Marketeers: vergeet dat PR-bureau en zorg zelf voor je mediarelaties
Hoe zet je PR in als krachtig marketinginstrument?
Het zou maar zo kunnen dat PR over een jaar of tien volledig is opgegaan in marketing. Wat overblijft zijn de ambachten, zoals tekstschrijven, beeldexpertise en een stukje automatisering. Een bedrijf dat in deze tijd vertrouwen wil winnen van consument en publiek, kan dan ook maar beter zorgen voor goede en authentieke storytelling, gebaseerd op feiten die het vertrouwen van het publiek weer teruggeeft.
Het is niet nieuw: marketeers die PR inzetten om hun campagnes kracht bij te zetten. Creatieve marketing-PR ligt aan de basis van veel eigentijdse bureaus. Terecht. De consument koopt geen perfectie meer, maar wil verbinden in kwetsbaarheid. Van oudsher zoekt PR naar echtheid in het verhaal en naar verbinding met het publiek.
Het is zinloos om massaal PR-bureaus in te huren, zeker nu marketing aan vertrouwen moet winnen
Toch is het in de meeste gevallen zinloos om massaal PR-bureaus in te huren, zeker nu marketing aan vertrouwen moet winnen. Het kost je vaak enorm veel tijd, uitleg, geld – en een stuk frustratie. Dat terwijl er met PR op een betaalbare manier heel goede publiciteit en verbinding bereikt kan worden.
PR is wel een vak apart
Veel van mijn klanten bevinden zich in de groeifase van hun bedrijf. Een fase waarin er vaak veel te vertellen is. Over resultaten die behaald zijn, de reden van de groei, de vernieuwing in de markt, de uitvinding die is gedaan. Verhalen die voor de media heel interessant kunnen zijn en die een journalist het liefste van het bedrijf zelf hoort. Een journalist geeft vaak veel meer tijd en aandacht aan het bedrijf zelf, direct contact is voor iedereen efficiënter. Met als kanttekening dat dit uiteraard afhankelijk van het type nieuws.
PR is echter wél een vak apart en van die kennis kun je handig gebruik maken. Zodat jij de mediarelaties goed op kunt bouwen en daarmee zorgt voor publiciteit!
Wanneer jij de juiste PR-basis legt, win je op (korte) termijn tijd en geld. Hoe doe je dit?
1. Weet wat jouw unieke verhaal is en verwerk dit in een heldere boodschap. Zorg dat dit de basis is van elke campagne, elke boodschap die de deur uitgaat.
2. Stel een medialijst samen van relevante media en journalisten.
3. Volg deze media, reageer en weet wat er speelt.
4. Schrijf een sterke pitch en volg deze actief op – maar niet te veel. Wordt geen stalker! Blijf je verhaal bijsturen op basis van de feedback. Pin je niet vast op een vaste tekst.
5. Zorg dat je bewijslast hebt. Welke cijfers, data, innovatie en cases onderbouwen jouw verhaal?
6. Maak gebruik van handige tools en formats, zoals een perssysteem.
7. Investeer in een opleiding of training waarmee je jouw medewerkers klaarstoomt voor PR en je voor de langere termijn kunt bouwen aan relevante mediarelaties.
PR gaat over relaties en relaties hebben tijd nodig om sterk te worden. Wanneer je investeert in structurele PR vanuit jouw organisatie bespaar je uiteindelijk niet alleen kosten, maar zorg je ook voor betere publicaties. Wat jouw reputatie ten goede komt.
De gedachtegang in deze blog komt vreemd op mij over. Marketing en PR zijn geen gescheiden vakgebieden meer. Dat klopt, de vervaging is vrijwel iedereen bekend. En daarom kan volgens mevrouw Van Unen iedere marketeer best ook PR-adviseur worden. Want dat scheelt een investering in tijd en geld omdat je geen bureau hoeft in te huren. De gemiddelde marketeer heeft kennelijk veel tijd over. Want de marketeer kan zelf ook wel goede en foutloze journalistieke content produceren, pitchen, de relaties onderhouden en alle media op de voet volgen.
Gelukkig is daarvoor een oplossing aangedragen: meer investeren in training van medewerkers en voor het netwerk moet een perssysteem worden aangeschaft. Terwijl de insteek toch de besparing van kosten was?
Bovendien is marketing content niet hetzelfde als journalistieke content. Met regelmaat voeren PR-adviseurs de discussie dat de marketeer de bedrijfsnaam liever vaker in het stuk terugziet, terwijl dat er juist voor zorgt dat een publicatie wordt afgewezen. Marketeers en PR-adviseurs hebben veel van elkaar geleerd de laatste jaren, en er zijn echt grote grijze gebieden. Maar de een vervangt niet zomaar de ander. Zoals mevrouw Van Unen al aangeeft: PR is toch echt een vak apart!
Hi Marlous,
Wat leuk dat je de tijd neemt om mijn artikel te lezen en daarop te reageren! In een tijd waarin authentieke content en communitybuilding centraal staan, zijn er voor de marketeers en zelfstandig ondernemers PR methodieken die hen kunnen helpen met het vormen en verspreiden van hun verhaal. Bewust kiezen wanneer je wel of niet een bureau inschakelt: dat is de boodschap. Vanuit mijn ervaring aan bureau- en klantzijde weet ik heel goed waar de waarde ligt van een bureau en wanneer niet. Zeker voor start-ups en het MKB is een flexibele manier van training en begeleiding goed voor een gezonde PR basis.