#madmen is springlevend bij de #spinawards 2012
De #benstedentocht toont aan dat het traditionele denken overboord moet!
De #benstedentocht is niet genomineerd voor de SpinAwards 2012. Dat is raar. En het getuigt van traditioneel denken dat meer thuishoort in tijd van Mad Men, niet in die van sociale media.
Zoals gezegd: het is raar dat de #benstedentocht niet is genomineerd voor de SpinAwards. Er is namelijk het afgelopen jaar geen social media-case geweest die zonder budget in één dag zoveel bereikte:
- 35.000 unieke bezoekers op een videostream;
- een bereik van 200.000 mensen op Twitter met de hashtag #benstedentocht;
- ook nog trending op twee andere hashtags;
- media coverage via BNR, SkyRadio, Radio 1, Radio 2, 3FM, 538, Ned3 (2x) en SBS (en dan nog wat kranten).
Met dit mediageweld lieten we niet alleen het prachtige Friesland zien, we lieten zien dat het allemaal mogelijk was met de 3G Mobile Communicator (3G-MC). Na afloop kregen we aanvragen uit heel Nederland (incl. Vlieland TV!), maar ook uit Turkije en de USA.
Traditioneel
Jullie lezen dat ik teleurgesteld ben. Maar ik heb belangrijkere wedstrijden verloren in mijn leven, dus het inzicht is boeiender. Veel bureaus en dus ook de jury denken namelijk nog steeds als volgt: “We hebben een product, dat moet in de markt worden gezet, we gaan creatief zijn, we maken een campagne. We leven in 2012 dus er moet social, gamification, mobile, local, AR, etc. in en als de campagne succesvol is dan winnen we ook nog een Spin en kloppen we elkaar op de schouder.”
Hoe het ook kan (of moet)
Ik denk daarbij aan de traditionele advertising van #madmen. Want deze methode zou achterhaald moeten zijn bij alle social media marketing-experts. Naar mijn idee moet het als volgt zijn.
Je hebt een product. De klanten zijn zo blij met je product dat ze converseren over je product, leerde ik dinsdag bij de boeklancering van ‘The Conversation Company’. Om dat optimaal te doen, doe je dat niet met een campagne van een maandje, dat is een cultuuromslag en daardoor alleen al een hele kunst. Bovendien, zoals overal in het leven, ontstaan er kansen en kansen moet je pakken.
Om die kansen te kunnen pakken, dien je alle middelen opgelijnd te hebben (media, techniek, organisatie, legal). Je moet immers razendsnel kunnen schakelen. Vervolgens haak je in op een trending topic dat past bij de kernwaarden van je product of dienst. Dat doe je niet-commercieel en met liefde. Daardoor ben je actueel en authentiek en dan pakken ‘connectors’ het graag op.
Bij de #benstedentocht lukte deze strategie en misschien is het makkelijk omdat we het over iets als de 3G-MC hebben, een makkelijk product. Maar ook voor verzekeringen, mobiele telefoons of koekjes is het mogelijk.
Alleen dan moeten we #madmen niet meer in de praktijk willen brengen. In ons werk én in de (spin) awards!
Ik sta aan wal, maar een beetje zo turend over het water kan ik het toch ook niet laten om commentaar te geven op al die awardshows.
Eerst hadden we natuurlijk het hele debacle met E-Chick van het jaar (vooral de insiders weten hoe bizar verhaal daar achter steekt). Wat maakt je een e-chick btw?
Dan heb je nu nog eens Online media persoon van het jaar…. onee wacht! Online media vrouw van het jaar en online media man van het jaar. Want mannen zijn gehandicapt ofzo? Of melken we het idee gewoon uit en is 2 prijzen leuker dan 1?
Nu met Spin Awards gaat het enkel om succesvolle campagne. In enkele van de case beschrijvingen die ik heb gelezen staat niks over budget, targets en enkele resultaten.
Continu service als marketing wordt niet opgenomen, want is marketing inderdaad niet veel breder gegaan afgelopen jaren dan enkel een online campagne.
Overigens: ook verbaast over het feit dat #benstedentocht niet in de lijst van genomineerden is opgenomen.
Ik heb genoten van de Benstedentocht, al was het postuum, maar de samenvatting was zelfs al mooi om mee te maken. Nominatie of niet, ik vind dat innovatieve acties als deze er zeker bij horen voor de nominaties. Des te meer omdat dit vanuit passie gemaakt is en niet vanuit budget. Da’s ook heel veel waard.
keep up the good work, we love underdogs!
Benstedentocht is gewoon ‘een’ succesvolle case van het meeliften op de het veel grotere succes van de elfstedentocht toch? Ook de nummers zijn niet echt impressive.
Deze blogpost an sich verdient eigenlijk meer een spinaward (als je daar waarde aan zou hechten) dan de case zelf.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!