Lachen om een lijk

22 juni 2021, 09:00

Nieuwe ‘Even Apeldoorn bellen’ is helaas niet grappig

Wat kan er misgaan? Een merk dat bekend staat om zijn spraakmakende campagnes. Een concept dat al ruim 35 jaar meegaat. Een van Nederlands meest gelauwerde creatieven, vermaard om zijn humoristische ideeën. Een van Nederlands beste commercialregisseurs.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar helaas, het kan. Pas op, ik ga even vloeken in de Nederlandse reclamekerk. Dus lees vooral niet verder als je daar niet tegen kan.

Na wat zwalkende tussenjaren heeft Centraal Beheer, zoals andere grote merken – denk aan de revival van Amstel bier met de drie vrienden en de terugkeer van Cora van Mora – zijn succesvolle ‘oude’ reclameconcept, dat in 1985 het licht zag, nieuw leven ingeblazen. Of eigenlijk juist niet, maar daar kom ik zo op.

Met dit spraakmakende op humor gebaseerde concept was de verzekeraar uit Apeldoorn een van de lievelingen van reclamemakend en -minnend Nederland. Ik noem de onvergetelijke patser (die een sterke gelijkenis met Barry Hay vertoonde) op de speedboot bij wie op het allerlaatste moment na het wegvaren de tros toch nog losschoot (’Boot’). Het gezin dat na een bezoekje aan het safaripark met een leeuw op het dak de garage in reed (‘Leeuw’). Of de twee jochies die per ongeluk een juwelierszaak inreden (‘Rio’). En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Goed voor veel vermaak en een respectabele reeks Gouden Loeki’s.

Wrange miskleun

Dus je snapt dat ik vol verwachting uitkeek naar de nieuwe commercial uit Apeldoorn. Dat wil zeggen: ik zag ‘m bij het doorspoelen voorbijkomen tussen al het EK-geweld van de supermarkten en natuurlijk wilde ik ‘m even goed bekijken.

Leuke start, vette track, goed gecaste (anti-) held, geinig gebbetje met het terugkerende ‘raak gooien’, kortom, de vaste conceptriedel in optima forma, dus restte maar één vraag: wat hadden de makers nu als plottwist voor ons in petto?

En daar ging het mis. Die leuke, tikje rebelse jongeman is de pineut want hij wordt via het misgegooide blikje gelinkt aan een moord. Hoe weten we dat? Je ziet een lijk liggen met een laken erover en kogelgaten in een auto. Een dodelijk slachtoffer dus. Ik krijg daar een naar gevoel van. En grappig is het, ondanks de vette lach van onze held, daardoor helemaal niet.

Ik breng merken een nieuwe belofte. Dat is mijn missie. Gedurende mijn loopbaan heb ik me hierin gespecialiseerd bij KPN, Reaal en Rabobank en later vanuit mijn consultancy bij tal van andere organisaties. Het succes van de door mij geleide Rabobank-campagne met Jochem de Bruin, waarin de bank haar nieuwe belofte introduceerde ("Het is tijd voor een bank die het anders doet") was hiervoor mijn springplank. Tot op de dag van vandaag heb ik meer dan 100 merken in uiteenlopende sectoren mogen helpen met het Verleiden, Verbeelden en Versterken van hun Belofte. Dat is elke keer weer een prachtige ontdekkingsreis, waarin fascinatie en verwondering hand in hand gaan. Naast mijn rol als adviseur geef ik regelmatig gastcolleges (o.a. bij NIMA & TIAS) en schrijf ik boeken over hoe je jouw belofte ontdekt en laat vliegen.

COMMUNITY
Categorie
Tags

8 Reacties

    Jeremy

    Ik vind dit een zeer magere reclamereview. De auteur krijgt er een naar gevoel bij, dus het is een ‘wrange miskleun’? Ik kan als marketeer heus tegen vloeken in de reclamekerk, maar dit is echt Marketingfacts onwaardig.

    Over smaak kun je natuurlijk twisten, maar zoals de auteur van dit stukje zelf al aangeeft is het concept van de campagne ook in deze uiting wederom goed doorvertaald en weet je direct dat het over Centraal Beheer Achmea gaat.

    Tot slot, als ik kijk naar de reacties onder de video dan valt ie bij een heleboel anderen blijkbaar goed in de smaak.


    22 juni 2021 om 14:13
    luuk.ros

    Hi Jeremy, dank voor je reactie. Het punt dat de auteur maakt is dat je – wat hem betreft – in een commercial geen grappen maakt over dood en misdaad. Dat is een kwestie van smaak en een kwestie van ethiek. In die zin past het perfect op Marketingfacts. Over smaak valt niet te twisten, over ethiek wel, maar het staat je natuurlijk vrij om het er niet mee eens te zijn.


    22 juni 2021 om 14:24
    Hubert Sistermans

    Prima om jezelf de maat te nemen. Het gaat wel om de actie/ reactie van de doelgroep.


    22 juni 2021 om 14:32
    Manfred

    Allemachtig…ik denk dan vooral wat wordt het toch allemaal soft als ik dit lees. Als dit al niet meer kan. Hadden ze echt een berg horror uitgestrooid had ik het beter begrepen maar dit is van verre van het geval. Ik vond de reclame dan weer wel leuk. Grappig is het daardoor voor mij weer helemaal wel.

    Als we zo op de materie in moeten gaan op het “moordelement” en daardoor de dode persoon (met 0.0 associatie naar wie dan ook) dan kunnen we met wat extra fantasie meer reclames van Centraal Beheer onder de loep gaan leggen/ erover doordenken. Wat te denken van de doorbrekende haai in de glazen behuizing en de mogelijke hoeveelheid slachtoffers die dan wel zou gaan maken. Of de in het verhaal van het stuk aangehaalde leeuw, wat een hoop slachtoffers en ellende zou daar uit voortkomen?


    22 juni 2021 om 15:10
    Martijn

    Dit kun je zo veel verder doortrekken, waardoor je de helft van de Even Apeldoorn Bellen campagnes kan afschaffen. In de leeuw reclame die Adriaan aanhaalt zit ook een (gevaar voor) dood element. In de Rio reclame ook een misdaad element.

    Wat een gejank om niks. Wat is het volgende, de oude Rolo campagne waarbij een olifant in gevangenschap zit, gepest wordt en daarna zelf geweld gebruikt afzeiken?

    Dit artikel is een typisch voorbeeld van wat er mis is met de hedendaagse maatschappij. Iedereen is zo snel gekwetst of krijgt een ‘naar gevoel’ van iets dat ze zien en vindt dat de rest van de wereld zich daaraan moet gaan aanpassen.

    Wat mij betreft is deze nieuwe Even Apeldoorn Bellen reclame geslaagd!


    23 juni 2021 om 07:25
    Rosanne de Kruijf

    Het ligt vast aan mij, maar in eerste instantie snapte ik de clou ook niet direct. Na even nadenken kwam-ie wel (de kogelgaten had ik gemist en het lijk ligt wat in de verte – half gekeken denk ik), maar grappig vond ik het evenmin. Niet omdat ik nou zoveel moeite heb met de associatie met moord, alhoewel ik de ethische bezwaren best snap, maar omdat ik veel meer van de terugkeer van “even Apeldoorn bellen” had verwacht.


    25 juni 2021 om 10:09
    adriaanoomen

    Dat had ik ook @Rosanne!


    25 juni 2021 om 13:44
    Jeremy

    Dank voor je toelichting Luuk. En die snap ik wel, maar m.i. wordt het ethisch aspect hier absoluut geen geweld aangedaan (no pun intended). Vind het allemaal wat vergezocht.


    28 juni 2021 om 10:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!