Kunnen automerken zonder entertainment?
Als er een branche is waar de strijd om consumentenaandacht groot is, dan is het wel in de autobranche. Budgetten voor advertentie-campagnes lijken onge-limiteerd, op gebied van online advertising lopen ze ver voor op andere branches en ook op het gebied van non-spot doen ze goed mee.
In Comment 2.0, een magazine over (merk)communicatie en entertainment, een aardig artikel over de relatie tussen automerken en entertainment.
Voorbeelden die worden beschreven zijn: Chevrolet Nederland dat samenwerkt met het Veronica-programma De Grote Beurt (DGB), Audi A8 in de nieuwe actiefilm Transporter 2, speelfilmdebuut van Fiat Panda in de James Bond-film Casino Royale, samenwerkings-overeenkomst tussen Mercury (Ford Motor Company) en Landmark Theaters, optreden van Toyota’s Prius in diverse films en tv-series en het gebruik van muzieknummers door Mercedes-Benz, Scion en Honda.
Of automerken niet meer zonder entertainment kunnen zoals autoblog.nl meldt is nog maar de vraag. Feit is wel dat automerken in toenemende mate entertainment gebruiken om de aandacht te krijgen van de consument.
Hum, ik vind helemaal niet automerken qua online advertising ver voor lopen op andere branches.
Ze adverteren enkel als er nieuwe modellen worden uitgebracht en de mediabureau’s plaatsen dan meestal ads op de grote sites.
Er wordt veel te weinig gedaan aan branding of het stimuleren van proefritten door ook ads/tekslinks te plaatsen op kleinere sites.
In het afgelopen jaar had, meen ik alleen Opel een campagne lopen via Testnet. Bij TD, Kliks, Tradetracker etc. heb ik nog geen autocampagne gezien.
Ook zouden sommige sites van importeurs sterk verbeterd kunnen worden. Er wordt veel te veel van uitgegaan dat elke bezoeker een zekere kennis van auto’s heeft, de verschillen tussen modellen worden niet altijd goed uitgelegd etc.
En sommige importeurs zouden m.i. ook een stuk klantvriendelijker kunnen worden…
Jacobien, vwb de Nederlandse markt heb je helemaal gelijk. In de VS is de autobranche veel verder met het inzetten van online (of beter interactieve) advertenties en de integratie hiervan in de media mix.
@Roderick; de executive car of the year verkiezing is leuk bedacht maar noem ik niet echt vernieuwend.
@Jacobien; Denk dat automerken qua online-advertising de afgelopen tijd best een paar leuke campagnes hebben gehad! Wat denk je van de schatzoek-actie van Audi, de (alweer wat oudere) site van bwmfilms.com, en wat dacht je van de viral ads van de Opel Tigra TwinTop en de Volkswagen Polo?
Er wordt dus aardig wat gedaan aan branding maar dat kan natuurlijk altijd meer, denk dat de autobranche goed op weg is. Vraag me wel af of het stimuleren van proefritten ed. een doel moet zijn. Daarnaast is het feit dat er geen campagnes lopen bij testnet, kliks, etc niet echt een criteria. Bij Adwords heb ik ze trouwens weleens langs zien komen maar ook niet echt veel. Denk inderdaad dat lokale dealers/importeurs hier meer mee kunnen.
@Marco; dat denk ik ook, kijk bijvoorbeeld naar de sponsoring van jalopnik zo’n 1,5 jaar geleden, dat moeten we hier nog meemaken;)
@ Vincent
Het stimuleren van proefritten zou natuurlijk een prioriteit moeten zijn als waar is wat mij is verteld; namelijk dat 1 op de 3 proefritten eindigt in het kopen van de auto.
Daarnaast vind ik het feit dat er geen campagnes zijn voor kleinere sites wel degelijk een citeria. Het geeft aan dat kleinere sites nog niet als relevant worden gezien, terwijl ze dat wel degelijk zijn. Veel kleintjes maken een grote.
Daarnaast zijn mijn persoonlijke ervaringen met sommige importeurs m.b.t. online advertising en publiciteit ook niet om over naar huis te schrijven. Dat terwijl ik eigenaresse ben van de enige autosite voor vrouwen.
Als je bijvoorbeeld 5x moet mailen of je ajb op een perslijst mag komen, dan is er iets mis…
@ Vincent
Dank voor de link!! Ik had alleen een overzicht van jaren terug.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!