Marianne Zwagerman (media-innovatiespecialist): “Zie je lezers als je nieuwe krantenjongens”
Media-innovatiespecialist Marianne Zwagerman zit bovenop het digitaliserende medialandschap. Eerder deed ze dat als bewindvoerder Digitale Media bij de Telegraaf en als oprichter van PowNed en Wakker Nederland. Nu doet ze dat als redder van de journalistiek. In deze aflevering van Top Names On Stage vertelt ze Fast Moving Targets waarom en hoe we de Nederlandse journalistiek moeten redden.
“De koppeling tussen advertentiegelden en journalistiek is voorgoed weg”
Waarom moet onze journalistiek gered? Zwagerman legt uit: “Omdat Nederlandse adverteerders de journalistiek niet meer automatisch financieren. Zij stoppen hun geld namelijk niet meer in krantenadvertenties.”
En dat is volgens haar ook niet meer dan logisch. Adverteerders hebben voor bereik geen goede content meer nodig, en dus gaat hun geld naar Google, Facebook, Monsterboard en Marktplaats. De koppeling tussen advertentiegelden en journalistiek is daarmee weggeslagen.
Onomkeerbaar weggeslagen zelfs, stelt Zwagerman: “Hoe hard je als krantenbedrijf ook innoveert, je kunt onmogelijk dezelfde bedragen blijven omzetten.”
De ingrediënten voor een nieuwe media-industrie?
“Weg van de driedubbelgecheckte ANP-berichtjes”
Allereerst kan journalistiek volgens Zwagerman goedkoper bedreven worden. Weg met de dure, driedubbelgecheckte ANP-berichtjes. Die zijn sinds Google en Twitter bovendien passé. Ga in plaats daarvan het nieuws online verslaan terwijl het zich ontwikkelt, zoals bijvoorbeeld GeenStijl dat doet. Dat kun je met kleinere redacties af. En ook een hoofdredacteur heb je niet meer nodig, want sinds Twitter beschikken redacteuren over hun eigen nieuwsfilters.
“Zie de lezer als de nieuwe krantenjongen”
Mediabedrijven kunnen hun journalistieke content óók vandaag gemakkelijk verspreid en verkocht zien, zodra ze inzien dat lezers geen dieven zijn die hun content gratis willen jatten.
Zwagerman ziet lezers als de nieuwe krantenjongens: “Lezers willen content dolgraag verspreiden, en kunnen dit ook nog eens veel beter dan mediabedrijven zelf. Maar dan moet de content wel gemakkelijk online te kopen én te delen zijn.”