Maatschappelijk verantwoord ondernemen: zo zet je het in

24 mei 2018, 13:00

Tegenwoordig doet bijna iedere organisatie wel ‘iets’ met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Het sponsoren van een goed doel, plaatsen van zonnepanelen, medewerkers in dienst nemen met minder kansen op de arbeidsmarkt: de mogelijkheden lijken eindeloos. Maar hoe kies je de juiste MVO-activiteiten?

Dit artikel werd geschreven door Suzanne Janssen, universitair docent aan de Universiteit Twente bij de afdeling Communicatiewetenschap, en verscheen eerder op SWOCC.nl.

Steeds meer organisaties houden zich bezig met MVO. Voor het succes is het belangrijk de MVO-activiteiten te laten matchen met de organisatie. In deze blog lees je de zes manieren om het MVO-beleid te vertalen naar de dagelijkse praktijk.

Het belang van een match

Om MVO tot een succes te maken, is het belangrijk dat er een match is tussen de MVO-activiteiten en de organisatie. Zo creëer je voordelen voor de organisatie. MVO kan namelijk bijdragen aan de merkloyaliteit van consumenten, de geloofwaardigheid van het bedrijf en de betrokkenheid van medewerkers. Er is sprake van een match wanneer de gekozen MVO-activiteiten duidelijk passen bij de essentie van de organisatie. Maar hoe kom je tot deze match?

Onderzoekers De Jong en Van der Meer presenteren zes MVO-gebieden. Ze laten zien dat er voor ieder type organisatie verschillende manieren zijn om tot MVO-activiteiten te komen die nauw verbonden zijn met de eigen corebusiness.

Zes gebieden van het MVO-beleid

De zes MVO-gebieden bieden een uitgangspunt om na te denken over het portfolio van MVO-activiteiten. Door kritisch te kijken naar deze gebieden in de eigen organisatie, kun je beoordelen welke gebieden nog geen onderdeel van het MVO-portfolio uitmaken, of er misschien activiteiten te bedenken zijn die beter aansluiten, en over welke MVO-gebieden je met name communiceert naar stakeholders.

1. Producten en diensten

Bij deze vorm van MVO gebruikt de organisatie zijn producten of diensten om goed te doen. Voorbeelden hiervan zijn: het bieden van lagere prijzen bij de verkoop van producten aan ontwikkelingslanden of het ontwikkelen van gezondere producten.

Albert Heijn op de gezondere toer

2. Productieproces

Bij organisaties in de maakindustrie kan MVO vaak een duidelijke vertaling krijgen naar het productieproces. Voorbeelden hiervan zijn: het aanschaffen van zuinige machines of het gebruiken van milieuvriendelijke materialen.

Unliver Sustainable Living Plan

3. Impact op het milieu

Bij deze vorm van MVO zijn duurzaamheid, energiebesparing, recycling en afvalvermindering sleutelwoorden. Steeds meer bedrijven denken na over hoe de bedrijfsvoering invloed heeft op het milieu. Veel organisaties kunnen slimmer omgaan met brandstoffen, energie besparen of afval verminderen.

ASN Bank

4. Medewerkers

Medewerkers kunnen zelf actief bijdragen aan het MVO-beleid en het MVO-beleid kan ook duidelijk verankerd zijn in het personeelsbeleid, door bijvoorbeeld doorgroei van minderheden in de organisatie te stimuleren. Het bevorderen van de gezondheid van medewerkers is een ander veelvoorkomend thema. Daarnaast kunnen medewerkers zich inzetten voor goede doelen, bijvoorbeeld als onderdeel van een teamuitje.

Politie Amsterdam

5. Leveranciers

Steeds meer organisaties werpen een kritische blik op de bedrijfsprocessen van leveranciers. Inzichten over waar materialen vandaan komen, onder welke omstandigheden deze zijn geproduceerd, en wat de belasting van het productieproces en de transportwijze van de materialen is, kan tot een ware MVO-keten leiden. Sommige organisaties belonen MVO van leveranciers zelfs met een bonus.

O My Bag

6. Locatie

Het sponsoren van lokale activiteiten kan direct bijdragen aan duurzaam ondernemen. Het incidenteel sponsoren van lokale initiatieven of structureel ondersteunen van de gemeente zijn hier voorbeelden van.

ING Nederland Fonds

Vertel het verhaal

Het is essentieel om het verhaal achter de gekozen MVO-activiteiten te vertellen. Stakeholders zijn zich immers lang niet altijd bewust van de verschillende MVO-activiteiten van organisaties. Het succes van MVO hangt voor een groot deel af van de mate waarin je als organisatie oprecht en geloofwaardig overkomt.

Lukt het je als organisatie om een match te creëren tussen je MVO-activiteiten en de organisatie én deze match duidelijk te communiceren, dan zal dit een sterk en consistent verhaal opleveren. En op die manier wordt MVO dan ook een succesverhaal.

Het volledige artikel van De Jong en Van der Meer is getiteld ‘How Does It Fit? Exploring the Congruence Between Organizations and Their Corporate Social Responsibility (CSR) Activities’ en verscheen in Journal of Business Ethics (2017), 143, 71-83. Je vindt het artikel hier (gratis).

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) doet fundamenteel wetenschappelijk onderzoek op het gebied van merken en communicatie. Deze kennis maakt SWOCC toegankelijk voor de praktijk, bijvoorbeeld door het uitbrengen van publicaties, het organiseren van lezingen en het schrijven van blogposts: via dit account zullen onderzoekers, docenten en andere schrijvers hun kennis over marketing delen. De stichting is in 1995 opgericht op initiatief van Giep Franzen en is gelieerd aan de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Meer SWOCC? Ga naar swocc.nl of volg ons via @SWOCC_NL

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!