Mandy van der Wal (TMG): “We kennen het YouTube-algoritme door en door”
Het geheim achter het succes van Telegraaf op YouTube? Daar zit een goede strategie achter en kennis van het algoritme, zo vertelt Mandy van der Wal in een gesprek met 7Ditches. “Ik denk dat YouTube steeds machtiger wordt.”
Als directeur video van Telegraaf Media Groep (TMG) is Mandy van der Wal verantwoordelijk voor alle video-activiteiten binnen de gehele groep. Media is altijd een van Mandy’s grote passies geweest. Na haar studie kwam ze terecht in de media, waar ze meteen gefascineerd raakte door de opkomst en ontwikkelingen van het digitale medialandschap. De afgelopen jaren heeft Mandy onder meer uiteenlopende commerciële en digitale functies bekleed bij Endemol, SBS, RTL en Talpa, zowel nationaal als internationaal.
“Het gaat erom dat je op het juiste moment publiceert, want dan werk je in het juiste algoritme”
“We produceren ongeveer vijftig tot zestig video’s per dag voor onze eigen platforms, bijvoorbeeld voor Telegraaf of Metro. De ambitie is om op het einde van het jaar negentig video’s per dag te produceren. Het team bestaat ongeveer uit dertig man: van presentatoren tot editors. Twee jaar geleden zijn we overgestapt op een centrale productie-unit, voorheen had elk merk zijn eigen videoredactie. Om effectief te kunnen zijn en goed te kunnen monitoren hebben we dat gecentraliseerd. Voor al onze nieuwsmerken hebben we ongeveer dertig tot veertig miljoen views per maand en voor de totale groep hebben we er 220 miljoen.”
Werken met YouTube
“We hebben video’s op onze eigen kanalen, en op YouTube, maar we maken nu ook specifieke content voor YouTube: de teller staat inmiddels op ruim driehonderdduizend abonnees en het groeit nog elke dag. Daar zit namelijk toch een andere doelgroep, die je toch bekend wil maken met je merk. Je wilt ze in de funnel duwen, zorgen dat ze ooit iets gaan doen, iets gaan kopen van ons – een abonnement op de Telegraaf bijvoorbeeld. Het is misschien wat wishful thinking, maar je moet er aanwezig zijn. Na een jaar beginnen we de vruchten te plukken, maar het kan natuurlijk nog veel beter.”
“We gaan terug in de tijd met een nieuw medium”
“Anderhalf jaar geleden kwam ik in contact met Jelmer Wind, een van de eigenaren van 5PM. Vóór onze samenwerking met 5PM publiceerden we onze content op YouTube om zichtbaarder te worden. In die tijd hadden we zo’n 23.000 abonnees en ongeveer tien miljoen views per maand. Samen met 5PM zijn we onze YouTube-visie opnieuw gaan vormgeven en hebben we een nieuwe strategie bedacht. We publiceren nu nog maar vijf of zes video’s per dag en het YouTube-algoritme kennen we als onze broekzak. Op al onze platforms publiceren we korte video’s, terwijl we op YouTube juist video’s plaatsen van ongeveer 15 minuten. Het is net als vroeger met televisie waarbij er lineair geprogrammeerd wordt. Het gaat erom dat je op het juiste moment publiceert, want dan werk je in het juiste algoritme. We gaan terug in de tijd met een nieuw medium.”
Bekijk het hele interview met Mandy van der Wal:
ik ken het marketing fact algoritme door en door
#gertvanmarketingfacts