Leuke tv goed voor reclame

25 september 2003, 04:16

Mediaplanners kunnen de effectiviteit van hun reclame-euro vergroten door niet alleen te letten op het bereik van die media maar ook op de omgeving – het Umfeld – waarin hun advertentie wordt geplaatst.

Mediaplanners zijn op zoek naar effectiviteit. Wat is het beste medium voor een bepaalde advertentie? Er wordt niet alleen naar kosten gekeken, ook het bereik is belangrijk. Maar deze mediaplanners kijken niet vaak naar de invloed van het ‘Umfeld’ (de omgeving) van die advertentie op de manier waarop die advertentie wordt beleefd. De voornaamste reden is dat hierover geen gegevens beschikbaar zijn.

Marjolein Moorman promoveert op 3 oktober aan de Universiteit van Amsterdam, met haar proefschrift over de invloed van het Umfeld op de manier waarop reclameboodschappen op tv en in tijdschriften worden waargenomen. Centraal staan vragen als: zijn de effecten vooral afhankelijk van de manier waarop individuele kijkers of lezers de advertentie zien? Is betrokkenheid bij de context belangrijk, maakt het uit of de advertentie aansluit bij de context of niet?

Uit Moormans onderzoek blijkt dat de ‘harde’ eigenschappen van de omgeving waarin de reclame wordt geplaatst, zoals genre, inhoud en stijl bijna geen invloed hebben op de interpretatie van de uiting. De ‘zachte’ aspecten van het Umfeld, de beleving ervan, hebben daarentegen wel grote invloed.

Moorman concludeert dat het nuttig is als mediaplanners meer aan ‘Umfeldplanning’ zouden doen.

Moorman in het Financieele Dagblad: ‘Ik pleit voor grootschalig Umfeldonderzoek, aan de hand waarvan titels en programma’s kunnen worden ge?ndexeerd op basis van hun impact op diverse soorten doelgroepen. Met behulp van een Umfeldindex kunnen mediaplanners het bereik van een advertentie kwalitatief verbeteren.’

Bron:

Het Financieele Dagblad

Via:

http://www.communicatie-online.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!