Marketeer overschat zijn kennis

1 maart 2005, 06:45

Menig marketeer overschat zijn kennis met betrekking tot nieuwe technologieen, aldus een onderzoek onder 256 marketing decisionmakers uit verschillende sectoren uitgevoerd in opdracht van de CMO Council.

Meer dan 90 procent van de marketeers ziet dan wel het belang van nieuwe technologieen zoals e-mail, websites en online advertising, maar slechts 53 procent heeft dergelijke tools intensief ingezet. “Marketers may think they know a lot about technology, but less than half of them know what they should know. The knowledge gap is interesting.” aldus Scott Van Camp, editorial director van de CMO Council.

Het geheel deed mij denken aan een posting van frankwatching. Vrijwel alle aanwezige marketeers, bij een seminar over Narrowcasting & instore media half februari in Nederland, gaven aan wekelijks, ja zelfs dagelijks gebruik te maken van Google, een groot aantal zelfs meerdere keren per dag. Maar wat daarentegen wel wat teleurstellend was dat de overgrote meerderheid van de aanwezigen (95%) nog nooit een weblog had bezocht (om over de bekenheid met RSS nog maar te zwijgen). Je zou bijna zeggen dat marketeers hier de aansluiting met minstens een deel van hun doelgroep aan het verliezen zijn, aldus frankwatching in zijn posting over het seminar.

Hoewel er volgens het in Clickz gepubliceerde onderzoek dus sprake is van een ‘knowledge gap’ tussen bekendheid met en implementatie van de technologieen, worden de basisvormen van deze internettechnieken inmiddels wel omarmt; 92 procent gebruikt e-mail bij promoties, 69 procent gebruikt een vorm van online advertising en 67 procent gebruikt internet om brand awareness te cre?ren via o.a. viral marketing.

Lijken mij prima kansen voor het consultancy-leger in Nederland.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Remondo

    Dit is inderdaad een boeiend onderzoek. Is het niet zo dat een marketeer momenteel vrij snel met een knowledge gap te maken krijgt, aangezien ze aan de frontlinie staan als het gaat om het toepassen van nieuwe technologie. Inherent aan het beroep?

    Het zien van nieuwe markten en mogelijkheden van benaderen middels technologie is inderdaad wat anders dan het werkelijk op die wijze kunnen toepassen. In mijn werk met marketeers kom ik vaak tegen dat de buzz ze wel bekend is (neem bijv. viral marketing), maar de implementatie en implicaties ervan niet of nauwelijks. Erger nog, marketeers willen er in sommige gevallen liever niet mee geconfronteerd worden (dat is mijn vak niet).

    Iemand ervaring daarmee?


    1 maart 2005 om 14:36
    evroekel

    Ondanks prachtige soms dikke meerjarenplannen, visies etc. werkt mening marketeer geheel targetgedreven met een scope van max 1 jaar. Na dat jaar wordt de balans opgemaakt, volgt al dan niet een bonus en start de cyclus opnieuw. Alles wat links en rechts voorbij komt en niet direct bijdraagt aan het target van dit jaar, krijgt geen aandacht.

    Dus verdiept men zich minimaal in nieuwe ontwikkelingen. De emerce en adformatie wordt gelezen, maar enkele om geen blunder slaan als je collega iets wel heeft gelezen en jij niet. En dat alles dankzij de enorme focus op het behalen van targets, opgelegt via de top-down benadering met een looptijd van maximaal 1 jaar.

    Met de opmerking ‘het is mijn vak niet’ wordt eigenlijk ook bedoeld ‘het is mijn vak wel, maar het draagt niet direct bij aan mijn target van dit jaar dus ik neem geen moeite mij er verder in te verdiepen’.

    Alleen de marketeer met passie voor zijn vak, een lange(re) termijn visie en die af en toe maling heeft aan het behalen van een target of bonus van dit jaar, weet zijn kennis op gebied van nieuwe marketingtechnieken bij te houden en weet het vak in een breder perspectief te plaatsen. De toegevoegde waarde van een marketeer zit niet in het domweg ja knikken tegen je baas en blindelings achter het jaartarget aanhollen, maar helaas…


    1 maart 2005 om 18:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!