Leuk idee: beta marketingcampagnes

25 juli 2005, 05:34

ClickZ’s Hans-Peter Brøndmo gooit een leuk en interessant idee in de groep: waarom zouden onze marketingcampagnes niet, net zoals veel software, ook in beta uitbrengen?

Met beta marketing speel je prachtig in op de ‘doe het zelf’-trend van onze ‘Consumer Generated Future’:

“The beta trend is an example of how the Internet places customers and influencer communities in the driver’s seat. Done well, a beta program becomes a period of intense dialogue between customers, opinion makers, outside software developers, and the company or organization developing the software or service.”

Maar het vraagt wel om een flinke dosis lef …

“Control, or lack of it, is the key sticking point for marketers when it comes to the beta trend. Marketers are trained to control everything, from the message to positioning and timing, to create the perfect image. Running an ad campaign without these controls is a foreign concept for most marketers. Yet the open movement and the beta trend are all about giving up certain controls.”

… om eerlijk, open en authentiek te communiceren:

“It takes a leap of faith and strong belief in your idea, product, or service to give up control and invite customers to be part of the early creation process. Yet people will increasingly expect to participate from early on. Their tolerance for ‘positioning’ is waning and expectation of authenticity is on the rise. How do you get any more authentic than having your customers write your ad copy?”

Lees hier het hele ClickZ artikel.

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Jonathan Marks

    Providing this is seen as a genuine dialogue – fine. But do the marketing guys really want dialogue or are they in “broadcast” mode? I think few want to really let go….they are indeed control freaks. Major difference between the way Apple and Philips approach this kind of marketing. I learned a lot from Philips on how not to do it.


    25 juli 2005 om 06:05
    at

    ‘Consumer Generated Future’? Incubatie marketing!


    25 juli 2005 om 06:12
    René

    ’t Zijn en blijven twee grootheden: beta-versies van software worden uitgebracht voor mensen die bij voorbaat al (denken) behoefte te hebben aan een programma. En bereid zijn een vastlopende computer te riskeren en input willen leveren voor verbeteringen. Maar wie heeft er behoefte aan een marketingcampagne? Precies, alleen de afzender. Niemand anders heeft er belang bij vrijwillig een mislukte marketingcampange te ondergaan. Daarom zijn er ook testgroepen uitgevonden (en masochisten). Gaan eerlijke en open aannemers straks ook huizen bouwen in een beta versie?


    25 juli 2005 om 15:35
    at

    rene dat heet nou creativiteit 🙂


    25 juli 2005 om 18:58
    mangold

    @Rene: Aannemers bóúwen reeds huizen in een beta versie: je ziet in een voorbeeldwoning hoe je huis er ongeveer uit zou kunnen gaan zien, maar beslist vervolgens zélf welke keuken, badkamer en scheidingswandjes jij wilt.

    Daarnaast is natuurlijk niet alleen de afzender van een marketingcampagne belanghebbende; kopers worden graag geïnformeerd over, en gewezen op, de nieuwste ontwikkelingen in de diverse schappen en showrooms.


    26 juli 2005 om 03:23
    Lainey

    Kim- Breezy would have loved that job too! She was a horse fanatic when she was growing up. She rode every chance she got and even went to hobcerask riding camp one summer. She loved it! I love horses too but I prefer a cleaner job. LOL


    11 juli 2016 om 23:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!