Je bekijkt een artikel van Teamleader
partner

Maak van je offerte een krachtige salestool met deze 11 tips #ADV

3 augustus 2015, 08:30

Een goede offerte is transparant en overzichtelijk, ziet er strak uit (liefst in de huisstijl van je onderneming!) en bevat alle basics, met een woordje uitleg erbij als het even kan. Dat wist je al. Het belang van een sterke offerte neemt echter substantieel toe als je deze vroeger in het salesproces verstuurt. Vlak na een offerte-aanvraag, bijvoorbeeld, wanneer bedrijf en klant elkaar nog niet zo goed kennen. Meer nog dan een laatste duwtje in de rug, vormt je offerte dan een krachtige salestool om jouw bedrijf boven de concurrentie te laten uitsteken. Je scherpste prijs noteren en hopen op het beste, laat dat maar aan de rest over. Door deze 11 tips ter harte te nemen, onderscheidt jouw bedrijf zich moeiteloos van de achtervolgers.

1. Maak een unieke offerte op maat. Een standaardofferte is als basis erg handig, maar de moderne klant houdt – terecht! – van een persoonlijke aanpak. Laat je dus niet betrappen op al te veel klakkeloos kopiëren en personaliseer je offerte. Ook inhoudelijk: jouw offerte toont dat je de specifieke noden van de aanvrager begrijpt.

2. Communiceer professioneel, niet zakelijk of ouderwets. Een familiebedrijf dat tuinen aanlegt is geen digitaal agentschap. Toch mag er in elke offerte wat schwung zitten. Schrijf liever direct en actief dan juridisch, oubollig of al te technisch. Zo vermijd je een enkeltje richting prullenmand.

3. Beantwoord expliciet de gestelde vragen. Geef je klant geen uurtarief wanneer hij om een totaalprijs vraagt. Bekijk de aanvraag aandachtig, haal de behoeften eruit en formuleer met je offerte een zo compleet mogelijk antwoord dat naadloos bij de verwachtingen aansluit.

4. Bied alternatieven aan. Vele wegen leiden naar Rome. Wees niet bang om er een aantal te verkennen. Of je nu methode A of B gebruikt, de voornaamste bekommernis van jouw bedrijf is het inwilligen van de wensen van de klant. Laten merken dat je mee denkt maakt een enorm verschil.

5. Wees er op tijd bij. De klant heeft haast en de concurrentie ligt ook niet te slapen. Reageer dus snel op een offerteaanvraag, houd je aan gemaakte afspraken en bel gerust eens na. Dat toont je betrokkenheid aan de klant.

6. Toon je enthousiasme. Je doet je werk goed en graag, daar hoef je geen geheim van te maken. Stop je enthousiasme over de opdracht dus niet weg, maar onderstreep dat je zin hebt om er tegenaan te gaan. Een nieuwe klant is voor jou een nieuw avontuur: aarzel niet om dat in je offerte uit te stralen.

7. Bouw onderhandelingsruimte in. Stelt je klant bepaalde prijs- of tijdsvoorwaarden die jij niet kan – of wil – vervullen? Ga dan in gesprek om de gulden middenweg te zoeken. Vind je die niet, jammer, en misschien tot een volgende keer. “Zo en niet anders!” is daarentegen zelden de basis van een vruchtbare samenwerking.

8. Gooi je eigen ruiten niet in. Aan sommige offertes hangt een flink prijskaartje. Logisch dat je klant dan naar eventuele risico’s vraagt. Wees eerlijk zonder onzeker over te komen: wie 1001 voorwaarden stelt en 0 beloftes maakt, duwt de klant rechtstreeks de armen van de concurrent in. Slecht idee dus, en waarom zou je? Tenslotte heb je dit soort projecten al eerder gedaan.

9. Sla jezelf niet te veel op de borst. De troeven van je bedrijf uitspelen in een offerte is niet verkeerd. Weinig klanten zitten echter te popelen om je adelbrieven te lezen als die niets met zijn offerte te maken hebben. Vermeld dus alleen eerdere opdrachten die strikt relevant zijn.

10. Wees liever een expert dan een betweter. Voor specifieke wensen bestaan meestal specifieke redenen. Beledig de klant dus niet door hem te gaan vertellen wat hij nodig heeft. Kom je toch met een tegenvoorstel op te proppen, beargumenteer dan de voordelen ervan. Denk niet voor de klant, maar denk met hem mee!

11. Zet de voordelen voor de klant in de verf. Hopelijk maakt jouw offerte meteen duidelijk voor welke diensten, materialen, uren en resultaten de klant betaalt. Maar waarom? Waar ligt de meerwaarde? Geef de klant geen kans om zich blind te staren op je prijs. Motiveer je keuzes door ze te koppelen aan de winst die de klant maakt.

De makkelijkste manier om offertes te maken?

Vanuit Teamleader, dé online tool voor het MKB, maak en verstuur je moeiteloos offertes. Ontwerp templates in je eigen huisstijl en personaliseer ze op maat. Het rekenwerk doet Teamleader gewoon zelf, met of zonder btw. En met 1 klik e-mail je de offerte door naar de klant. Die kan ze dan online inkijken, printen en meteen goedkeuren, allemaal veilig en snel in de cloud.

Wil je ’t zelf eens proberen? Dat kan. Probeer Teamleader nu 14 dagen gratis en vrijblijvend uit!

Teamleader CRM: one overview for all your customer data. Easy to use, accessible at any time and at any place. Our tool allows you to online manage your customers, send invoices and easily plan projects to help you speed up your administration. Have a question? We are here to help!

Categorie

1 Reactie

    Emiel Jonkers

    http://www.factuursturen.nl is gratis en is meer dan alleen een systeem om factuurtjes te sturen. Zou kan je heel je boekhouding bijhouden, rapportages bekijken en per periode bekijken wat je omzet en winst is.


    9 augustus 2015 om 09:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!