ook de nieuwste diensten en producten moeiteloos zullen worden omarmd. Dit optimisme is gerechtvaardigd voor het deel van de consumentenpopulatie dat zichzelf ziet als koplopers bij technologische vernieuwingen: de zogenaamde innovators. Voor het meer ‘volgende’ deel van de bevolking blijkt uit dit onderzoek dat de voedingsbodem voor vernieuwing weliswaar gunstig is, maar dat er ook drempels te overwinnen zijn.

Belangrijk bij de introductie van nieuwe ontwikkelingen is het directe nut voor de consument. ‘Wat leveren deze vernieuwingen mij persoonlijk aan voordeel op?’, is de vraag die de consument zichzelf stelt. Daarnaast houdt een groot deel van de consumenten ook de kosten goed in het oog: kosten met name gedefinieerd als de tijd die het kost om een nieuwe dienst te gaan gebruiken in het dagelijks leven.

Verder is er een substantiële minderheid van de Nederlanders die moeite heeft om de ontwikkelingen bij te houden. Deze groep vindt het aanbod onoverzichtelijk. Bij hen leidt dit tot een gevoel van onvermogen en stress: men moet te veel tijd besteden aan het kiezen binnen het aanbod en men is bang om een verkeerde keuze te maken. Ook bij deze groep ligt er een kans voor de aanbieders van diensten: er is een markt voor aanbieders die helderheid scheppen, die het directe nut aantonen en die de consument goede ondersteuning bieden.

Ludo Raedts
Founding Partner bij RIFF

Categorie
Tags

21 Reacties

    Karlijn

    Beetje een MSN sfeertje heeft het met die schaduwen en die kleurtjes.


    21 maart 2006 om 14:42
    Jon

    Op Webwereld las ik de omschrijving ‘3 tikkels met een kroontje’.

    Ik vind hem wel mooi.


    21 maart 2006 om 14:48
    Kasper Katje

    Vertrouwen behouden? Dan moeten ze vooral met van die nep anti-Simyo acties komen.

    Wat betreft het logo: veel te speels en fris.


    21 maart 2006 om 15:01
    karlijn

    @kasper.

    Dat zullen ze dan wel uit willen stralen. Let wel: een huisstijl hoeft niet altijd je identiteit uit te stralen, het kan ook bedoeld zijn om je imago te veranderen. En verandert dat, dan kan ook de identiteit van een bedrijf meeveranderen. Kortom: KPN wil graag speels en fris zijn, probeert dat met haar huisstijl en hoopt dat vervolgens ook waar te kunnen maken.


    21 maart 2006 om 15:03
    Kasper Katje

    Ik ben er vrij zeker van Marco. KPN/Simyo heeft geen actie ondernomen tegen de ‘lastercampagne’ en het domein draait op de nameserver van Poort80 en die hebben ook KPN wholesale in hun portfolio.


    21 maart 2006 om 15:30
    Barry

    Volgens mij dwaalt deze discussie een beetje af, Simyo is toch een ander merk dan KPN? Ander merk, andere strategie…


    21 maart 2006 om 15:31
    gooz

    Als ikoontje op de desktop of in de system-tray zou het logo niet misstaan.

    Of het als logo past bij een dergelijk instituut als KPN, vraag ik me echter af…

    En de boodschap: “KPN wil mensen met elkaar in verbinding brengen.” lijkt wel een beetje erg veel op Nokia’s “Connecting People”…


    21 maart 2006 om 15:39
    BasW

    [spellingscontrole] KPN intoduceert nieuwe huissstijl [/spellingscontrole] Blijven jullie aan de gang met foute koppen om aandacht te trekken? Ik dacht dat het niveau hier wat hoger lag….


    21 maart 2006 om 18:27
    edwin duys

    Ben benieuwd wat deze verfrissing van dit merk voor consequenties gaat hebben voor de overige merken, of hier een reductie in gaat plaatsvinden en/of hoe hier onderlinge samenhang in gebracht gaat worden.


    21 maart 2006 om 18:41
    Arash

    3 druppels komen bijelkaar (internet + telefonie + televisie), maar smelten niet naar 1 ding (geen eenheid?!). Het nieuwe style, slogan enz vindt ik niet echt origineel. De 3 druppels achter de kroon vindt ik zelfs vervelend en out of touch met de rest.

    Ben benieuwd welke effect die zal hebben op lange termijn en in hoeverre de “vernieuwing” door gevoerd zal worden in hun marketing communicatie mix.


    21 maart 2006 om 19:56
    rRijk

    kpn sluit je aan

    of kpn, sluit je aan bij de trend van meer kleurige logo’s in organische vormen.

    Geen logo wat jaren meegaat al was het alleen dat het in het klein al slecht toepasbaar is.


    21 maart 2006 om 21:00
    media

    BT, Nokia en France telecom – het lijkt er op dat het bureau verschillende voorbeelden in een grote hoed heeft gegooid en de gemene deler er uit heeft gehaald als voorstel. Ook een manier natuurlijk 😉


    22 maart 2006 om 08:31
    Ricky

    het is iig een makkelijk te vergeten logo als zovelen anderen. Handig bij een overname, kun je makkelijk rebranden in telefonica/hutchison/whatever


    22 maart 2006 om 11:58
    Doron

    De “connecting worlds” zoals ze bij BT hun logo noemen heeft al jaren een geanimeerde versie. En tja ik moet zeggen dat dit enigzins op die van onze vrienden van de PTT lijkt. Toch vind ik het slimme move vqan ze om eindelijk iets aan hun uitstraling te doen.


    22 maart 2006 om 15:17
    Houtlust

    Waar ik niemand over hoor maar wat volgens mij het belangrijkste deel van de huisstijl is, is het gebruik van het ‘wit’.

    Een logo staat nooit op zich. De KPN auto’s zullen wit zijn met logo. Of zie de opening van de actiesite, veel wit waarin het logo een kleine oppervlakte beslaat.

    Wit staat voor frisheid of transparantie mi.


    22 maart 2006 om 16:29
    ErwinVanLun

    @Doron: de logo’s van BT en KPN doen idd we heel sterk aan elkaar denken. Ik zag dat de geanimeerde versie wordt gebruikt op de zoekpagina. Leuk! Tx!


    23 maart 2006 om 09:35
    Maarten Korz

    KPN sluit je aan is wat mij betreft een verkeerde benadering van je doelgroep. Ik wil me niet aansluiten bij KPN ik wil gebruik maken van diensten, ik wil me aansluiten bij vrienden, ik wil me aansluiten bij content, weblogs, radio, tv of merken die wat betekenen voor mij. KPN MAG me daar misschien bij faciliteren. KPN verzorgt niet de content, ze zorgen voor het lijntje… niet de beleving.

    Daarbij doet het woord (aan)sluiten mij ook denken aan een typisch KPN / Moloog ding: we sluiten je in, we sluiten je op in de diensten van de KPN. Je bent niet vrij, maar opgesloten met een draadje aan de KPN.

    Ik wacht op de eerste maatschappij die mij vrijheid beloofd, die zegt dat ze mij helpen en ondersteunen in de triple play jungle. Volgens mij is dat ook wat KPN’s topman wil…


    5 april 2006 om 04:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!