Linkedin Document Ads: Nieuw advertentietype voor pushen van docs
In deze social media update lees je meer over het nieuwe advertentietype op LinkedIn, de vele Reels-ontwikkelingen op Instagram en meer over de mogelijkheden van Pinterest Trends voor adverteerders.
De ontwikkelingen op het gebied van social media staan niet stil. Bijna iedere dag worden socialmediaplatformen voorzien van updates. Daarom delen wij maandelijks de meest opvallende veranderingen.
LinkedIn Document Ads
In oktober lanceerde LinkedIn een nieuw advertentietype, namelijk de Document ad. Dit type advertentie maakt het vanaf nu mogelijk om documenten op LinkedIn te pushen. Ook kan hierop geretarget worden en zal naar verwachting de kwaliteit van de leads verbeteren.
Een Document Ad kan direct binnen het LinkedIn nieuwsoverzicht geplaatst worden. Vervolgens kan deze gemakkelijk gelezen en gedownload worden door LinkedIn gebruikers, zonder dat zij het platform hoeven te verlaten. Met dit type advertentie kan een bedrijf awareness creëren, maar er ook voor kiezen om juist nieuwe leads te genereren. Beschik je als bedrijf over e-books, analyses of bepaalde rapporten die je graag zou willen delen op LinkedIn? Dan kunnen Document Ads interessant zijn voor jou.
De Document Ad (guide, pdf alert!) is geschikt om bij te dragen aan elke fase in de funnel. Ligt de focus op awareness? Dan kan het doel zijn om het document aan zoveel mogelijk mensen op LinkedIn te vertonen. Ligt de nadruk eerder op consideration, dan is het belangrijker om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen het document openen. Is de action fase voor jouw bedrijf op dit moment vooral het belangrijkst? Dan is het van belang dat zoveel mogelijk gebruikers het document downloaden.
Pinterest Trends
Het zal je niet ontgaan zijn dat Pinterest bekend staat als inspiratie platform. Mensen op Pinterest zoeken met name naar de laatste trends en doen graag inspiratie op. Pinterest heeft recent nieuwe tools gelanceerd om adverteerders inzage te geven in deze trends en om de resultaten meer inzichtelijk te krijgen.
We hebben het natuurlijk over de tool ‘Pinterest Trends’, een zeer interessante tool voor adverteerders die Pinterest recentelijk heeft uitgebreid. Door middel van deze tool krijgen adverteerders een kijkje in opkomende trends. Daarnaast maakt het platform het ook makkelijker om resultaten te meten.
De uitgebreide Pinterest Trends tool is per direct beschikbaar en helpt adverteerders om meer inzicht te krijgen in het gedrag op Pinterest. Zo kunnen adverteerders hier beter op inspelen met geschikt beeldmateriaal en gerichte targeting. Daarnaast heeft Pinterest vanaf nu een conversie API beschikbaar om meer inzicht te krijgen in campagne resultaten. Denk aan de ondernomen acties van de doelgroep op de website. Ook wordt de Pinterest API geïntegreerd met Shopify en Google Tag Manager.
Pinterest Trends geeft inzicht in de meest populaire zoektermen en wanneer de verwachte zoekvolumes hiervan op z’n hoogst zullen zijn. Adverteerders kunnen hier vervolgens goed op inspelen door op het juiste moment een relevante doelgroep te targeten met daarop aansluitende advertenties. Met het oog op Q4 is het dus een uitgelezen kans om hiermee aan de slag te gaan. Maak jij al gebruik van Pinterest Trends?
‘Achievements’ voor Reels
Instagram werkt aan de ontwikkeling van een nieuwe feature voor Reels, genaamd ‘Achievements’. Afhankelijk van de performance van je Reel kun je ‘Achievement’ badges behalen. Denk hierbij aan de ‘Trendsetter’ of ‘Creative Streak’ badge. Naar verwachting zal alleen jijzelf kunnen zien welke Reels een ‘Achievement’ behalen. De bedoeling is dat dit gebruikers aanmoedigt om vaker Reels te posten, aangezien gebruikers volgens Instagram steeds meer Reels willen zien.
Naar verwachting zal dit mensen daadwerkelijk motiveren om vaker Reels te plaatsen op Instagram. Op Snapchat zijn gebruikers namelijk ook sneller geneigd om Snaps naar elkaar te blijven sturen als er eenmaal sprake is van een ‘Snap Streak’. Deze ontstaat als 2 gebruikers elkaar minimaal 3 dagen achter elkaar over en weer Snaps hebben gestuurd. Er komt dan een ‘Snap Streak’ emoticon bij te staan die pas verdwijnt als je een dag geen Snap gestuurd hebt en de Snap Streak dus beëindigd wordt.
Er is ook een mogelijkheid dat deze feature gekoppeld gaat worden aan het Reels Play Bonus Programma. Door middel van dit programma wordt het mogelijk om geld te verdienen met het creëren van Reels met een hoge performance. De ‘Achievement’ badges zouden hierbij een indicatie kunnen geven van de performance.
Statische Afbeeldingen op TikTok
TikTok maakt het mogelijk om naast video’s nu ook foto’s te posten. Sinds Instagram ‘Reels’ geïntroduceerd heeft, zijn Instagram en TikTok directe concurrenten geworden. Om te blijven concurreren heeft TikTok nu besloten om het posten van foto’s mogelijk te maken op het platform. Het principe is hierbij hetzelfde als op Instagram, zowel een enkele afbeelding als een carrousel kunnen geplaatst worden. Aan deze afbeeldingen kun je ook muziek toevoegen. Het mogelijk maken van deze optie is niet helemaal in lijn met TikTok, aangezien het platform bekend staat om de video’s die er gepost worden. Daarentegen lijkt dit duidelijk een reactie op Instagram te zijn, aangezien Instagram eerder al Reels lanceerde in een poging geen gebruikers te verliezen aan het enorm populaire TikTok.
Daarnaast werd het maximale aantal tekens in een beschrijving van een video clip uitgebreid van 300 tekens naar 2.200 tekens. Een enorme toename dus, die met name te danken is aan het toenemende aantal jonge TikTok gebruikers dat het platform gebruikt als search platform. Bijna 40% van de jonge social media gebruikers, maken nu gebruik van TikTok en Instagram in plaats van Google.
Het moet nog gaan blijken of gebruikers daadwerkelijk foto’s zullen gaan posten op TikTok of dat ze dit toch op Instagram zullen blijven doen.
Reels Collab Optie
Het mag duidelijk zijn dat Reels op dit moment enorm populair zijn en dat Instagram hier zeker toekomst in ziet. Instagram zit dan ook niet stil als het gaat om de ontwikkelingen op het gebied van Reels. Eerder ging het al over de ‘Achievements’ en inmiddels is ook bekend dat Instagram werkt aan een ‘collab optie’. Instagram wil Reels functioneler maken door een gebruiker de optie te geven om een andere gebruiker uit te nodigen om samen te werken aan het creëren van een Reel.
Dit zal voor de meesten niet als een verrassing komen, aangezien Meta al een tijdje verschillende manieren aan het onderzoeken is om de zichtbaarheid van Instagram en Facebook gebruikers te boosten. Denk bijvoorbeeld aan de optie om een andere Instagram gebruiker te taggen in een post of Reel.
TikTok kondigt samenwerking met Linktree aan
TikTok maakte in oktober bekend dat het platform gaat samenwerken met Linktree om meer mogelijkheden te bieden m.b.t. referral verkeer. Deze mogelijkheden zullen rechtstreeks geïntegreerd worden binnen het TikTok platform. Zo verwacht TikTok meer referral verkeer te kunnen genereren via de app.
Het was altijd al mogelijk om Linktree linkjes toe te voegen aan je TikTok bio. Daarentegen zal de integratie tussen de twee door deze samenwerking sterk verbeteren. De nieuwe integratie maakt onder andere mogelijk dat gebruikers kunnen inloggen op TikTok via Linktree en dat ze tot wel zes video’s kunnen weergeven in Linktree. Deze samenwerking zal onderdeel worden van de TikTok ‘Profile Kit’ binnen het Developers programma. Dit programma geeft developers de mogelijkheid om tools te bouwen die voor meer integratie en functionaliteit zorgt.
Linktree zorgt momenteel al voor ruim 5 miljoen TikTok weergaven per dag. Gezien de populariteit van Linktree onder TikTok gebruikers, is het logisch dat Linktree meer uit deze samenwerking wil proberen te halen. Linktree hoopt hiermee meer zichtbaarheid te creëren en verwacht een hoger aantal gebruikers.
Instagram test nieuw Advertentiemodel
Door de toenemende populariteit van Reels, test Instagram momenteel ook een nieuw type advertentie. In de Reels feed zullen advertenties van vier tot 10 seconden vertoond worden. Deze komen na het bekijken van een Reel in beeld. Het voordeel is dat deze advertenties pas aan het einde van de video getoond worden en alleen tussendoor in beeld komen als je de video al eens eerder hebt bekeken.
Daarnaast wordt er in Amerika zelfs al getest met het tonen van advertenties op profielpagina’s. De advertenties worden in dat geval vertoond tussen de foto’s op je profielpagina op Instagram. Niet perse waar je op zit te wachten. De inkomsten worden daarentegen wel gedeeld met de beheerder van de profielpagina. Naar verwachting zal het nog even duren, voordat deze feature uitgerold wordt naar Nederland.
Er komen dus een hele hoop veranderingen aan, waardoor adverteren op Instagram er heel anders uit zal komen te zien. Of dit er daadwerkelijk voor gaat zorgen dat Instagram grote concurrent TikTok bij kan blijven houden, is nog maar de vraag.