Mark Voermans (BizSpark/Microsoft): “Studenten, ondernemen is óók een mogelijkheid!”

12 november 2012, 10:29

Mark Voermans runt BizSpark, het programma waarmee Microsoft Nederland startende softwarebedrijven drie jaar lang met hun netwerk en technologie een helpende hand biedt. In deze aflevering van Top Names vertelt Voermans Erwin Blom en Roeland Stekelenburg hoe ze dat doen, wat ze van die 750 startups geleerd heeft en hoe ze studenten willen stimuleren ondernemer te worden.

Facilitator en enabler

Microsoft BizSpark begon een paar jaar geleden, toen startups wereldwijd populair begonnen te worden. Voermans: “Toen zagen we dat startups in hun conceptfase vaak problemen hadden met het inkopen van softwarelicenties, dus daar wilden we ze bij helpen. En het is natuurlijk een goede manier om startups en ontwikkelaars met onze technologie in aanraking te brengen.”

Wat een groot bedrijf als Microsoft van de -inmiddels meer dan 750- startups leert? Slagkracht, zegt Voermans: “Het ‘pivoten’, meebewegen met ontwikkelingen op het moment dat je ze ziet gebeuren. Binnen een groot bedrijf zou je daarvoor een cultuurshock à la het nieuwe werken teweeg moeten brengen.”

Nederlandse startupklimaat perfect om aan ondernemersschap te proeven

De grootste nadelen van de Nederlandse startupcultuur zijn onze bescheidenheid en de beperkte mogelijkheden om financiering te krijgen. Toch vindt Voermans Nederland geschikt, vooral om als startup te beginnen: “We moeten Silicon Valley niet idealiseren. Onze vangnetten zijn hier veel beter georganiseerd. Dat verkleint de risico’s die ondernemen met zich meebrengt en maakt het proeven aan ondernemersschap dus gemakkelijker.” En die lastige financiering maakt ons alleen maar creatiever, mits we die bescheidenheid laten vallen.

Studenten zijn de volgende generatie startups

De volgende generatie startups begeeft zich volgens Voermans op hogescholen en universiteiten. Het zijn studenten, die daar echter niet voldoende voor het ondernemerschap opgeleid worden: “70 tot 80 procent van de studenten denkt dat hij na z’n studie binnen het MKB of voor een grote corporate aan de slag gaat.” Voermans gaat naar ze toe en biedt er lokale helden een podium om hun ondernemersverhalen te kunnen vertellen: “Ik wil studenten laten zien dat ondernemen óók tot de mogelijkheden behoort.”

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!