Maatschappelijke vraagstukken scoren op Warc Effective 100 2024

De ranglijsten van de Warc Effective 100 fungeren als maatstaf voor effectiviteit. Veel van de topcampagnes pakken belangrijke sociale kwesties aan. Dit zijn de hoogste scoorders.

2 april 2024, 15:00 1419 x gelezen

 

In de Effective 100 zien we net als in de Warc Media 100 en de Creative 100, veel maatschappelijke vraagstukken terug. Ook in dit overzicht stijgt Nederland licht naar plek 41 (in 2023 plek 48). De ranglijsten worden bepaald aan de hand van gewonnen nationale en internationale awards.

Ranglijsten Warc Effective 100

 

 

Amy Rodgers, Head of Content Warc Creative: ‘De ranglijsten van de Warc Effective 100 fungeren als maatstaf voor effectiviteit. Veel van de topcampagnes pakken belangrijke sociale kwesties aan, zoals de uitdagingen waarmee jonge meisjes worden geconfronteerd als gevolg van een gebrek aan onderwijs, het belang van levensverzekeringen, de schade die wijnmakerijen opliepen als gevolg van overstromingen, racisme, ongelijkheid in de gezondheidszorg en de sociale taboes rondom adoptie.’

CAMPAGNE

De meeste effectieve campagne van 2023 is Shah Rukh Khan-My-Ad van Ogilvy Mumbai/Wavemaker Mumbai voor Cadbury, waarin de Indiase filmster Shah Rukh Khan fungeert als ambassadeur voor kleine, lokale winkels.
Op de 2e plek Keep Girls in School van Leo Burnett Mumbai, EssenceMediacom Mumbai, Leo Burnett Gurgaon and EssenceMediacom London voor Whisper (feminine hygiene), een langetermijninitiatief om het aantal meisjes dat voortijdig school verlaat vanwege hun menstruatie te verminderen, zoals The Missing Chapter.
Op 3 eindigt McDonald’s met Famous Orders van Wieden+Kennedy New York, Narrative Los Angeles, Alma Miami en Burrell Chicago.

BUREAU

Leo Burnett Dubai is het meest effectieve bureau en de meest effectieve campagne van deze supersnelle stijger is The Homecoming for Home Centre waarmee een poging wordt gedaan het taboe op adoptie in het Midden-Oosten en de Arabische wereld te doorbreken.

Ogilvy Mumbai gaat van plek 5 naar plek 2, voornamelijk dankzij de nummer 1-campagne in de alinea hierboven.
Met 2 campagnes in de top-100 stijgt AlmapBBDO São Paulo snoeihard van plek 49 naar plek 3.
Opvallend is dat maar liefst 4 van de top-10 bureaus nieuwkomers zijn: Edelman New York, Leo Burnett Mumbai, Gut Buenos Aires, ook de nummer 1 van de onafhankelijke bureaus, en Africa São Paulo.

MEDIABUREAU

Voor de eerste keer is Mindshare New York het nummer 1 mediabureau. Dit is voornamelijk te danken aan hun campagnes voor de merken van Unilever, zoals See My Skin voor Vaseline (7e plaats).
Wavemaker Mumbai is goed voor een 2e plaats en Starcom Chicago voor de 3e plek.

NETWERK

Ogilvy is het nummer 1 netwerk met 11 campagnes in de top-100, waaronder de nummer 1 campagne, en 8 bureaus in de top-100.
DDB Worldwide zit Ogilvy op de hielen met 19 campagnes en 7 bureaus.
Leo Burnett houdt stand op de 3e plek met 13 campagnes en 5 bureaus.

HOLDING

Omnicom Group is de numero uno qua holdings, na 5 jaar de runner up te zijn geweest, met 13 bureaus en 15 mediabureaus in de top-50.
WPP bekleedt de 2e plek met 10 bureaus en 10 mediabureaus.
Publicis Groupe pakt brons met 7 bureaus en 11 mediabureaus.

MERK

McDonald’s is het meest effectieve merk voor het 5e jaar op rij met 3 campagnes in de top-100. Alles bij elkaar opgeteld staat McDonald’s met 40 campagnes in de rankings over 23 landen verspreid.
Cadbury stijgt een plekje van 3 naar 2, voornamelijk dankzij wederom de winnende campagne.
KFC bekleedt het 3e treetje.
Samsung stijgt het meest, dankzij 2 campagne in de top-100, van plek 22 naar 7.

ADVERTEERDER

AB InBev is de hoogst genoteerde adverteerder voor de 3e keer op een rij met 32 merken, waarvan 5 in de top-50.
Unilever stijgt naar plek 2 (Dove, Vaseline en Hellmann’s).
McDonald’s maakt het podium compleet.
Coca-Cola is de grootste stijger (van 17 naar 7). Alhoewel maar 1 campagne de top-100 haalde, viel Coca-Cola wel in de prijzen met maar liefst 22 campagnes.

LAND

En wederom prijkt de VS bovenaan in het landenklassement met maar liefst 24 campagnes in de top-100.
India stijgt naar de 2e plek met 7 campagnes en Brazilië staat op 3. Argentinië en Nieuw Zeeland zijn de snelste stijgers (beide 11 plekken omhoog naar respectievelijk de 7e en de 8e notering).

 

Sinds 2009 werk ik voor MarketingTribune als redacteur, beeld- en eindredacteur voor blad, site en events en met ingang van 2025 ook voor Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!