Wie in Google zoekt op trefwoorden als tsunami, ramp, zeebeving, vloedgolf of aardbeving, wordt verrast met een gesponsorde tekstlink naar Elsevier. Ongetwijfeld zal Elsevier berichten over de ramp in Azie maar is dat een reden om hiervoor te adverteren?
Lijkt me niks mis mee. Elsevier is nou eenmaal een nieuws-site. Tijdens het EK-voetbal zijn er voetbal-sites die op de termen “voetbal”, “oranje” en “nistelrooy” adverteren, en nu doet Elsevier precies hetzelfde met andere actuele termen. Feit is dat veel mensen nu informatie zoeken – zo ook Christ blijkbaar – en Elsevier is een van de sites die informatie biedt.
29 december 2004 om 11:07
Christ / Adverto
Ik denk dat er wel een verschil is tussen adverteren rond het EK voetbal en adverteren rond een ramp die tienduizenden mensen het leven heeft gekost….
29 december 2004 om 11:21
Gazarra
Marketing is oorlog, Christ. Dan zijn alle middelen geoorloofd.
29 december 2004 om 11:27
Christ / Adverto
Tja… Ieder zijn mening natuurlijk, maar ik vind het toch misplaatst om zo proactief geld proberen te verdienen (meer Elsevier-lezers = meer reclameinkomsten) over de ellende van alle slachtoffers. Ben ik de enige die daar zo over denkt?
29 december 2004 om 11:33
Tijs
Nee Christ je bent niet de enige. Wat mij betreft is dit inderdaad misplaatst. Weegt de mogelijke negatieve weerslag van deze aggressieve vorm van marketing op tegen die paar extra mensen die hebben doorgeklikt naar de Elsevier site?
29 december 2004 om 11:43
Anders
Toch blijf ik de ophef merkwaardig vinden. Kranten ontlenen hun bestaansrecht aan ellende in de wereld. Goed nieuws is geen nieuws, dus staan kranten dag in dag uit vol met narigheden. En met advertenties. Is dat dan niet net zo goed misplaatst en not done?
29 december 2004 om 12:11
media
Elsevier heeft overigens de sponsored links al weer uitgeschakeld!
29 december 2004 om 12:52
Gazarra
Het is in ieder geen goed voorbeeld voor het inzetten van Adwords.
Vanuit de ad linken ze door naar een jaaroverzicht of de homepage i.p.v naar een interessant achtergrondartikel over de bewuste ramp of rampen in het algemeen.
Dan zou de de ‘doorklikker’ er nog iets aan hebben.
29 december 2004 om 13:01
Christ / Adverto
@Pierre: je verwart in dit geval Adsense met Adwords. Adsense zijn de advertenties die op websites worden weergeven, Google bepaald op basis van de inhoud van de websites welke advertenties worden weergegeven. In zo’n geval zou de koppeling “tsunami / actueel nieuws” kunnen leiden tot de weergave van een Elsevier-advertenties.
Bij Adwords daarentegen selecteert de adverteerder (Elsevier) zelf de woorden die gekoppeld worden aan de advertenties. Van een onbewuste actie kan dus geen sprake zijn.
29 december 2004 om 15:43
Paul
Ben blij dat dit soort misplaatste advertentieacties worden ‘ingeboekt’ en nog blijer dat ze worden gesignaleerd. Dit geeft weer aan dat het runnen van een Search Engine Advertising campagne serieus moet worden opgepakt en niet een kwestie is van ‘wat woordjes kopen’.
Ben ook van mening dat ze best op de ramp zouden kunnen adverteren. Het is traffic genereren naar de content (goed of slecht) van je website. Het zou dan wel sjiek zijn om te zorgen dat er ook prominent een ‘advertorial’ wordt geplaatst met vermelding van of naar Giro555. Hiermee laat je zien dat het je aangaat…of nog beter…laat Elsevier een euro per klik doneren voor elke doorklik vanuit AdWords…
29 december 2004 om 16:22
Christ / Adverto
Ik ben het er mee eens dat het wel mogelijk is om te adverteren rond deze ramp, mits de advertenties ook verwijzen naar goede artikelen over bijvoorbeeld het ontstaan van een tsunami of de stand van zaken rondom de aantallen slachtoffers. Uiteindelijk zijn veel mensen op zoek naar dit soort informatie en als je goede content te bieden hebt mag je die wel onder de aandacht brengen. Wat me echter zo stoort aan de Elsevier actie is dat alles er op wijst dat het ze alleen gaat om extra bezoekers omdat ze simpelweg doorverwijzen naar de homepage.
29 december 2004 om 16:30
media
@Christ: zie ook reactie op 2:52pm 🙂
@Paul: goed advies, werk je bij een zoekmachine marketing bureau of zo? 🙂
Even zonder gekheid, ik denk inderdaad dat Elsevier best Adwords kan gebruiken in dit soort situaties maar dan wel op een ethische manier (zoals hier al enkele keren is voorgesteld).
29 december 2004 om 17:05
Christ
Marco heeft hierboven al aangegeven dat de sponsord links niet meer worden weergegeven. Daar had ik even overheen gelezen…..
29 december 2004 om 17:07
traffic4u
Persoonlijk vind ik het niet echt slim van Elsevier, zeker gezien het feit dat een dergelijke actie bij ontdekken van bv. een weblog veel schade aan je merk gedaan kan worden. Het balletje kan dan maar al te snel gaan rollen en voor dat je het weet pakt een massa medium als bv. de Telegraaf het verder op. Dit risico weegt naar mijn mening niet op tegen de paar extra bezoekers die de advertentie oplevert.
Wij verzorgen voor veel (grote) touroperators de adword en overture campages. Direct na de ramp hebben wij de advertenties voor de “Avontuurlijke vakanties” naar de getroffen bestemmingen verwijderd.
29 december 2004 om 18:37
Marco2
Tja, het is maar hoe je het ziet. Aan de ene kant niet netjes maar aan de andere kant wel weer slim.
Lijkt me niks mis mee. Elsevier is nou eenmaal een nieuws-site. Tijdens het EK-voetbal zijn er voetbal-sites die op de termen “voetbal”, “oranje” en “nistelrooy” adverteren, en nu doet Elsevier precies hetzelfde met andere actuele termen. Feit is dat veel mensen nu informatie zoeken – zo ook Christ blijkbaar – en Elsevier is een van de sites die informatie biedt.
Ik denk dat er wel een verschil is tussen adverteren rond het EK voetbal en adverteren rond een ramp die tienduizenden mensen het leven heeft gekost….
Marketing is oorlog, Christ. Dan zijn alle middelen geoorloofd.
Tja… Ieder zijn mening natuurlijk, maar ik vind het toch misplaatst om zo proactief geld proberen te verdienen (meer Elsevier-lezers = meer reclameinkomsten) over de ellende van alle slachtoffers. Ben ik de enige die daar zo over denkt?
Nee Christ je bent niet de enige. Wat mij betreft is dit inderdaad misplaatst. Weegt de mogelijke negatieve weerslag van deze aggressieve vorm van marketing op tegen die paar extra mensen die hebben doorgeklikt naar de Elsevier site?
Toch blijf ik de ophef merkwaardig vinden. Kranten ontlenen hun bestaansrecht aan ellende in de wereld. Goed nieuws is geen nieuws, dus staan kranten dag in dag uit vol met narigheden. En met advertenties. Is dat dan niet net zo goed misplaatst en not done?
Elsevier heeft overigens de sponsored links al weer uitgeschakeld!
Het is in ieder geen goed voorbeeld voor het inzetten van Adwords.
Vanuit de ad linken ze door naar een jaaroverzicht of de homepage i.p.v naar een interessant achtergrondartikel over de bewuste ramp of rampen in het algemeen.
Dan zou de de ‘doorklikker’ er nog iets aan hebben.
@Pierre: je verwart in dit geval Adsense met Adwords. Adsense zijn de advertenties die op websites worden weergeven, Google bepaald op basis van de inhoud van de websites welke advertenties worden weergegeven. In zo’n geval zou de koppeling “tsunami / actueel nieuws” kunnen leiden tot de weergave van een Elsevier-advertenties.
Bij Adwords daarentegen selecteert de adverteerder (Elsevier) zelf de woorden die gekoppeld worden aan de advertenties. Van een onbewuste actie kan dus geen sprake zijn.
Ben blij dat dit soort misplaatste advertentieacties worden ‘ingeboekt’ en nog blijer dat ze worden gesignaleerd. Dit geeft weer aan dat het runnen van een Search Engine Advertising campagne serieus moet worden opgepakt en niet een kwestie is van ‘wat woordjes kopen’.
Ben ook van mening dat ze best op de ramp zouden kunnen adverteren. Het is traffic genereren naar de content (goed of slecht) van je website. Het zou dan wel sjiek zijn om te zorgen dat er ook prominent een ‘advertorial’ wordt geplaatst met vermelding van of naar Giro555. Hiermee laat je zien dat het je aangaat…of nog beter…laat Elsevier een euro per klik doneren voor elke doorklik vanuit AdWords…
Ik ben het er mee eens dat het wel mogelijk is om te adverteren rond deze ramp, mits de advertenties ook verwijzen naar goede artikelen over bijvoorbeeld het ontstaan van een tsunami of de stand van zaken rondom de aantallen slachtoffers. Uiteindelijk zijn veel mensen op zoek naar dit soort informatie en als je goede content te bieden hebt mag je die wel onder de aandacht brengen. Wat me echter zo stoort aan de Elsevier actie is dat alles er op wijst dat het ze alleen gaat om extra bezoekers omdat ze simpelweg doorverwijzen naar de homepage.
@Christ: zie ook reactie op 2:52pm 🙂
@Paul: goed advies, werk je bij een zoekmachine marketing bureau of zo? 🙂
Even zonder gekheid, ik denk inderdaad dat Elsevier best Adwords kan gebruiken in dit soort situaties maar dan wel op een ethische manier (zoals hier al enkele keren is voorgesteld).
Marco heeft hierboven al aangegeven dat de sponsord links niet meer worden weergegeven. Daar had ik even overheen gelezen…..
Persoonlijk vind ik het niet echt slim van Elsevier, zeker gezien het feit dat een dergelijke actie bij ontdekken van bv. een weblog veel schade aan je merk gedaan kan worden. Het balletje kan dan maar al te snel gaan rollen en voor dat je het weet pakt een massa medium als bv. de Telegraaf het verder op. Dit risico weegt naar mijn mening niet op tegen de paar extra bezoekers die de advertentie oplevert.
Wij verzorgen voor veel (grote) touroperators de adword en overture campages. Direct na de ramp hebben wij de advertenties voor de “Avontuurlijke vakanties” naar de getroffen bestemmingen verwijderd.
Tja, het is maar hoe je het ziet. Aan de ene kant niet netjes maar aan de andere kant wel weer slim.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!