Een uitspraak die vele armharen zal doen oprijzen. Een uitspraak die tot veel weerstand zal leiden. Mijn eerste reactie was exact zo. Maar waar komt deze uitspraak nou vandaan en houdt die wel stand? Klopt het dat marketeers zich prostitueren voor hun klanten? Is het vak marketing daarin anders dan dat van IT-specialisten, business consultants, accountants of andere zakelijke dienstverleners?
"Marketing is like sex, only losers pay for it."
Met deze uitspraak, beantwoordde gisteravond Syed Shuttari van Letslunch.com de vraag van iemand uit het publiek tijdens het door Marketingfacts en de Nyenrode Marketing Society georganiseerde Online Start-ups Event, over waarom hij geen externe partij voor zijn marketing inzette. Eigenlijk meteen ook het enige interessante dat hij te melden had en het was meteen de meest getweette quote van de avond. Een goedkope quote natuurlijk, net als seks vaak gezien wordt. Makkelijk scoren. Al snel verscheen op Twitter deze reactie vanuit het publiek:
'Marketing is like sex. Only losers pay for it,' aldus Syed Shuttari @letslunchnl. Insinueert hij nou dat ik een hoer ben? #nyose
— Kevin Bergsma (@kevinbergsma) September 25, 2012
En dat is best een interessante gedachte.
Slechte naam
Het is een feit dat marketeers een slechte naam hebben. Gladde jongens of meisjes die de producten en diensten van hun klanten of werkgever zo mooi mogelijk proberen te verkopen. En toegegeven, die zitten er ook zeker tussen. Maar je moet ze niet allemaal over een kam scheren, dat zeg ik terwijl ik weet dat ik een persoon ben die bijna alles baseert op vooroordelen. Er zitten namelijk ook goeie bij die het vakgebied Marketing tot een echt vak hebben gemaakt.
Ethiek en principes
In de loop der jaren heb ik geleerd dat er ook marketeers zijn met principes, met ethiek. Marketeers die uit principe niet voor bepaalde klanten willen werken. Marketeers die alleen producten en diensten willen vermarketen waar ze zelf in geloven. Pas met die volle overtuiging kunnen ze ook optimaal presteren en de klant tevreden stellen. Prostituees doen in principe niet anders. Ook zij weigeren bepaalde klanten en zijn ook niet gediend van sommige handelingen. Dus wat dat aangaat zit er niet veel verschil in. Zij verkopen hun diensten aan klanten.
Elke dienstverlener prostitueert
Eigenlijk geldt dit niet alleen voor marketeers. Dit geldt eigenlijk voor elke zakelijke dienstverlener en consultant. Hij of zij stelt zijn of haar tijd en kwaliteiten ter beschikking aan de klant in ruil voor een financiële vergoeding. Zij vervullen een behoefte bij een klant, omdat de klant er zelf geen kennis van heeft of eens iets nieuws wil proberen. Dus eigenlijk ben ik het wel eens met de stelling dat elke consultant een hoer is.
Respectloos?
Overigens wil ik bij deze wel opmerken dat de term hoer, niet als respectloos bedoeld wordt richting de dames die, soms onder erbarmelijke omstandigheden, een belangrijke rol in de samenleving vervullen. Vrouwen die om wat voor reden in het vak zijn gerold verdienen enig respect. Soms is het een enige uitweg, te vaak is het onder dwang en minder soms is het een eigen keuze.
Marketing is als seks
Maar nu even terugkomen op de stelling van Shuttari, waar deze hele column om begon. “Marketing is like seks, only losers pay for it.” Deze stelling zou ik toch wel willen ontkrachten. Als je marketing met seks wilt vergelijken, ok. Het is een spannend vak waarbij je soms veel inspanning moet verrichten om tot het gewenste resultaat te komen. Een vak waarbij de hoogtepunten een grote motivator zijn. Zonder hoogtepunten geen succes. Maar ben je als opdrachtgever of klant dan een loser? Elke organisatie heeft een goede marketing nodig om succesvol te zijn, net als dat ieder mens behoefte heeft aan seks (primaire levensbehoefte volgens Mazlov). En wat nu als je deze kennis niet voorhanden hebt of er zelf geen talent voor hebt? Dan is het denk ik een hele goede keuze om deze in te huren. Want zonder goede marketing wordt je geen winnaar. Ingehuurd of niet.
Reageren?
Het zou zomaar kunnen dat jij je aangesproken voelt door deze column. Dat mag, dat kan maar het hoeft niet. Dus spuw je gal maar hieronder en laten we deze discussie maar eens starten.