Kritische succesfactoren van viral marketing

21 oktober 2004, 19:55

Viral marketing of buzz marketing is de droom van elke marketeer. Het belooft een marketingboodschap dat zichzelf automatisch verspreidt naar steeds meer potentiele klanten. En laten we eerlijk zijn, welke adverteerder wil dat nu niet? Het bedenken en opstarten van een viral marketing campagne is echter geen sinecure. Voor de geinteresseerden een aantal tips en kritische succesfactoren van viral marketing experts Kari Sullivan en Igor Beuker.

Kari Sullivan beschrijft op haar weblog Greedy Girl deze week een aantal vragen die ze zich zelf stelt bij het opzetten van een viral marketing campagne:

  • What?s the most inane thing I?ve seen passed around recently? How could I make it better?

  • What?s the most un-surprising viral I?ve seen lately? Why didn?t I think of it?

  • What events are coming up that people love to blog / talk about? (Halloween, World Series, Election, Thanksgiving)

  • What?s the latest thing I passed on to someone just because it was funny (besides my husband)? What compelled me to pass it on?

  • What current viral has the worst ?pass it on? tools? How could I re-work this?

  • What?s starting to rise on buzz / search indexes? How can I turn this into a viral?

Igor Beuker (LaComunidad) geeft in ReclameWeek (pdf) een aantal kritische succesfactoren van viral marketing:

  • zorg dat de boodschap makkelijk door te sturen is;

  • beloon de persoon die de boodschap doorstuurt;

  • verbaas, wees grappig of extreem;

  • wees uniek, creeer een ‘wow’-effect;

  • domineer, raak de doelgroep (niet 10 procent, maar 50 procent);

  • breng snelheid in het traject, dan sterft het virus niet uit;

  • maak grote beloftes en kom ze na;

  • iemand succesvol? vertel het de rest en beloon hem of haar openlijk;

  • laat de ‘succesvollen’ de anderen helpen;

  • meet en verbeter.

en geeft tevens aan wat niet werkt:

  • flauw of afgezaagd;

  • namaak of fake;

  • video’s van 3-4 Mb zijn te zwaar voor veel e-mailadressen en e-mailboxen.

Zeker de moeite waard om te lezen is ook zijn column Vet Viral in de nieuwsbrief van CheckIt.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Zwelgje

    Beste viral marketing idee ever: The IdeaVirus van Seth Godin. Aanradertje.


    22 oktober 2004 om 03:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!