LeWeb ’12: The Internet of Things – dag 1
Hoe staat deze derde revolutie van het internet er momenteel voor?
Net als de afgelopen jaren is Marketingfacts ook dit jaar weer aanwezig op LeWeb. LeWeb is één van werelds grootste tech-conferenties en heeft dit jaar als thema The Internet of Things. The Internet of Things wordt wel gezien als de derde revolutie sinds het ontstaan van het internet. De 'eerste' variant was beschikbaar op desktopcomputers en laptops, de tweede ging mobiel. En nu met de derde revolutie ontstaat er een heel nieuw web van verbonden apparaten die met elkaar of met de consument kunnen communiceren. Het heeft ruim 30 jaar geduurd tussen het ontwerpen van de eerste computers en het moment dat computers met elkaar konden praten via een netwerk. Eenzelfde evolutie maken apparaten nu ook door en er wordt verwacht dat het nog wel 5 tot 10 jaar duurt voordat het Internet of Things werkelijkheid wordt.
Het voorbeeld dat vaak wordt aangedragen van de koelkast die zelf eten kan bestellen is wellicht bekend, maar tegenwoordig zijn er al thermostaten zoals de Nest die verbonden zijn of waterputten van Charity:Water. Over beide projecten wil ik het graag wat meer hebben.
Nest
De Nest-thermostaat is ontworpen door Tony Fadell, beter bekend van het ontwerpen en uitwerken van de iPod bij Apple. Je ziet in de Nest dan ook duidelijk de Apple-achtergrond van de oprichters, niet enkel in het product, maar ook in de packaging en customer support. Het doel is om 'Apple-class' producten te maken.
De thermostaat was nooit een sexy apparaat. Er worden er wereldwijd jaarlijks miljoenen van verkocht en de innovatie stond eigenlijk al tientallen jaren stil. De Nest brengt daar verandering in. Niet enkel is dit een van de eerste intelligente themostaten, maar de Nest is ook verbonden met het internet. Zo kun je vanuit een mobiele applicatie je thermostaat aanpassen – wat nog redelijk saai is – maar houdt de Nest bij het inregelen van de verwarming en airco ook rekening met het lokale weer.
Ook leert de Nest hoe je aanwezigheid door de week heen is als persoon of als gezin en kan zo enorm veel energie besparen. De thermostaat is uiteindelijk verantwoordelijk voor bijna 70% van je energierekening.
De Nest is niet nieuw, het bestaat al een aantal jaren. Vandaag is echter aangekondigd dat de Nest naar Europa komt en straks eenvoudig is aan te schaffen in de winkel en werkt met Europese HR-ketels. Ik zal een van de eersten zijn die er één bestelt!
Charity Water
Scott Harisson had een enorm aangrijpend verhaal over de watercrisis die bestaat in de wereld. Bijna een miljard mensen in de wereld worden ziek en gaan dood vanwege het gebrek aan schoon drinkwater. Scott kwam in aanraking met deze problemen tijdens een periode van vrijwilligerswerk in Liberia, waar hij werkte op een zieknhuisboot als fotograaf. Terug in New York wilde hij daar verandering in gaan brengen en startte Charity:Water.
Het bijzondere aan Charity:Water is dat 100% van het gedoneerde geld naar projecten gaat. Zelfs de kosten van de creditcard die normaal worden afgetrokken van donaties worden aangevuld uit een speciaal fonds, waar ook alle overhead uit wordt betaald. Die overhead wordt uiteindelijk betaald door investeerders en sponsors. Als donateur weet je dus zeker dat je geld goed besteed wordt en dankzij The Internet of Things weet je tegenwoordig ook precies wáár je geld wordt besteed.
GPS in de pomp
Om zo transparant mogelijk te worden plaatst Charity:Water namelijk GPS-devices in elke waterpomp, zodat donateurs precies kunnen zien aan welke pomp ze hebben bijgedragen en waar deze staat. De truck waarmee putten worden geboord heeft een GPS-zender aan boord en is live te volgen via Google Maps. Sinds kort worden alle nieuwe pompen ook uitgerust met een met het internet verbonden sensor die kan detecteren als er fouten optreden. Op deze manier kunnen ze niet alleen de voortgang zien, maar ook achteraf in de gaten houden hoe het met hun projecten gaat. Om dit te realiseren kondigden ze vandaag een investering van $5 miljoen aan van de Global Impact Awards van Google.
Transparantie was echter niet het enige waar Scott aan wilde werken. Hij vond ook dat goede doelen aan slechte marketing deden en dat er geen enkel goed doel was waar hij zich aan wilde verbinden, terwijl hij zich tegelijkertijd wel verbonden voelde met Nike of Apple.
Verjaardag
Om meer merkwaarde te creëeren begon Scott een ludieke actie waarbij hij zijn verjaardag opgaf in ruil voor donaties. Al het geld dat normaal in cadeaus en een feest gaat zitten, werd gedoneerd om mensen schoon drinkwater te schenken. Naar mijn mening een geweldig initiatief om op een leuke manier zowel donaties als merkwaarde te creëeren.
Zijn initiatief krijgt enorm veel navolging en dankzij deze actie alleen hebben ze al vele miljoenen aan donaties binnen gehaald. Wil jij net als ik en net als vele mensen met mij je volgende verjaardag opgeven in ruil voor een donatie aan Charity:Water? Op http://charitywater.org/birthdays vind je meer informatie en een herinneringsdienst die je helpt het over een aantal maanden niet te vergeten.
Met dank aan Esther Gons (@wilg) voor de illustraties.
Die Nest is inderdaad erg tof, werd er ook verteld hoe lang het nog gaat duren voordat de EU versie uitkwam?
Hoi Timan,
Ter aanvulling nog twee voorbeelden hoe de Internet of Things ons kan helpen. Computerfabrikant IBM heeft in Stockholm het merendeel van alle taxi’s en bussen van gps voorzien en er is een systeem ontwikkeld om voertuigen te identificeren. Op deze manier is het verkeersproces gedetailleerd in beeld gebracht en zijn er methoden ontwikkeld om het verkeer te beheersen. Als gevolg hiervan is het CO2-gebruik in de Zweedse hoofdstad met 18 procent verminderd.
Of neem het parkeerprobleem in een grote stad. Soms ben je een half uur aan het zoeken om een plekje te vinden. Het bedrijf Streetline in San Fransisco heeft dit probleem deels opgelost door parkeerplaatsen uit te rusten met sensoren die registreren of een parkeerplek vrij is of niet. Via hun parkeerapplicatie kun je op een kaart zien waar nog vrije parkeerplaatsen zijn en de app navigeert je er vervolgens naar toe.