LinkedIn blijft maar groeien, waarom eigenlijk?
Expert Richard van der Blom: “LinkedIn is al lang geen socialmediaplatform meer. Voor velen is het een onmisbare businesstool.”
Als LinkedIn een camping was, was Richard van der Blom er de kampvuurleider. Na jaren zo ongeveer alle uithoeken, nieuwe functies en toepassingen te hebben uitgewoond kun je ‘m rustig ’s nachts bellen voor een gloedvol betoog over het grootste zakelijke netwerk ter wereld. Als LinkedIn Expert krijgt hij geregeld kans om nieuwe toepassingen uit te wonen, feedback aan te dragen – waar volgens hemzelf ook echt iets mee gebeurt – en gebruikers bij te praten over de ways & means van de netwerkers uit Sunnyvale.
Van der Blom geeft al jaren LinkedIn-trainingen, al naar gelang de vraag ingestoken op meer commerciële of meer communicatieve onderdelen van het netwerk en hij heeft momentum. Of beter: LinkedIn heeft momentum en Van der Blom groeit mee. Zeker voor B2B is het een onmisbare relatietool geworden, die voor marketeers en commerciëlen, maar ook voor recruiters en gewoon ‘publicisten’ een onmisbaar onderdeel is van het dagelijks arbeidzaam bestaan. Gesprek met de ultieme LinkedIn-nerd: “Veel mensen gebruiken slechts 30- tot 40 procent van LinkedIn en zijn daar ontzettend goed in geworden”.
“Facebook heb ik verwijderd, op Instagram en Snapchat zul je me ook niet snel vinden”
Hoewel, hoewel, LinkedIn-nerd wil je vast niet worden genoemd. Voor een social media-expert ben je wel behoorlijk afgedreven naar LinkedIn toch?
“Een Social Media Expert? Zo heb ik mezelf eigenlijk nooit genoemd, laat staan gevoeld. Mijn kracht ligt in het vertalen van marketing-, sales- en recruitmentvraagstukken naar de veranderende markt en Social Media zijn daar natuurlijk onmisbaar bij. In het verleden heb ik, los van de platformtrainingen, met name organisaties geholpen bij het opstellen van een plan om succesvol Social Media te implementeren. LinkedIn is daarbij altijd mijn voorkeursplatform geweest, ik hou van de opzet, de functionaliteit en als verbinder en netwerker kon ik er altijd mij ei kwijt. De laatste vier jaar heb ik me toegelegd op 100% LinkedIn-gerelateerde dienstverlening; trainingen, advies en begeleiding op marketing-, sales en recruitmentgebied. Facebook heb ik ruim een jaar geleden zelfs verwijderd en op Instagram en Snapchat zul je me ook niet snel vinden.”
On topic: Doe jezelf, baas of opdrachtgever een lol, in één dag helemaal bij met een NIMA LinkedIn workshop gericht op het effectief en professioneel gebruik van LinkedIn door marketing- en salesprofessionals.
Even wat stats, want er gaan de gekste aantallen rond: hoe groot ís LinkedIn écht? Kunnen we het nog onderschatten?
“Statistieken en LinkedIn? Afhankelijk van je definitie zul je inderdaad andere getallen vinden. Wat mij het meest intrigeert is dat LinkedIn van alle ‘bejaarde’ platformen – want opgericht in 2003 met Twitter en Facebook – nog altijd groeit. Nederland kent inmiddels ergens tussen de 7.8 miljoen leden en 8,3 miljoen leden. Dat zijn cijfers Sales Navigator dan wel Hootsuite. Daarvan zijn er ruim 3 miljoen wekelijks actief. 60% van alle Nederlanders ouder dan 18 kunnen bereikt worden met advertenties via LinkedIn en die reach stijgt ieder kwartaal met 6%. De omzet van LinkedIn in het fiscale jaar 2018 bedroeg 5,3 miljard ten opzichte van 2,3 miljard in 2017. Ruim 60% van deze inkomsten komt uit Talent Solutions, de oplossingen die gerelateerd zijn aan de arbeidsmarkt, denk aan vacatures, employer branding en recruitment services. Voor mij nog belangrijker is de enorme toename in organisaties die aan de slag gaan met het betaalde sales abonnement Sales Navigator en Marketing Solutions. En ook hier is synergie het toverwoord, als we sales op LinkedIn kunnen laten samenwerken met Marketing ontstaan er mooie dingen. Dat is ook altijd het committent wat ik van mijn klanten vraag. Samen aan de slag voor meer resultaat op korte en lange termijn…”
“Verdere integratie met Microsoft-producten zal de groei alleen maar versterken”
LinkedIn is – misschien anders dan sociale platforms als Twitter, Facebook of Instagram – na zijn oprichting in 2003 langzaam maar gestaag door blijven groeien. Vanwaar die typische ontwikkeling?
“Er zijn een aantal factoren die elkaar versterken. Allereerst is LinkedIn allang geen socialmediaplatform meer, op zich. Voor velen is het een onmisbare businesstool geworden. In mijn netwerk kunnen de nodige recruiters, salesprofessionals en B2B-marketeers geen dag zonder LinkedIn. De overname door Microsoft heeft dat natuurlijk versterkt, de laatste jaren spendeert LinkedIn veel tijd en energie aan het verbeteren en uitbreiden van functionaliteit en daarmee de afhankelijkheid van het platform. Momenteel worden 24 talen ondersteund door LinkedIn, waardoor het voor vele mensen wereldwijd in hun eigen taal te gebruiken is. Daarnaast bevinden ze zich – hoe gek ook – nog steeds in een nichemarkt. Er is geen alternatief met dezelfde omvang en functionaliteit. In de DACH-regio heeft XING het nog redelijk lang vol gehouden, maar ook dat zakelijke platform is inmiddels overvleugeld door LinkedIn. En natuurlijk draagt de florerende wereldeconomie ook bij. Nederland mag dan wel tot de early-adopters horen, maar de afgelopen jaren komt de groei met name uit andere landen. LinkedIn draagt voor mensen uit die landen bij aan de mogelijkheid om internationaal te netwerken en handel te drijven. Een verdere (mogelijke) integratie met Microsoft-producten zal deze groei alleen maar versterken…”
Vroeger – op de middelbare school – was je blij fan te zijn van een band die wél populair was, maar exclusief en ‘anders’ genoeg om je mee te identificeren. Dan baalde je als zo’n groep ineens mainstream werd. Heb jij dat niet een beetje met LinkedIn? Het wemelt van de duiders en zelfbenoemde specialisten ineens…
“Hmm, ja, nou: Je kunt er op twee manieren naar kijken. Op een slechte dag denk ik weleens ‘er zijn teveel mensen die de verkeerde dingen zeggen over hoe je LinkedIn moet gebruiken’, maar wie ben ik om daarover te oordelen? Nederland heeft ongeveer 4.000 mensen die zich op LinkedIn etaleren als ‘LinkedIn-trainer’ en die zorgen ook allemaal voor extra buzz en bewustwording. Niemand van die 4.000 heeft de LinkedIn Universiteit afgerond, de meeste mensen zijn autodidact of hebben een aantal trainingen gevolgd bij de experts van het eerste uur. Zelf ben ik in 2009 begonnen met het geven van LinkedIn-trainingen, als een van de eerste in Nederland. Menig LinkedIn-trainer heb ik weleens gezien in een van mijn trainingen. Geen probleem, er is genoeg te doen qua kennisoverdracht en ik geloof dat iedereen de klanten en opdrachtgevers krijgt die bij hem of haar passen. Waar ik organisaties, die een training zoeken, wel voor wil waarschuwen is een mismatch tussen gevraagde en geboden kennis van de trainer. Zoek je een training over Sales Navigator? Wees dan zeker dat de trainer die tool zelf heeft gebruikt, en dat hij of zij een salesachtergrond heeft. Succesvol kennis overdragen gaat verder dan een tooltje of de knoppen uitleggen, je dient de markt, doelgroep en uitdagingen van je klanten te snappen en van daaruit de kennis en toegevoegde waarde te tonen.”
“Ikzelf geloof niet meer in privacy, dus dat scheelt al wat nachtrust”
Niet iedereen weet het, maar LinkedIn is sinds 2016 van Microsoft en heeft dus ook een aantal eigenaardigheden – positief en misschien ook negatief – waar geen mens bij stilstaat, tot je dát tot je door laat dringen. Wat zijn die?
“Ikzelf geloof niet meer in privacy, dus dat scheelt al wat nachtrust. Kijk Microsoft is natuurlijk door de overname van LinkedIn eigenaar geworden van een bak aan wereldwijde data en met data-analyse en AI, begint hun glazen bol aardig nauwkeurig te worden over hoe wij recruiteren, een baan zoeken en sales en marketing bedrijven. Het voordeel voor de gebruiker zit in de ontwikkelkracht van het platform. LinkedIn Live, LinkedIn Events en integraties met diverse CRM-systemen zijn daar goede voorbeelden van, maar ook de steeds beter werkende Campaign Manager om gerichte marketingcampagnes te doen. Het nadeel is dat veel mensen zich zorgen maken over hun data, hun privacy, omdat ze ook niet meer overzien wat er gebeurt met de gegevens die zij leveren. Want laten we eerlijk zijn, wie leest nu werkelijk de ge-update ‘User Agreements’ die periodiek boven in ons scherm verschijnen? Ik zou zeggen: check eens even goed je instellingen onder het kopje ‘Ads’ en ‘Privacy’ en loop ze eens door. Waarschijnlijk geeft je dat een beter inzicht of je je echt ongerust moet maken of niet.”
Ik heb eens een training van je bijgewoond en kon bijna niet bijblijven met het uitschrijven van tips en weetjes. Vanwaar die enorme bevlogenheid? Ben je niet af en toe helemaal klaar met LinkedIn?
“Haha, ja, natuurlijk ben ik af en toe helemaal klaar met LinkedIn. Als ik in een halve dag een blog schrijf, waarvan ik denk dat die van toegevoegde waarde is en die dan nauwelijks bereik krijgt. En dan wel zien dat de video van ‘een eend die karpers voert’ of de ‘slogan van de zoveelste Amerikaanse goeroe’ wél bereik krijgt. Frustrerend, maar part of the deal.”
“Weet je, mijn opdrachtgevers en klanten houden mij wel scherp. Ik ontvang dagelijks tig vragen van mensen die iets niet weten of weer iets nieuws hebben ontdekt en daar duik ik dan meteen in. Die bevlogenheid komt voort uit de waardering die ik voel van de mensen in mijn trainingen. Salesprofessionals die ineens wél aan tafel komen bij hun prospect, recruiters die erin slagen om wel die ene geschikte kandidaat te vinden. Of mensen die dankzij mijn tips op sollicitatiegesprek mogen of zelfs hun gewilde baan krijgen. Daar doe ik het voor, dat is de benzine in mijn motor.”
Het valt me op hoeveel – vooral sales – mensen dénken redelijk te snappen hoe ze optimaal gebruik kunnen maken van LinkedIn en volkomen flabbergasted uit je training stappen. Waar vergissen ze zich?
“Je hebt LinkedIn en je hebt LinkedIn. Veel mensen gebruiken slechts 30- 40% van LinkedIn en zijn daar ontzettend goed in geworden. Dat zijn nu juist de mensen die denken dat ze het aardig onder de knie hebben, en daar ga ik graag mee aan de slag. Inzicht in het algoritme, strategische opbouw van je profiel op basis van interne SEO, succesverhalen, tips en tricks vanuit meer dan tien jaar ervaring, dat alleen al biedt ze tal van nieuwe inzichten. Maar ook met sales- en marketingmensen die sceptisch zijn over Linkedin, die het nog steeds zien als een veredelde digitale rolodex, of – nog erger- passief cv, ga ik graag de strijd aan. Vanuit passie en de wetenschap dat het hen veel kan brengen. En dat je netwerk en je online eerste indruk van levensbelang zijn in het huidige zakelijke klimaat.”
“Het publiceren van content op je eigen website blijft enerzijds belangrijk en anderzijds verstandig”
LinkedIn als publicatiemedium, bijvoorbeeld voor B2B-blogs zoals deze, zit intussen redelijk in de weg van B2B-redacties en publishers. Iedereen kan er goed gelezen opinies, blogs of artikelen kwijt. Doorplaatsingen ook veel. Waar gaat dat heen?
“LinkedIn biedt tegenwoordig veel mogelijkheden om kennis te delen. In de vorm van artikelen, long posts, berichten of video’s. En wanneer je het publiceert weet je zeker dat je doelgroep er al is, in tegenstelling tot veel websites die publiek moeten trekken. Toch zou ik me daar als uitgever niet al teveel zorgen over maken. Het genereren en publiceren van content op je eigen website blijft enerzijds belangrijk en anderzijds verstandig. Belangrijk om je autoriteit te claimen en vanuit SEO-oogpunt om je doelgroep te bereiken en verstandig omdat je zodoende minder afhankelijk bent van een externe website. Wel zie ik dat veel B2B-redacties en publishers zelf de kracht van LinkedIn onderschatten. Juist zij zouden er verstandig aan doen om de mogelijkheden te benutten waarbij LinkedIn als een katalysator kan werken richting je website. Helaas ontbreekt het vaak de juiste kennis over LinkedIn. Men denkt van binnen naar buiten in plaats van andersom.”
Doe jezelf, baas of opdrachtgever een lol, in één dag helemaal bij met een NIMA LinkedIn workshop gericht op het effectief en professioneel gebruik van LinkedIn door marketing- en salesprofessionals.