Lone B2B-wolf: kom es uit je hol!

29 oktober 2021, 06:00

De scherpste tips voor de eenzame B2B-marketeers om hogere output te realiseren (en gelukkiger te worden)

Binnen de wat meer traditionele B2B-organisaties zijn de marketing-verwachtingen vaak niet eens de resultaten, maar de oplevering van verschillende marketingcommunicatieactiviteiten. Die variëren van het up-to-date houden van de website en het schrijven van artikelen tot het ondersteunen van (sales-) activiteiten. We hebben zelfs het ondersteunen van de klantenservice voorbij zien komen! En vaak is er naast tijdgebrek ook nog eens geen partner binnen de organisatie waarmee je over marketinggerelateerde zaken kunt sparren. Dat is geen doen. Tijd voor actie. En een stevig standpunt.

In mijn laatste blogposting B2B-marketeers; je bent geen manusje van alles besprak ik hoe je als B2B-marketeer je afdeling beter positioneert binnen traditionele B2B organisaties. Helaas zijn er ook veel B2B-organisaties die de luxe niet hebben om een hele afdeling met meerdere marketeers of specialisten aan het werk te houden. We zien binnen B2B geregeld dat marketingafdelingen bestaan uit slechts één persoon, en soms werken die ook nog eens minder dan 40 uur per week. In de eerste plaats wil ik graag mijn respect uiten naar deze marketeers. Het is natuurlijk niet makkelijk voor jullie om echt alléén binnen een B2B-organisatie te opereren. Daarom geef ik in dit artikel een aantal handige tips voor die lone wolf marketeers onder ons.

Je bent verantwoordelijk voor zowel strategie als uitvoering

Als lone wolf marketeer binnen een B2B organisatie heb je het nu eenmaal niet makkelijk. Naast de torenhoge en vaak onrealistische verwachtingen van de organisatie, heb je ook nog eens de verantwoordelijkheid voor verschillende rollen in je eentje. Zo ben je vaak verantwoordelijk voor zowel de strategie als het uitrollen ervan. Je bent dus niet alleen de architect van je marketingplan, maar ook nog eens de uitvoerder. Bovenop deze taken verwacht de directie binnen de traditionele B2B organisaties vaak ook nog dat je andere afdelingen zoals sales en HR support.

Binnen traditionele B2B-organisaties zijn de verwachtingen vaak niet eens de resultaten, maar de oplevering van verschillende marketingcommunicatieactiviteiten. Deze activiteiten variëren van het up-to-date houden van de website en het schrijven van artikelen tot aan het ondersteunen van (sales-) activiteiten. We hebben zelfs het ondersteunen van de klantenservice voorbij zien komen! En dan hebben we het nog niet eens gehad over verschillende last minute-verzoeken. Deze activiteiten zorgen ervoor dat je letterlijk overweldigd wordt als lone wolf marketeer binnen een B2B-organisatie. Vaak is er naast tijdgebrek ook nog eens geen partner binnen de organisatie waarmee je over marketing gerelateerde zaken kunt sparren. De eenzaamheid en werkdruk in combinatie met de vaak vele verzoeken zorgen ervoor dat je in je holletje kruipt. Dat is niet effectief, niet gezellig en geen solide basis voor succes dus daar komen ze:

5 Tips om uit je hol te komen als lone wolf B2B marketeer

1 Zeg vaker nee en zorg voor verwachtingsmanagement binnen de organisatie

Het is belangrijk dat je de verwachtingen binnen de organisatie goed managet en dat je realistische verwachtingen schept binnen de organisatie, aangezien je alleen opereert. Men realiseert zich vaak niet hoeveel werk iets oplevert voor een marketeer die alleen opereert. Het laatste wat je wilt, is dat je de organisatie waarvoor je werkt het gevoel geeft dat je het prima redt, zo in je eentje. In feite ga je er eigenlijk aan onder door. Daarom is het belangrijk dat je je leidinggevende laat zien wat een realistische output is binnen de tijd die je hebt. Wanneer je leidinggevende of opdrachtgever meer gedaan wil krijgen, geef dan duidelijk aan dat hiervoor een extra collega nodig is en voorkom dat je dit ‘even alleen regelt’. Laat bij last minute werkzaamheden duidelijk aan je leidinggevende zien dat dit mogelijk is, maar dat het ten koste zal gaan van iets anders. Stel hem/haar hierbij de vraag wat de absolute prioriteit heeft. Zeg daarom vaker ‘nee’ tegen verschillende verzoeken. Hoe vaker je ‘ja’ zegt, hoe meer je deze gewoonte faciliteert en hoe moeilijker het wordt om als lone wolf B2B-marketeer te opereren binnen een organisatie.

2 Maak een realistische planning en reserveer tijd voor strategie

We hoeven je vast niet uit te leggen dat focus KEY is, zeker wanneer je in je eentje opereert. In je eentje, kun je het je niet permitteren om op verschillende activiteiten te focussen. Vaak worden de lone wolf B2B-marketeers overweldigd door de dagelijkse operationele zaken en/of verzoeken van andere afdelingen die schreeuwen om jouw aandacht. Hierdoor hebben de lone wolf B2B-marketeers onder ons vaak niet eens tijd over om aan de marketingstrategie te werken. Deel je tijd daarom verstandig in en houd ook een plekje in je agenda vrij wanneer je aan strategische marketing werkzaamheden werkt. Zo voorkom je dat je in een vicieuze cirkel terecht komt van operationele werkzaamheden. Een heldere planning zorgt ervoor dat je de juiste aandacht geeft aan verschillende marketingactiviteiten.

Leestip: 11 tips van Ritson voor het beste marketingplan ooit.

3. Ontwikkel een makkelijk te volgen marketingstrategie

Het is belangrijk als lone wolf B2B-marketeer om dingen simpel te maken om zo de gewenste resultaten te realiseren. Om te starten met het versimpelen van zaken, begin je bij je marketingstrategie. Je opereert namelijk alleen en je hebt niet de luxe van een voltallige marketingafdeling met meerdere specialisten. Zorg er daarom voor dat je een marketingstrategie ontwikkelt die eenvoudig te volgen is zonder complexe en onhaalbare elementen. Gebruik bijvoorbeeld het OGSM-framework om je marketingplan te maken waardoor je marketingplan overzichtelijker op 1A4 te lezen is, focus behoudt en daardoor haalbaarder wordt.

Probeer je werkzaamheden zoveel mogelijk te automatiseren

4. Gebruik automatisering in jouw voordeel

Als lone wolf B2B-marketeer leunen alle marketingactiviteiten op jouw schouders. Terugkerende taken en routinewerkzaamheden kunnen veel tijd kosten en zijn foutgevoeliger. Om deze redenen kun je die werkzaamheden zoveel mogelijk automatiseren. Denk hierbij aan e-mailmarketing, social media-postings en leadgeneratie-campagne flows. Het opzetten hiervan zal misschien veel tijd kosten, maar op lange termijn zal het heel veel tijd schelen. Zo kun je op lange termijn flinke impact maken, doordat je met automatisering hogere output haalt als lone wolf B2B-marketeer.

5. Zorg voor externe support die jou versterkt

Mogelijk voel je je binnen de organisatie eenzaam als enige marketeer en wil je geregeld sparren met collega-marketeers. Het inschakelen van een freelance marketeer en/of een marketingbureau kan je wellicht helpen om van dat eenzame gevoel af te komen en daarnaast een hoger marketingrendement te realiseren. Deze externe support zal als een verlengstuk van je marketingafdeling moeten werken. Een SWOT-analyse óver jezelf maken kan daarbij helpen. Iedereen heeft nu eenmaal sterktes en zwaktes. De juiste externe hulp kan jou dus versterken. Wanneer jij bijvoorbeeld sterk bent op het gebied van analytisch vermogen, dan kan externe support met creativiteit jou versterken. Zo kan je synergie creëren en worden zwaktes opgevangen door de sterktes van iemand anders. Bovendien zorgt het waarschijnlijk voor inzichten op een manier waar je niet eerder aan hebt gedacht.

Bonustip: Bezoek regelmatig events en netwerkbijeenkomsten

Nu er weer events georganiseerd mogen worden is het als lone wolf B2B-marketeer enorm belangrijk om regelmatig marketing-events of bijeenkomsten te bezoeken. Zo kun je toch waardevolle B2B-marketinginzichten en ervaringen verzamelen. Kom daarom regelmatig uit je hol en bezoek events en evenementen. Het is niet altijd makkelijk, maar probeer als lone wolf B2B-marketeer positief te blijven. Hoewel je een hele marketingafdeling moet runnen, heb je ook een groot voordeel. Je kunt namelijk vele malen sneller beslissingen nemen, omdat je niet eerst met je team hoeft te overleggen. Ik zou zeggen: ga aan de slag en kom eens vaker uit je hol.

Wing Cheung
Founder en Digital strategist bij Synerflow

Wing Cheung is founder en digitaal strateeg bij Synerflow. Binnen het B2B- marketingdomein heeft hij een bewezen trackrecord aan zowel de klant- als bureauzijde. Al meer dan 15 jaar helpt hij bedrijven bij het ontwikkelen en implementeren van online marketing-strategie op inter-nationaal vlak. Veel voorkomende thema’s zijn: marketing & sales alignment, inzet van kanalen voor interactie met DMU’s en het boeken van resultaat binnen complexe aankooptrajecten. Het is zijn passie om ingewikkelde vraagstukken simpel en begrijpelijk te maken voor iedereen. Naast vakidioot is hij ook vader, fervent museumbezoeker, bourgondiër en is hij vaak te vinden op de fiets. Zijn levensmotto: “Of we vinden een weg, of we maken een nieuwe!”

Categorie
Tags

1 Reactie

    Esther Hoeve

    Mooi her startpunt 🙂


    3 november 2021 om 10:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!