Kwart mediabudget Transavia naar internet

10 februari 2006, 13:59

Zoals eerder aangegeven doet Peter Wiegman verslag van het MWG-Congres 2006. Een van de sprekers vandaag was Willem Hondius van Transavia. Hieronder de belangrijkste feiten uit zijn presentatie:

Transavia is volledig afhankelijk van internet als verkoopkanaal. Maar liefst 94% van de boekingen zijn online. De schaarste die het bedrijf heeft is het aantal stoelen dat verkocht kan/moet worden. Om de effecten van de media-inspanningen te meten worden deze gematcht met de verkoopgegevens en bezettingsgraad. Bereik wordt daar in meegenomen, klikpaden op de site worden vastgelegd, het zoekgedrag wordt geanalyseerd en via enquetes en e-mail (base = 500.000) verzamelt de vliegtuigmaatschappij veel informatie.

Hondius van Transavia geeft aan dat op dit moment 25% van het mediabudget naar online gaat en 75% naar offline. Een jaar geleden was dat nog 15%/85%. Hij voorziet dan ook dat de komende tijd nog meer naar online gaat ten koste van offline. Hij ziet dat door de inschakeling van online media de mediakosten per verkochte stoel de afgelopen tijd 25% zijn gedaald. Vooral televisie wordt door hem gezien als ‘duur’ en de impact wordt steeds kleiner. Bovendien zijn de offline media lastiger bij te sturen dan online media.

Bron: Mediaonderzoek.nl

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Daan

    “de komende tijd nog meer naar online gaat ten koste van online.”

    verder top


    10 februari 2006 om 15:07
    media

    Had er zelf ook over heengelezen, inmiddels aangepast!


    10 februari 2006 om 15:14
    loket

    ja, hier wel en bij mij nog niet. ga ik ook maar doen. dank daan. vergeet niet, de stukjes zijn steeds in de pauzes gemaakt . . .


    10 februari 2006 om 19:00
    loket

    . . . en het is “per verkochte stoel” in de laatste alinea.


    10 februari 2006 om 19:02
    David

    tjonge tjonge het zal dan wel met een knipoog zijn maar ben benieuwd hoe daisycon zijn geld verdient als al hun adverteerders geen enkele vorm van offline marketing zouden inzetten. Ook en misschien nog wel vooral de affiliate netwerken plukken de vruchten van deze marketing investeringen.


    11 februari 2006 om 13:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!