Marketeers massaal op zoek naar nieuwe baan
Flinke kans dat je momenteel ‘om je heen aan het kijken bent’, op zoek naar een nieuwe uitdaging. 44 procent kans, om specifiek te zijn. Niet alleen zijn wij marketeers daarmee minder ‘mentaal honkvast’ dan vorig jaar (37 procent), de score is ook flink hoger dan in andere sectoren, zoals HR, techniek en chemie (25 procent). Dat blijkt uit onderzoek dat NIMA en Berenschot verrichtten onder marketeers, in samenwerking met Marketingfacts en MarketingTribune.
Niet het salaris (39 procent) is de belangrijkste reden voor het feit dat marketeers weer massaal op zoek zijn naar ander werk, maar het gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden (74 procent) staat bovenaan de lijst van redenen, op afstand gevolgd door sfeer en promotiekansen.
Redenen om juist wel op de te blijven zitten waar marketeers zitten zijn sfeer (86 procent), uitdagende projecten (85 procent), opleidingsmogelijkheden (65 procent), ruimte voor ondernemerschap (65 procent) en loopbaanmogelijkheden (64 procent).
Aandachtsgebieden
De respondenten werd ook gevraagd naar de topics die hen bezighouden. Onder marketeers waren dat met name marketingstrategie en -management, online marketing, contentmarketing en social media. Een teken aan de wand is dat we van alle onderwerpen ethiek het minst belangrijk lijken te vinden: slechts 2 procent van de respondenten heeft daar aandacht voor.
Contentmarketing en social media hebben overigens ook de volle aandacht van communicatiespecialisten, naast communicatiemanagement en corporate communicatie.
Zorgen
Waar maken marketeers zich zorgen over? Dat blijkt vooral geld te zijn: 33 procent van de respondenten gaf aan het beschikbare budget niet toereikend te vinden om de doelstellingen te bereiken. Het up-to-date houden van de professionele kennis en vaardigheden (22 procent) en de afnemende vraag naar producten en diensten (20 procent) volgen op de voet.
Over het onderzoek
Aan het online onderzoek namen ruim 600 marketeers deel. De verdeling man/vrouw was nagenoeg gelijk, 35 procent heeft een leidinggevende positie en een overgrote meerderheid (85 procent) beschikt over een hbo- of wo-diploma. Respondenten zijn geworven uit de achterban van Berenschot, NIMA en de lezers van MarketingTribune en Marketingfacts.