Links-rechts-bias, omdat al het goede van links komt

Volg Obama, Coolblue en de Snollebollekes om het vertrouwen te vergroten en zo je conversie te verhogen.

3 oktober 2023, 07:00 2763 x gelezen

Als ik spreek voor publiek stuiter ik vanaf links het podium op. Zodra ik dat doe beïnvloed ik mijn publiek en is direct al mijn kans op applaus vergroot. En dat terwijl ik nog geen 1 woord heb gesproken. Nu heb ik deze beïnvloedingstactiek niet zelf ontdekt. Ik kopieer gewoon het gedrag van Barack Obama die ook bij elke speech vanaf de linkerkant komt aangewandeld. En ik volg Coolblue die zijn producten op de website links afbeeldt. En natuurlijk doe ik het omdat de Snollebollekes het zingen: ‘van links naar rechts’.

Niet zomaar

Natuurlijk is er een goede reden dat Obama, Coolblue en de Snollebollekes een voorkeur hebben voor de beweging van links naar rechts. Net als Amazon en FedEx waar de pijl in hun logo van links naar rechts wijst. En je op Tinder iemand (van links) naar rechts swipet als je degene leuk vindt.

De reden is dat ons brein een voorkeur heeft voor alles wat van links naar rechts beweegt. Deze beweging wekt een gevoel van vertrouwen en comfort op. En van rechts naar links? Dat voelt onlogisch waardoor het vertrouwen juist weer afneemt.

Denk je nou: jaja, het zal allemaal wel met die voorkeur voor dat ‘zogenaamde’ richtingsgevoel? Ik daag je uit om mee te doen met een korte visualisatieoefening:

  • neem een auto in gedachten die van punt A naar B rijdt.
  • visualiseer een grote, groene pijl.
  • denk aan een schattig kindje met 2 vlechtjes dat huppelt door het gras.

Klopt het dat de auto van links naar rechts rijdt? Dat de pijl naar rechts wijst? En het kind, huppelt dit van links naar rechts?

Hoe het komt dat ook jouw brein zo werkt, wordt toegeschreven aan verschillende oorzaken. De belangrijkste oorzaak zou zijn dat we van links naar rechts lezen*. De meest gemaakte oogbeweging is dan ook van links naar rechts waardoor dit het meest natuurlijk en daarmee vertrouwd voelt.

Storing

Beweegt er iets in een andere richting? Dan levert dit een heel korte ‘storing’ op in het brein. Zie het als een hobbel in de weg waardoor het denkproces minder vloeiend verloopt waardoor de beoordeling van een product minder positief uitvalt.

*Ik ga er voor dit artikel van uit dat je van links naar rechts leest. Is dit niet het geval en lees je meer teksten van rechts naar links? Dan kan je overal waar ‘links’ staat ‘rechts’ lezen en andersom (om het lekker moeilijk te maken).

Coolblue

Ik gaf eerder aan dat ik Coolblue volg door links het podium te betreden. Maar ik had ook Bol.com, Wehkamp of Jumbo kunnen zeggen. In al deze webwinkels (en meer) worden de producten op product-detailpagina’s links afgebeeld.

Bron afbeelding: Coolblue, september 2023

Het is niet alleen de positie op de product-detailpagina. Ook wordt het product op een manier getoond dat je het ‘zo met je rechterhand’ kan beetpakken. Hiermee richt Coolblue zich op het grootste deel van de doelgroep: bijna 90% van de mensen is rechtshandig.

Niet alleen waar maar ook hóé de producten worden afgebeeld doet er dus toe. Dat geldt ook voor vervoersmiddelen. Bij Fietsenwinkel.nl zie je de ‘logische’ positie. Bij wijze van spreken springen we zo op 1 van die e-bikes en: hoppa, we zijn weg… van links naar rechts.

Bron afbeelding: Fietsenwinkel.nl, september 2023

Bij de aanschaf van een loopfiets via Loopfietsstore.nl wordt het mij wat lastiger gemaakt. Of eigenlijk struikel ik over die drempel in mijn brein en moet ik weer even opkrabbelen. Waarom? Omdat meerdere loopfietsjes in een onlogische, tegengestelde richting staan.

Bron afbeelding: Loopfietsen.nl, september 2023

Mijn struikelpartij is een storing in het processing fluency-proces. En auw, die storing kost conversie. Je kan er maar beter voor zorgen dat de processing fluency hoog is. Hierdoor heeft het brein het gemakkelijker en beoordelen we onbewust de boodschap of het product positiever. En dat levert dus juist conversie op.

En dan nog even over de plek van de prijs: zet je die links óf rechts op een prijskaartje? Zelfs daar is iets over te zeggen. Zo zou het zo zijn dat een prijs als betaalbaar(der) wordt ervaren als die links op het kaartje staat. Zet je de prijs rechts? Dit is niet per se verkeerd, zeker niet als het gaat om een high-end- of premiumproduct. Dat de prijs dan hoger wordt ervaren is dan juist positief.

Ben je vandaag scherp? Dan denk je nu misschien: ‘ja maar waarom is dan de looprichting bij fysieke winkels zoals supermarkten en IKEA-vestigingen van rechts naar links?’ Dus ‘tegen de klok in’? Dat is omdat die slimme retailers willen dat je elk besef van tijd verliest en willen dat je onbewust langzamer loopt zodat je zo veel mogelijk tijd in de winkel doorbrengt.

Amazon

De logo’s van Amazon, Nike en FedEx: ze laten allemaal een beweging van links naar rechts zien. Maar bij Amazon gaat er zoveel meer schuil achter die ogenschijnlijk simpele pijl. Het staat ook voor: bij ons kan je van ‘a tot z’ winkelen en de pijl stelt een glimlach voor. Die glimlach werkt ook conversieverhogend dus niet zo gek dat Amazon zo succesvol is.

Dan het logo van Nike. Dit logo is gebaseerd op de vleugel van de godin Nike en suggereert beweging en snelheid: ‘toevallig’ van links naar rechts. Weet je trouwens wat het ontwerpen van het wereldberoemde logo van Nike kostte? De Amerikaanse Carolyn Davidson kreeg er 35 dollar voor. Dan FedEx. Ik hoor je denken: ‘waar zit die beweging in dan?’ Kijk nog eens goed naar de letters ‘E’ en ‘X’ en ontdek de pijl die naar rechts wijst.

Je bent on a roll als je hier ook vraagtekens bij hebt. Terecht want de logo’s van andere grote merken zoals Ferrari, Puma en Peugeot tonen toch echt de afbeelding van een dier met een beweging van rechts naar links.  Eens. De reden hierachter? Geen idee. Wie het weet mag het zeggen. Het gerucht gaat namelijk dat het Ferrari, Puma en Peugeot tot 5% omzet kost.

Snollebollekes

Even terug naar het EK 2021: in de reclame van supermarktketen Jumbo ging Snollebollekes-zanger a.k.a. de Slimste Mens Rob Kemps lekker los en de figuranten volgden hem. Neuromarketing-onderzoek van Unravel Research toonde aan dat als de testpersonen de mensen in de video van rechts naar links zagen bewegen, het verlangen omlaagging. Bewegen de mensen van links naar rechts? Dan nam dat verlangen weer toe.

Over reclames gesproken: de eerstvolgende autoreclame die op tv is, kijk je bewust mee of de auto van links naar rechts rijdt? Ik durf wel een wedje te leggen.

Van Rob Kemps naar Obama

Ik maak er een sport van om de grootste sprekers te analyseren. Niet op basis van wat deze mensen zeggen maar vooral hoe ze hun boodschap brengen. Ik zeg dan ook vaak genoeg: ‘Al lees je een boodschappenlijstje aan mij voor, als je dit goed doet ben ik geboeid.’ Ik kijk dan naar meestersprekers als Tony Robbins, Barack Obama en mijn held Remco Claassen.

Is het toeval dat de keren dat ik Remco live zag hij altijd vanaf links het podium opkwam? Of dat in de video’s die ik zag van opkomsten van Tony en Barack dat zij ook vanaf links komen aangewandeld? Ik denk het niet.

Het zou namelijk zo zijn dat de spreker als ie links opkomt betrouwbaarder en sympathieker overkomt. Dat is dus meteen al een grotere kans op applaus. In het theater zie je dit spel ook terug. Hier laten ze de held en de slechterik respectievelijk van links en rechts het podium betreden.

Als je denkt dat dit alles is

Dit effect gaat verder; er zou zelfs data zijn rond voetbalovertredingen waaruit blijkt dat scheidsrechters vaker een rode kaart trekken als ze zien dat de overtreding van rechts gemaakt wordt.

Nu je dit weet, ga je steeds vaker herkennen hoe slim reclamemakers en marketeers die links-rechts-bias al inzetten. In video, in fotografie en in hun campagnes. Ook ontdek je zelfs steeds meer manieren om met deze tactiek ook jouw resultaten te beïnvloeden. En dat liedje van de Snollebollekes – van links naar rechts? Dat blijft nog even in je hoofd zitten. Sorry daarvoor.

Nicol Tadema
Woordgoochelaar bij Scoren met woorden

Mensen noemen Nicol Tadema een woordgoochelaar. Waarom? Omdat zij het onmogelijke mogelijk maakt door te goochelen met woorden. Zo verdubbelt Nicol de resultaten door 1 letter toe te voegen. Laat ze mensen met 1 woord aan een paars konijn denken. Zet zij de boel op zijn kop om het gedrag van lezers te sturen. Haar kennis over hoe ook jij kan overtuigen met tekst deelt Nicol als auteur, spreker en trainer.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!