Kwetsbaarheid is mooi. Maar tot hier en niet verder!

3 september 2015, 12:41

Een positieve ontwikkeling in onszelf of een trucje voor commercieel gewin?

Denise en Carola chatten regelmatig over een onderwerp dat ze bezighoudt. Deze keer over de kracht van kwetsbaarheid. Het brengt je veel. Maar hoe ver ga je? En welke KPI hang je daaraan?

Ha Carola,

Ik zie nog steeds bedrijven die zich laten leiden door angst. Angst voor transparantie want: ‘dan delen we onze kennis?!’ Uh, ja, dat is nu juist de bedoeling. Deze mensen zijn zo niet van deze tijd, zucht. Hoe zie jij dat?

Hi Denise,

Bedrijven zien vaak de beren op de weg in plaats van de kansen. Meer online profilering is ook eng, want je gaat meer kritiek krijgen. De concurrent kijkt inderdaad mee. So what? Angst is nooit een goede raadgever geweest.

PS. Binnenkort echt even die koffie doen!

He Carola,

Dus? Kwestie van gewoon doen? Zoals jij met jouw blogs? Waardoor ik jou ben gaan volgen. Je laat niet alleen zien dat je ergens wat van weet, je deelt het ook om anderen te helpen. Daar kan ik wat mee. Moest denken aan Brene Brown, toen ze vroeg: “Hoeveel van jullie vinden het zwak van jezelf als je je kwetsbaar opstelt?” Bijna de hele zaal stak zijn vinger op. “Ok, en hoeveel van jullie vinden het moedig dat ik hier voor jullie sta en me kwetsbaar opstel?” Weer stak bijna iedereen zijn vinger op. Dat geeft aan hoe kritisch we zijn op onszelf en hoe eng we het vinden onszelf kwetsbaar op te stellen. Hoe ging dat bij jou?

Kwetsbaarheid is mooi. But keep it cool

Hi Denise,

Thx for the compliment.

Het kwetsbaar op durven stellen vergt inderdaad moed. Maar het geeft je ook veel terug. Ik vraag mij wel af waar we de grens trekken met het tonen van onze kwetsbaarheid. Ik kom online regelmatig mensen tegen die ‘zichzelf kwetsbaar opstellen’ en echt de meest persoonlijke, soms zelfs gênante informatie, met hun volgers delen, waarbij je gewoon ziet en voelt: ‘dit is niet oprecht’. Dus wanneer is het een positieve ontwikkeling in onszelf en wanneer wordt het een soort van trucje voor commercieel gewin? Brown zei ook: “Onderzoek je eigen bedoelingen bij jouw proces in het meer kwetsbaar opstellen. En stel duidelijke grenzen. Altijd. Weet waarom je iets wilt delen met je publiek, stel grenzen in wat je wel vertelt en wat je voor je wilt houden”.

Hi Carola,

Vertel! Heb je zo’n gênant voorbeeld?

Hi D,

Meerdere, maar ik vind het niet zo sjiek om deze met naam en toenaam te benoemen 😉 Ik zie het vooral terugkomen via de socialmediakanalen. Soms gooien mensen alles in de strijd, maar dan ook echt álles; privé, kinderen, relatieproblemen, verdriet enzo. Zogenaamd onder het mom; ‘Kijk, ik stel mij zo kwetsbaar op…’. Echt, ik weet meer van sommige van die mensen, dan van mijn goede vriendinnen. Dan ben je echt het spoor bijster, denk ik. Dat is niet wat er wordt bedoelt met ‘je kwetsbaar opstellen’ in een zakelijke omgeving. BN’ers kunnen er ook een handje van hebben via Twitter bijvoorbeeld. Jammer.

Hi Carola,

Tja…. het is natuurlijk makkelijk hierin door te slaan. Vooral online. Er staat immers niet direct een gezicht voor je, dat maakt het ‘veiliger’ om je uiten. Iedereen roept maar van alles op socialmedia zonder na te denken over consequenties. Terwijl online aanwezigheid geen doel is op zich, maar een middel om gesprekken aan te gaan, je te verbinden. Fysiek trek je toch ook geen zak over je hoofd in een gesprek? Denk dus even na voor je wat post.

Ga je trouwens nog mee naar dat marketingevent in oktober?

Hi Denise,

Jazeker, ik heb hem in mijn agenda staan hoor.

Laatst las ik een artikel: ‘Word authentiek’. Dat kan helemaal niet! Ieder individu IS authentiek. Alleen sommigen van ons raken, door externe en soms interne factoren, hier iets verder van verwijderd. Wat denk jij, is het de zoveelste marketingtrend die sommigen van ons goed omarmen óf is ‘de kracht van kwetsbaarheid en authenticiteit’ een tweede natuur die je verder kan ontwikkelen? En die sommige professionals al van nature hebben en daardoor dus succesvol(ler) zijn en positiever in het leven staan en dit weer overdragen op anderen? Kip-ei verhaal.

Pluk boegbeelden uit je organisatie en schuif ze naar voren

Hi C,

Nope. Het is zeker geen trend, net zoals contentmarketing niet nieuw is. We hebben alleen meer middelen tot onze beschikking om ons te profileren. De vraag is niet zozeer of je er gebruik van maakt, maar hoe. Je zegt het zelf al: authentiek ben je! Het mooie van online transparantie is dat onwaarheid plaatsmaakt voor echtheid. Ik bedoel: ik volg liever iemands persoonlijke profiel dan een saai, onpersoonlijk bedrijfsaccount. Daarnaast merk ik snel genoeg of een persoon echt is of niet. En die echte mensen gaan het verschil maken voor hun organisatie. Dus ik stel voor dat alle bedrijven deze mensen uit hun organisatie plukken en ze naar voren schuiven. Mensen als Jeroen van de Ven, Social Media Manager van de ABN AMRO, is een mooi boegbeeld voor zijn organisatie.

Succes komt door een diepere laag van connectie. Is daar een KPI voor?

Hi Denise,

Eens! Mooi voorbeeld ook. Maar het blijft een tricky one. Ik zie dat het salesproces is veranderd, evenals de rol van de sales- en marketingprofessional. Je kunt alleen succesvol consultative seller zijn als je op een diepere (kwetsbare) laag connectie kunt maken met je medemens. Maar in hoeverre stel je je kwetsbaar op als je je KPI’s moet halen? Wat is de KPI van kwetsbaarheid? Is het niet hebben van KPI’s een mooie vorm van kwetsbaarheid? Of juist het wel hebben ervan zonder er keihard op afgerekend te worden?

PS. Heb je die Van Oort nog gebeld?

Het niet hebben van KPI’s is een mooie vorm van kwetsbaarheid

Hi Carola,

Dat is nu precies die angst waar ik het over had. Bedrijven willen best hun medewerkers naar voren schuiven, maar puntje bij paaltje gebeurt het te weinig vanwege andere prioriteiten. Ik zie wel een mooie ontwikkeling hoor, dat bloggen of thought leadership als doelstelling aan medewerkers wordt meegegeven. Heel leuk, maar welke KPI je daaraan hangt? Geen idee. Ach, ik vind het eerlijk gezegd zo’n nondiscussie. Start gewoon met mensen de ruimte te geven hier zelf invulling aan te geven. Autonomie en controle loslaten zijn hierin key. Begin met de socialsuperchampions, klein beginnen en uitbreiden. En zorg dat je de juiste mensen aanneemt: mensen met lef, die positief en hulpvaardig zijn ingesteld en ambitie hebben. Dit straalt af op de markt. Wedden dat deze bedrijven een betere reputatie hebben? Just do it!

PS. Ja, paar keer voicemail nu. To be continued.

Hey Denise,

Ik reageer ff morgenavond op je mail. Vandaag te druk.

D, ben ik weer.

Tja, ik denk terug aan een voormalig salesmanager. Ik werkte in een harde cultuur en ik leerde hier wat de term hardselling betekende. Ik kon niet oprecht zijn, mij al helemaal niet kwetsbaar opstellen. Ik moest gewoon keihard scoren, over de rug van de klant, om mijn zware new business target dicht te schrijven. De klant was er niet mee geholpen, ik doodongeluk en maakte ruzie met m’n salesmanager. Daar werd hij weer ongelukkig van. Believe me 😉 Inderdaad, of je er nu wel of niet KPI’s aanhangt, er moet ruimte zijn voor ontwikkeling op dit gebied voor medewerkers. Kwetsbaarheid maakt je niet alleen menselijk, het maakt je ook blijer. Zowel in je carrière als in je privéleven. Daar ben ik van overtuigd. Het zorgt voor verbinding, op allerlei manieren.

Hi Carola,

Hoe gaaf is het dan als je allemaal van dit soort mensen in je organisatie hebt? Organisaties zouden hun eigen medewerkers meer in hun strategie moeten betrekken. Ze naar voren schuiven als zijnde woordvoerders. Zij hebben tenslotte het contact met de klant. Ik weet zeker dat klanten geïnspireerd raken en vanzelf bij je terecht komen. En dat zijn dan ook de klanten die passen bij jouw organisatie.

He Denise,

Managers zouden, wat mij betreft, hun mensen hier op mogen managen. Stel ze regelmatig de vraag; ‘Maak je je dromen waar?’, ‘Ben je gelukkig?’, ‘Beweeg je regelmatig? Eet je gezond?’, ‘Kun je jezelf zijn binnen dit bedrijf en in je klantcontact?’ Ik garandeer je; dan gaan de omzetcijfers vanzelf omhoog.

Carola,

Amen! En een lange adem! But so worth it!

Carola Rodrigues (32) is ruim acht jaar ondernemer, eigenaar van een paar bedrijven. Gek van het sales-en marketingvak, enorme interesse in hoe ons brein werkt en de diepere lagen van het menszijn. Gelooft in authentieke kracht en kwetsbaarheid. Het is haar missie om iedereen te laten ervaren dat je kunt leren verkopen zónder te verkopen en dat je een gelukkiger mens bent als je in contact komt met je diepste ‘ik’.

Daarnaast is zij documentairemaakster, spreker en houd van schrijven. Gek op haar drie mannen en kickboksen.

www.carolarodrigues.nl www.lagosto.nl www.salesgens.com

Denise Pellinkhof
Expert in marketing, branding, content & thought leadership bij Joy in Business

Expert marketing, branding, content & thought leadership. Ik geloof in de kracht van mensen. In de kracht van hun verhaal. Als jij duidelijk kunt uitdragen wie je bent, waar je voor staat en hoe jij anderen kunt helpen, wordt alles een groot speelveld. Door te investeren in persoonlijk contact, te werken vanuit klantbehoefte en je (menselijk) dienstbaar op te stellen, kun je vertrouwen opbouwen. Je trekt de juiste klanten naar je toe. Echt, er zijn zo veel kansen als jij jouw kennis en persoonlijkheid slim weet in te zetten. Ik krijg er energie van mensen en organisaties hierbij te helpen. Om ze te zien groeien en hun expertrol te pakken. Om verhalen te maken die het waard zijn om te delen: inzichtvolle content, waarmee je aantoont de markt en de uitdagingen van klanten te kennen. Mens en organisatie hebben elkaar hierin nodig. Zo simpel is het.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!