Linkbuilding: 4 don’ts en 4 do’s
Linkbuilden is een beproefde methode om je ranking binnen Google op te krikken. Google ziet elke vermelding als een ‘stem’. Hoe meer stemmen je krijgt, hoe belangrijker Google je gaat vinden. Wij gebruiken vaak de volgende metafoor: ”Google is als een kinderspeeltuin, de populaire kindjes krijgen meer aandacht dan de minder populaire kindjes”.
Voor de goede orde: met linkbuilden bedoelen we het verkrijgen van vermeldingen van jouw website op andere websites. Dat klinkt als ”simpel, we gaan zoveel mogelijk websites verzamelen waar we vermeld kunnen worden en zo komen we hoog in de zoekresultaten van Google’‘ Helaas werkt het niet zo. Linkbuilden lijkt in de basis gemakkelijk, maar wie hier een tijdje mee bezig is, realiseert zich dat linkbuilden complex is. Om je een aantal tips mee te geven bij het linkbuilden stel ik hier een aantal do’s and don’ts op.
De linkwaarde van een vermelding die je krijgt op andere websites is gebaseerd op de RAT-factoren. De ‘R’ van Relevance, de hoogte van de relevantie van de andere website tot jouw website. De ‘A’ van Authority, de autoriteitsscore van de andere website. De ‘T’ van Transfer, dit is het aandeel van de waarde die jouw link ontvangt bij een plaatsing op de desbetreffende pagina.
Don’t: startpagina’s en directories van lage kwaliteit
Links verzamelen op startpagina’s en andere directories waar je je website op kan aanmelden is een makkelijke manier van links verzamelen. Echter moet je deze websites zoveel mogelijk vermijden.
Ten eerste, geven deze websites je weinig tot geen transferwaarde. De startpagina’s en directories staan vaak al vol met andere linkjes, waardoor de totale waarde gedeeld moet worden door het aantal links dat op de pagina staat. Ten tweede, hanteert Google een PPS-check op de domeinen waar jouw link op staat. PPS staat voor Porn, Pills & Spam. Startpagina’s en directories hebben 9 van de 10 keer ook dochterpagina’s die gerelateerd zijn aan PPS-onderwerpen. Schadelijk voor je website dus. Ten derde is het aanmelden op startpagina’s en directories nadelig voor de natuurlijke verdeling van al je ontvangen links (backlinks). Op startpagina’s kan je je eigen website aanmelden en Google snapt dit ook. Wanneer jij alleen maar backlinks hebt van startpagina’s, weet Google dat de backlinks niet organisch verkregen zijn.
Je kan deze pagina’s wel gebruiken wanneer jij een nieuwe website hebt met een leeg backlinkprofiel. Het is dan vaak lastig om links te plaatsen en startpagina’s zijn dan een goede opstap om toch enigszins wat waarde aan je website te geven.
Don’t: meerdere links plaatsen op één domein
Links afkomstig van hetzelfde domein zijn minder waard en kunnen zelfs leiden tot penalty’s van Google. Ga dus niet bij een ruil meerdere links naar jouw website plaatsen op dezelfde website óf op een website afkomstig vanuit dezelfde hosting. Ook al zijn het verschillende websites, wanneer de hosting hetzelfde is, wordt dit nog steeds gezien als één domein.
Don’t: linkplaatsing op duidelijke linkwebsites
Google is slim en merkt dus gelijk wanneer een site natuurlijk is opgebouwd of wanneer deze speciaal gemaakt is voor het verspreiden en plaatsen van linkjes. Ga dus geen link plaatsen op duidelijke linkwebsites met termen als ‘linkruil’ in de URL of websites die nauwelijks content bevatten, maar wel een enorme hoeveelheid links hebben geplaatst.
Don’t: vasthouden aan een aantal links per maand.
Waar veel linkbuilders de fout ingaan is het vasthouden aan een hoeveelheid links die je per maand of week wilt plaatsen. Een hoeveelheid links zegt namelijk helemaal niets. Eén waardevolle link op een website met een goede verdeling van de RAT-factoren kan véél meer waard zijn dan 50 links waarin deze factoren niet goed verdeeld zijn. Om er maar een cliché tegen aan te gooien: laat je dus nooit leiden door kwantiteit, maar ga voor kwaliteit.
Do: ABC-ruilen
Een AB-ruil is een directe ruil met aan andere website, dus website A plaatst een link van website B en omgekeerd. Google wilt dat alles betreft linkverwijzingen op een zo natuurlijke (organische) mogelijke manier verloopt. Wanneer jij dus alleen maar AB linkt, krijgt Google door dat je actief links aan het ruilen bent. Wanneer jij een ABC-ruil doet, wordt het al lastiger voor Google om dit te begrijpen. Een ABC-ruil houdt in dat website A een linkje plaatst voor website B en website B plaatst een link op website C. Zo krijg je een driehoek van linkverwijzingen.
Do: linkbuild met een tool waarmee je sites kan testen
Het is erg belangrijk dat je de website waarop je een link wilt plaatsen goed analyseert. Je wilt de RAT-factoren die in de inleiding zijn besproken toetsen op elke website waar je een link wilt plaatsen. Het is hierbij handig, en vrijwel noodzakelijk, om dit te doen met een tool. Handige tools zijn Majestic SEO, Moz en Linkbird. Je kan hier gemakkelijk zien welke links de andere website ontvangt, wat de autoriteit van de website is, de betrouwbaarheid van de website en vele andere relevante zaken.
Do: zorg vooraf voor een goede keywordanalyse
Voorzie elk linkje die je plaatst op een andere website van een anchor-tekst. Dit is een tekst die ‘bovenop’ je link komt te staan. De anchor-teksten bepaal je aan de hand van de keywords waarop je in de zoekmachines wilt scoren.
Ga voor jouw website na op welke woorden je wil scoren en vooral op welke woorden je kán scoren. Het heeft geen zin om als startup op hele populaire woorden te gaan focussen, omdat de concurrentie simpelweg te groot is. Kies in zo’n geval voor een niche keyword waarop weinig traffic is en weinig concurrentie.
Do: logisch nadenken en het begrip ‘natuurlijk’
Wat we vaak tegenkomen zijn linkbuilders die niet logisch nadenken. Zie Google als een menselijk brein en probeer de opvattingen van Google te begrijpen. Wanneer jij een website hebt over reizen en je plaatst een linkje op een website over auto’s dan is het logisch dat dit niet organisch tot stand is gekomen. Waarom zou een auto website een link plaatsen over reizen? Hetzelfde geldt voor een ‘te’ perfect linkbuildprofiel. Je moet ook niet alles perfect optimaliseren. Het is ‘natuurlijk’ om ook wat minder goede links en anchor-teksten in je profiel te hebben.
Zorg er dus voor dat je voorzichtig bent met linkbuilden. Niet elke ABC-ruil is per definitie goed en wees voorzichtig met marketeers die je een bepaalde hoeveelheid links beloven per maand, het zegt helemaal niks.
Ik hoop dat jullie ook tips en inzichten willen delen. Laat ze achter in de comments.
Bij de Do’s staan naar mijn mening nog steeds trucjes voor Linkbuilding. Waarom mensen motiveren om trucjes te gaan gebruiken die eigenlijk niet echt gewaardeerd worden door Google (misschien nu nog wel positief resultaat, maar dat zal tijdelijk zijn).
Zorg voor een natuurlijke linkbuilding, verdien je links met goede content, exact zoals Google het zelf ook zegt:
De beste manier om andere sites hoogwaardige, relevante links naar uw site te laten toevoegen, is unieke, relevante inhoud maken die op natuurlijke wijze populair kan worden in de internetcommunity. Het maken van goede inhoud is de moeite waard: links zijn gewoonlijk redactionele stemmen die vrijwillig worden gegeven. Hoe nuttiger de inhoud die u heeft, hoe groter de kans dat iemand anders die inhoud waardevol vindt voor zijn lezers en een link naar de inhoud toevoegt.
Steek dus liever tijd en geld in goede, interessante en relevante content, dan komen de verdiende links vanzelf (nou je moet er nog steeds wel wat extra aandacht aan geven, maar het werkt veel beter)
De tool Semrush (ik heb hier geen aandelen in) is echt een handig instrument om de potentie van je site maximaal te benutten.
Interessant stuk! Ik ga hier zeker mee aan de slag voor de blogs van de online personeelsplanning systeem http://www.werktijden.nl
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!