Mark Ritson deelt zijn top 5 marketingmomenten van 2024

‘Starbucks begrijpt zelf niet wat het merk goed maakt. Een goede positionering ontstaat zodra je de fundamentele onbelangrijkheid van je merk begrijpt en de zaken simpel houdt.’

30 december 2024, 07:04 553 x gelezen
Mark Ritson deelt zijn top 5 marketingmomenten van 2024

Marketingprofessor Mark Ritson deelt op Marketing Week zijn top-5 marketingmomenten van het jaar dat bijna achter ons ligt. Van 5 naar 1 zijn dat…

5 Oasis

In tegenstelling tot de rest van de wereld noemt Ritson de ‘dynamic pricing-stunt’ van Oasis ‘een spectaculair succes’. Enthousiast over de reünie van de band stonden fans wereldwijd in de wachtrij voor tickets. Tegen de tijd dat zij aan de beurt waren, bleken de prijzen van de kaartjes bijna verdubbeld. Woedende reacties van de branche, pers en zelfs de regering waren het resultaat en iedereen was het erover eens dat het merk Oasis voorgoed beschadigd was, maar niet Ritson.

Oké, ook hij noemt de negatieve publiciteit niet noodzakelijkerwijs iets waar je als band op zit te wachten, maar dat weegt niet op tegen de winst die Oasis met deze actie maximaliseerde. In plaats van dynamic pricing nu ‘uit het raam te gooien’ moedigt hij marketeers aan van de fouten van Oasis op het gebied van framing en communicatie te leren. Ritson: ‘Consumenten moeten worden uitgedaagd door de prijs. Je zult een aantal klanten verliezen, die die prijs niet willen betalen, maar het gaat om het maximaliseren van de waarde, niet om het volume.’

4 Starbucks

Ritson is geen fan – understatement – van Starbucks, althans de positionering van het merk, wat de koffie betreft, daar laat hij zich niet over uit. Beschouwt hij de positionering uit 2008 al als een van de slechtste ooit, die uit 2022 noemt hij zelfs ‘onzinnig’ – ‘Wij koesteren de grenzeloze mogelijkheden van menselijke verbinding’ – en beweert dat Starbucks niet kan noch hoeft te leveren. ‘Starbucks begrijpt zelf niet wat het merk goed maakt. Een goede positionering ontstaat zodra je de fundamentele onbelangrijkheid van je merk begrijpt en de zaken simpel houdt.’ Hij wijst op KitKat als goed voorbeeld.
Het goede nieuws voor Starbucks? De onlangs benoemde CEO Brian Niccol lijkt te begrijpen welke puinhoop het bedrijf van zijn positionering heeft gemaakt en Ritson hoopt dat ze lessen trekken uit het verleden.

Lees verder over Starbucks op Marketing Week: Starbucks needs to cut the crap from its brand positioning.

3 Nike

Nike heeft het zwaar: Schommelende aandelenkoersen resulterend in het ontslag van de CEO. Ritson wijt het aan het feit dat CEO Donohoe en Nike te veel profiteerden van de ‘pandemische hausse in digitale verkoop’ en hun herziene strategie om DTC en prestatiegerichte groei na te jagen. Deze afhankelijkheid van digitale en snelle verkoop noemt hij een ‘noodzakelijke herinnering dat uw marketingstrategie zowel the long and the short’ moet omvatten.

Lees verder over Nike’s 4 strategische fouten op Marketing Week: Four big strategic mistakes Nike needs to reverse.

2 M&S

Gelukkig, een bedrijf waar hij lovend over is: M&S! Het warenhuis is de afgelopen tien jaar hard aan de (marketing)slag gegaan, wat er uiteindelijk toe geleid heeft dat het is gekroond tot Marketing Week’s Merk van het Jaar 2024. Ook Ritson was onder de indruk van de ommekeer die M&S heeft doorgemaakt: ‘Een merk dat waarde en kwaliteit belichaamt en nieuwe manieren heeft gevonden om op te vallen in het retaillandschap van de 21e eeuw.’ Zijn prachtige conclusie: ‘M&S heeft naar zijn verleden gekeken om zijn toekomst in kaart te brengen.’

Lees verder op Marketing Week over de tien aspecten die resulteerden in de benoeming tot Merk van het Jaar: The 10 reasons Marks & Spencer is the Brand of the Year/

1 Jaguar

En natuurlijk op 1: Jaguar. Ook over deze controversiële rebranding heeft Ritson een mening. Zijn kritiek: ‘Jaguar heeft alles weggegooid wat het merk maakte tot wat het was. Je hoeft niet alles te verscheuren om opnieuw te beginnen en impact te maken.’ Hij wijst op Volvo als voorbeeld van een merk dat de EV-markt betrad zonder zijn ‘Scandi-aantrekkingskracht’ te verliezen.
‘Ja, er wordt nu over het merk gesproken’, aldus Ritson, ‘en ja opvallen is belangrijk, maar waarom moet dit gepaard gaan met zoveel negativiteit. Kan het niet positief zijn en hetzelfde bereiken?’ Ook voor de CEO van Jaguar heeft hij geen goed woord over en noemt hem ‘blasé over het feit dat hij 85% van zijn klanten zou kunnen verliezen, terwijl inclusiviteit niet ten koste hoeft te gaan van het verlies van uw bestaande publiek.’ Zijn vileine conclusie: ‘Ik ben er zeker van dat als je een merk als Jaguar nieuw leven in wilt blazen, je dat met meer smaak en gevoeligheid moet doen dan we nu gezien hebben.’

Lees verder op Marketing Week over de rebranding van Jaguar: Jaguar has rebranded when it needed to revitalise.

Dit is een vertaalde en ingekorte versie van het artikel op Marketing Week.

Nieuwsgierig naar zijn top-10? Lees dan hier verder.

 

Beeld: 123RF

Sinds 2009 werk ik voor MarketingTribune als redacteur, beeld- en eindredacteur voor blad, site en events en met ingang van 2025 ook voor Marketingfacts.

Categorie
Tags

Plaats reactie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!