Je bekijkt een artikel van

Machtig mooi merk – Mepal

NIMA Regio Oost & Brand Design presenteren fijne marketingcase met hoofdrol voor rebranding en e-commerce

21 februari 2023, 12:30 1974 x gelezen

Wat doe je als je weet dat klanten zeer tevreden zijn over je producten, maar de merkbekendheid te wensen over laat? En hoe maak je beter gebruik van online kanalen in een wereld die steeds digitaler wordt? Twee onderwerpen die een uitdaging vormden voor Mepal.

Op donderdag 23 maart gaan we daarom naar het Gelderse Lochem. En deze keer slaan twee communities de handen ineen, de regio Oost en Brand Design gaan samen op bezoek bij Mepal, bekend van de drinkbekers, broodtrommels en bewaarboxen. Vier vragen over dit event aan Bart van Zevenbergen, voorzitter NIMA community Regio Oost en CRM Marketeer bij Robeco.

Kan! Mee naar Mepal! 23 maart - Lochem

Mepal! Mooi Nederlands merk. Waar gaan we naar luisteren op 23 maart?

‘Mepal heeft een interessant verhaal te vertellen over de uitdagingen waarvoor ze zo’n zeven jaar geleden stonden. Het is een merk met een lange historie, en in de meeste huishoudens vinden we Mepal-producten, zoals drinkbekers, broodtrommels en bewaardozen. De merkbekendheid liet in die tijd te wensen over. Klanten waren zeer tevreden over de producten van Mepal, maar konden in onderzoeken niet het merk noemen. Zaak dus om dat merk meer uit te dragen en de communicatie te veranderen. Die was eigenlijk veel te functioneel en gericht op de producten alleen. Het moest veel meer gevoel en emotie krijgen om zo beter te verbinden met klanten.’

‘Een nieuwe merkpropositie en huisstijl als eerste stap. Daarnaast wilde Mepal van Duitsland een nieuwe thuismarkt maken en het hoofd bieden aan een sterk veranderende wereld die steeds vaker via digitale kanalen opereert. Voor die laatste uitdaging is de website flink onder handen genomen. Een transformatie van een website met informatie naar een echte webshop, een omgeving waar alle informatie over Mepal en alle producten logisch samenkomen. Focus op e-commerce dus.’

Jeroen de Bos, marketing- & e-commerce-directeur van Mepal, komt het verhaal doen. Wat gaat hij vertellen?

‘Hij zal ons een kijkje in de marketingkeuken geven en antwoord geven op vragen als “Waar begin je bij een dergelijke uitdaging? Wat waren de eerste stappen? Hoe verliep het formuleren van de merkpropositie en het realiseren van het redesign traject? Hoe stamp je een e-commerce tak uit de grond? Hoe geef je je merk een boost, door een draai te maken van productcommunicatie naar merkbeleving?” Een écht marketingverhaal.

De NIMA Community Regio Oost is één van die regionale NIMA-clubs en jullie zijn behoorlijk actief.

‘Klopt. Deze bijeenkomsten zijn er zeker vaker. We proberen vier keer per jaar een event te organiseren, om zo kennis onder marketing- en communicatieprofessionals te delen en de gelegenheid te bieden om te verbinden met vakgenoten. Er zijn binnen NIMA veel meer communities. Er is er bijvoorbeeld één voor B2B Marketing, Brand Design, Foodchain & Agrimarketing en er bestaan dus ook andere regiocommunities. Die organiseren ook weer bijeenkomsten, voldoende keuze dus.’

Met onze events willen we kennis delen, de gelegenheid bieden om vragen te stellen en als afsluiting de mogelijkheid om vakgenoten te ontmoeten en bij te praten. Qua onderwerpen zoeken we variatie want we willen verschillende thema’s en sectoren aan bod laten komen om daarmee een zo breed mogelijk publiek van vakgenoten te bereiken. Verder hebben we een eigen LinkedIn-groep waarmee we leden op de hoogte houden en onderling kennis kunnen uitwisselen of vragen kunnen stellen.’

Mepal is natuurlijk sowieso een aansprekend en interessant merk. Stel dat het je mooi lijkt om Mepal eens van binnen te bekijken? Hoe kom je hierbij?

‘Als je interesse hebt in marketing, communicatie, merkpropositie, design en redesign, huisstijl, e-commerce en groei in nieuwe markten, dan is dit event zeker een aanrader. Het is mooi als je al NIMA-lid bent, maar ook als je wil kennismaken met NIMA en NIMA Oost dan ben je welkom. We nodigen belangstellenden van harte uit om eens aan te haken.’

 

Waar merk en design samenkomen. De Brand Design Community is een community met als doel marketeers en ontwerpers samen te brengen. Op deze manier kunnen deze partijen elkaar inspireren bij het vormgeven van merken om zo hun werk leuker, inhoudelijker en effectiever te maken.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!