LinkedIn: Marketingprofessional heeft vertrouwen in AI op werkvloer
'Voordelen stellen B2B-marketeers in staat om meer tijd te besteden aan de menselijke aspecten binnen hun werk met een hogere waarde'
B2B-marketeers zien de mogelijkheden van AI wel zitten, zo wijst althans een vers, wereldwijd onderzoek van LinkedIn onder 1.500 marketingprofessionals uit. Bijna driekwart van de respondenten zegt vertrouwen te hebben in het gebruik van AI op de werkvloer. Zo’n 65% van de marketeers geeft aan dat hun werkgevers formele richtlijnen of trainingsplannen hebben geïntroduceerd voor het integreren van AI in het dagelijkse werk. Dat lijkt te wijzen op een positief sentiment binnen de sector om AI-technologie op de werkvloer te omarmen.
Door het gebruik van Generatieve AI ontstaan nieuwe mogelijkheden voor marketeers, met wereldwijd 6 op de 10 marketeers in het onderzoek die nu al gebruikmaken van de technologie. De sector ervaart, net als vele andere sectoren, hoge werkdruk en gebruik van AI-technologie kan een bijdrage leveren door marketeers te helpen efficiënter te werken. 42% van de door LinkedIn bevraagde B2B-marketeers denkt dat AI hen in staat stelt om productiever te worden en 45% denkt dat het hen helpt om hun werk te verbeteren, zoals bijvoorbeeld copywriting of het maken van presentaties. Bovendien biedt AI de mogelijkheid om sneller toegang te krijgen tot kennis en informatie, oordeelt 43%.
Die voordelen stellen B2B-marketeers in staat om meer tijd te besteden aan de menselijke aspecten binnen hun werk met een hogere waarde, zoals het betrekken van klanten en creativiteit. Marketeers zijn van plan om AI te gebruiken voor dagelijkse taken, zoals het samenvatten van lange artikelen en video’s (77%), het maken van eerste concepten van geschreven content en presentaties (74%) en het helpen bij het oplossen van problemen (75%).
B2B-marketingcampagnes aangedreven door AI
Om B2B-marketeers te ondersteunen bij het maken van creatieve campagnes, test LinkedIn sinds kort Accelerate: een geautomatiseerde campagnetool aangedreven door AI. Het levert een voorstel voor een end-to-end campagne en automatische optimalisaties om B2B-publiek te bereiken, met design dat marketeers zelf kunnen aanpassen en finetunen voordat ze de campagne lanceren. De pilot loopt momenteel in Noord-Amerika en zal in 2024 wereldwijd beschikbaar zijn, zo luidt de verwachting.
Marcel Molenaar, Director LinkedIn Marketing Solutions en Country Manager Benelux stelt dat de meerderheid van de B2B-CMO’s onder druk staat om resultaat te leveren en dat het om die reden niet zo verwonderlijk is dat marketingprofessionals positief staan tegenover de toepassing van AI op de werkvloer: ‘B2B-marketeers hebben laten zien flexibel om te kunnen gaan met veranderingen, bijvoorbeeld tijdens economisch onzekere tijden. Terwijl marketeers altijd worden uitgedaagd om zakelijke behoeften op korte termijn aan te pakken, kan AI hen ondersteunen bij het creëren van gedenkwaardige campagnes die de merkwaarde vergroten’.