Making Progress: het geheim van innovatie en vooruitgang

20 augustus 2013, 08:59

Een ontmoeting met Marc Fonteijn over de documentaire Making Progress

Op 12 september a.s. gaat de documentaire 'Making Progress' in première, een initiatief van o.a. Marc Fonteijn van 31Volts. De documentaire vertelt het verhaal van innovators en hoe zij tegen vooruitgang aankijken. Een verhaal dat door hen zelf verteld wordt. Met deze documentaire wordt geprobeerd antwoord te geven op een aantal vragen die ons dagelijks bezighouden. Vragen die gaan over succesvol innoveren om zo vooruitgang te boeken. Oftewel: over 'making progress'.

Volgens Marc Fonteijn is het een documentaire waarin we kijken naar hoe succesvolle Nederlandse innovators vooruitgang creëren. Vooruitgang in de meest brede zin van het woord, dus economisch maar ook maatschappelijk.

Making Progress draait om mensen. In de documentaire zie en hoor je onder andere het verhaal van een foodtechnoloog, een beroepsavonturier en een game-designer.”

Making Progress

De documentaire is onder andere geboren uit het besef dat er in onze Nederlandse 'managementcultuur' enorm veel geschreven en gepraat wordt over innovatie, maar dat de mensen die het echt 'doen' zelden te zien zijn. Het zijn vaak mensen die geen podium hebben, maar wel binnen hun eigen vakgebied overstijgend zijn. Deze mensen konden ook alleen gepinpoint worden door referenties.

Omdat innovatie overal om ons heen gebeurt, was diversiteit een van de randvoorwaarden. In de documentaire komen daarom ook zeer verschillende mensen aan het woord. Van Wilco van Rooijen (zie foto hierboven) die op alle continenten ter wereld de hoogste berg beklommen heeft tot aan Geert Kops, hoogleraar die bij het UMC Utrecht bezig is met kankeronderzoek. Heel verschillende mensen uit heel verschillende vakgebieden, ieder vooruitstrevend op hun eigen gebied.

Innovatie en vooruitgang

De documentaire laat zien hoe deze mensen het verschil maken en wat zij hierbij gebruiken. Wat zijn de randvoorwaarden om vooruitgang te creëren? Wat is het belang van hun kunde en talent? Waarom doen ze wat ze doen? In Making Progress schetsen zeven innovators een beeld van de condities waarin échte vooruitgang gerealiseerd wordt.

In mijn gesprek met Marc Fonteijn werd duidelijk dat het doel van de documentaire niet was om op zes tips te komen die tot innovatie en vooruitgang leiden. Het zoveelste ‘6-stappen-tot-gegarandeerd-succes-boek’, dat wilde de documentairemaker juist achter zich laten. Veel interessanter is om grip te geven op de manier waarop deze mensen dagelijks het verschil maken. Om patronen te ontdekken in hun manier van werken.

“Een interessant patroon is dat al deze mensen het inzicht hebben om snel een idee te transformeren tot iets tastbaars, waarmee ze weer verder kunnen.”

Maar wat betekenen deze patronen nu voor ons? Hoe kunnen we dit aanleren? Is het überhaupt aan te leren? Die conclusie is uiteindelijk aan de kijker.

Consumeren en inspireren

Making Progress schets een beeld over hoe je tegen innovatie aan kan kijken. Ongeacht vanuit welk perspectief je de documentaire bekijkt, je zult altijd wel iets uit je eigen vakgebied herkennen. Uiteraard zal dit voor de een wat meer zijn dan de ander. Marc gaf aan veel vanuit design thinking te herkennen. En tijdens het gesprek met Marc herkende ik al elementen vanuit de lean-methode.

Wat in de documentaire in ieder geval duidelijk wordt, is dat een aantal van hen een context hebben gecreëerd om weer te kunnen innoveren. Hierbij is innoveren of vooruitgang niet zozeer het doel, maar het resultaat van het volgen van je eigen passie. Je hebt een ruimte nodig, een werkplaats of gewoon mentale rust. Sommigen hebben dat heel bewust ingericht omdat ze dan weten dat die mooie dingen dan vanzelf ontstaan.

Marc erkent dat de boodschap die in Making Progress centraal staat misschien niet nieuw is, en dat doet er ook niet toe, maar het maakt het wel expliciet. Vooral mensen die in de innovatiehoek zitten, zullen veel herkennen. Zij kunnen deze documentaire als tool gebruiken om aan mensen die níet in de innovatiehoek zitten te laten zien in welke context zij met innovatie bezig zijn, waardoor ze op hun beurt hun eigen boodschap makkelijker over de bühne krijgen.

De Marketingfactslezer

Marc verwacht dat ook marketeers, zoals het Marketingfacts-publiek, veel in de documentaire zullen herkennen. Dingen die we uit automatisme doen, worden hier nog eens expliciet gemaakt. Dingen waar wij makkelijk overheen stappen, maar die waarschijnlijk waardevoller zijn dan dat we eigenlijk denken. De bewustwording waarom je iets op een bepaalde manier doet kan al een interessante ontdekking zijn.

De documentaire is pas het begin. Een moment om het gesprek verder aan te gaan. Een trigger om over dingen na te denken.

“Wat betekent vooruitgang voor jou?”

Première en screenings

Op donderdag 12 september gaat de documentaire Making Progress in première. De première vindt plaats op een prachtige locatie in het centrum van Utrecht, de grote zaal in het sfeervolle Louis Hartlooper Complex. Het programma start om 14:00 en loopt door tot 16:00 met aansluitend een informele borrel. Meld je nu aan.

Ben je al zó enthousiast dat je een in-house screening van Making Progress wilt organiseren? Dat kan! Neem even contact op en deel je plan. De documentaire wordt enkel ter beschikking gesteld voor niet-commerciële vertoningen.

Vanaf 11 december (11/12/2013 om 14:15) zal de documentaire ook online te zien zijn. Voor meer informatie over deze documentaire en de geplande screenings, verwijs ik graag naar de website van Making Progress.

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.

Categorie

2 Reacties

    Boz

    Ouwe koek. Gaat nergens over.


    6 september 2013 om 23:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!