Marketeers vinden weblogs zinloos

29 juni 2005, 12:30

Zibb: Nederlandse marketeers hebben weinig verwachtingen van weblogs voor hun bedrijven. De meesten denken wel dat weblogs de transparantie verhogen, waardoor ondernemingen gedwongen worden zorgvuldiger te communiceren.

Weblogs zijn de ‘Hype van exhibitionisten’ en ‘nutteloze chatsessies met roddeltantes’. Circa 85 procent van de marketeers doet momenteel helemaal niets met weblogs.

Ze lezen de digitale gedachtenuitwisselingen niet en reageren ook niet op blogs. ‘We hebben geen weblog, want we hebben al een uitgebreide website’, verwoordt een Non-food marketeer de opstelling van zijn bedrijf. ‘Ik beschouw het voorlopig als een hype van exhibitionisten’, vertelt een collega uit de industrie.

Niet origineel.

Anderen zijn zelfs totaal onbekend met het verschijnsel. ‘We hebben en kennen het fenomeen weblog niet’, aldus een Food marketeer. Tenslotte zijn er zelfs marketeers die ronduit vijandig tegenover blogs staan. ‘Dit soort logs ontaardt al snel in nutteloze chatsessies waarin slechts een aantal roddeltantes actief is. Originele idee?n heb ik nog nooit gezien.’

Er bestaan wel duidelijke verschillen in opvattingen over weblogs tussen marketeers in verschillende sectoren. In de industrie vindt 53 procent van de marketeers dat de opkomst van weblogs een niet te negeren ontwikkeling is. In de dienstensector en Non-food ziet een grote groep van circa 70 procent helemaal niets in het fenomeen, volgens het onderzoek van TNS Nipo in opdracht van MarketingTribune onder 98 marketeers.

Zorgvuldigheid.

De ondervraagde marketeers zijn het wel in grote lijnen eens over het effect van weblogs op hun bedrijf. Een ruime meerderheid van zo’n 60 procent vindt dat blogs hen dwingen (nog) zorgvuldiger te communiceren vanwege hogere eisen aan de transparantie. Een grote uitzondering in dit verband is de Non-foodbranche. Hier denkt 56 procent dat meer zorgvuldigheid vanwege blogs helemaal niet nodig is.

Contrast

Het geheel vormt een scherp contrast met de tijdens de 2e businessblogmeeting gegeven presentaties, die hier voor leden van Marketingfacts te downloaden zijn.

Ik krijg de indruk dat de mening van sommige marketeers gebaseerd is op een enkel weblog en dan ook nog eens op de aandacht die dat weblog heeft gekregen in de traditionele media bij ??n of andere omstreden aktie.

Op Marketingfacts wordt herhaaldelijk de toegevoegde waarde van weblogs bij bedrijven aangetoond met praktijkvoorbeelden. Als marketeer bezoek ik veel weblogs, lees de nodige feeds en heb ik mijn marketingkennis verbreed en vergroot. Nutteloze chatsessie met roddeltantes ben ik daarbij nog nooit tegengekomen;-)

Heeft een deel van de marketeers niet gewoon moeite met een mondige consument?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

18 Reacties

    Bertrand

    In ongeveer 1993 startte in amerika het internet / www tijdperk, in Nederland vanaf 1998. Ik zou wel eens willen weten wat tot 1993 in USA de toonaangevende marketingbureuas waren en wie anno 2005 (Nederland dus wie in 1997 en nu) oftewel: WIE LATEN ALLEMAAL HET KAAS VAN HUN BROOD ETEN.

    “Originele ideeën heb ik nog nooit gezien”. Goed we gaan het niet uitleggen. Staan er bedrijfsnamen bij. Hebben die crisiservaring met een georganiseerde Blogstorm?


    29 juni 2005 om 12:49
    Michel

    Weet je, het gros van die rimpelige marketing mastodonten kent alleen GeenStijl en consorten. Inderdaad, als je dat als voorbeeld neemt kan ik me voorstellen dat je een negatief beeld krijgt van weblogs.

    Gewoon even wachten tot die generatie met pensioen gaat, kan niet lang meer duren…


    29 juni 2005 om 13:30
    at

    Ach, dat is het zelfde metier wat TV grp-tjes inkoopt tegen beter weten in met een representativiteit van 0,02% op de grootste doelgroepen (20-49). De echte merketeer (goed geschreven!) weet de diabloog (ook goed geschreven) met zijn consument wel op waarde te schatten al hoeft hij of zijn niet persé zelf de blogger te zijn….


    29 juni 2005 om 13:39
    Lucasdelinkselul

    Ik dacht al: Bertrand, waar blijf je!

    Maar dit doet mij sterk denken aan de uitvinding van de auto, toen tikten vele postkoetseigenaren zich tegen het voorhoofd, onder het uitroepen van ‘die nieuwerwetse zooi is alleen maar een hype.’ En vergeet niet dat de stoomboot het sinds de uitvinding van het vliegtuig he-le-maal geworden is.


    29 juni 2005 om 13:40
    Bas

    Ik zag het bericht vanmiddag ook en dacht: tja, ach, what else is new. Natuurlijk is er een toegevoegde waarde aan weblogs. Er zijn ook nog steeds mensen die internet een hype vinden, die geen e-mail gebruiken en ik vraag me af hoeveel van die 85% van de mensen echt weet wat een weblog is. Toen ik een half jaar geleden namelijk op een hogeschool gastlessen interactieve marketing stond te geven aan marketing studenten, bleek ook nog geen 10% te weten wat een weblog was (en geen van de docenten).

    Het heeft gewoon tijd nodig, en mensen die het fenomeen uitdragen. En dat er meer dan genoeg succesverhalen zijn is duidelijk. De meeste marketeers zijn nu eenmaal niet de slimste, zeker bij grotere bedrijven niet (die hebben een trucje, herhalen dat keer op keer, maar kunnen niet zelfstandig nadenken, dan moet je een consultant inhuren).


    29 juni 2005 om 14:10
    evroekel

    @Michel/Bas: Je hebt het over wachten tot die generatie met pensioen gaat, maar ik heb mijn twijfels of het altijd de oudere marketeers zijn die dit soort zaken roepen.

    Ik ken ook jongere marketeers die hun vak redelijk goed uitoefenen, maar de boot lijken te missen wat betreft weblogs. Het gaat gewoon (nog even) langs hun neus voorbij. Soms bezoeken ze wel weblogs maar ervaren het niet als weblog of kennen het wel maar zien de mogelijkheden in hun vakgebied (nog) niet of hebben tot slot een houding als het ècht interessant wordt pak ik het wel op en tot die tijd heb ik even andere prioriteiten.


    29 juni 2005 om 14:47
    René

    Heren toch!

    Wat een overtrokken reacties! “Kijk ons eens modern en hip zijn en die anderen ‘mastodont’ of ’toe aan het pensioen’. Ook een vergelijking met auto’s gaat niet op: zo zijn er veel voorbeelden te verzinnen. Maar nog meer hypes, voorbij vliegende dromen. En misschien hoort het weblog daar wel bij, het is nog veel te vroeg om daarover te oordelen.

    Is het niet gewoon zo dat iedere trend een kleine groep voorlopers kent en een grotere groep volgers? Dus inderdaad: what’s new? Laat ‘het weblog’ nu gewoon z’n waarde laten blijken, dan volgen de tankers onder de ondernemingen vanzelf. En over de waarde van het weblog gesproken: welke weblogs zetten eigenlijk aantoonbaar zoden aan de dijk?


    29 juni 2005 om 15:03
    peter

    Het allerschattigst is natuurlijk deze Te Verwachten Tegenreacties. Vooral omdat deze marketing managers zeggen waar het op staat en dat is dat ze er niets in zien. 85% ziet er niets in. En ze hebben gelijk.

    Maar wij schrijven blogs; wij zien er wel wat in. Dus worden we heel boos als iemand iets anders beweert, omdat we ook maar gewone mensjes zijn die om het hardst welles roepen als we met kritiek geconfronteerd worden.

    70% van de marketingmanagers ziet niets in sales promotion en 90% ziet niets in boomerangcards. Daar geeft toch niemand om?

    Als 15% van Neerlands Marketingmanagers weblogs op één of andere manier inzet, lijkt me dat veel. Heel erg veel.

    Een uitermate positief onderzoekje dus.


    29 juni 2005 om 16:28
    reinout

    En het is toch juist fantastisch dat uitsluitend een kleine groep marketeers weblogs gebruikt? De impact is dan des te groter. De kleine groep die nu weblogs inzetten zullen tegen de tijd dat ieder bedrijf een weblog heeft wel weer een andere tool hebben ontdekt. Prima, op deze manier heeft de koning in dat specifieke land maar 1 oog nodig.


    29 juni 2005 om 16:44
    at

    peter :de meeste marketeers behoren tot de categorie volgzamen welke zich vooral in de veilige omgeving van een kudde voortbewegen. Men gaat collectief voorzichtig naar links, of naar rechts. De weinige marketeers die zich weten te onderscheiden zullen ook de weblog als instrument omarmen. Zoiets moet natuurlijk wel passen in de strategie. Het heeft ook vrij lang geduurt voordat bedrijven het nut van internet zagen. Je zou mogen verwachten dat men op zijn minst een nieuwe communicatievorm zoals een weblog zou valideren. De meeste kennen het verschijnsel niet eens. Ik ben niet boos hoor, alleen een beetje teleurgesteld:)


    29 juni 2005 om 17:03
    peter

    en de meesten brengen van internet nog steeds geen zak terecht..

    15% is echt heel veel


    29 juni 2005 om 17:06
    reinout

    Laten we afspreken om deze conversatie letterlijk te bewaren en volgend jaar weer uit de kast trekken. Ter lering ende vermaeck!


    29 juni 2005 om 17:18
    at

    ja wordt het toch een NIMA B(logje) voor het metier:)


    29 juni 2005 om 17:36
    media

    Ik wil even opmerken dat we ons niet moeten focussen op die 85 of 15 procent, het onderzoek is uitgevoerd onder ‘slechts’ 98 marketeers. Het geeft slechts een kwalitatief beeld van wat marketeers van weblogs vinden.

    Het gehele artikel is overigens te lezen in MarketingTribune van deze week. Als er belangstelling is kan ik wel een pdf’je online zetten maar bijzonder interessant is het onderzoek en het artikel niet.

    Over een jaar terugkijken lijkt me een strak plan! 😉


    29 juni 2005 om 17:45
    Raymond

    Weblogs zijn er in diverse soorten en maten en het is zeker dat er veel kaf tussen het koren zit. Ik ben echter van mening dat er – ook gezien mijn eigen ervaringen met mijn site gamelog.nl waarvan de content ook op wannahaves.nl staat – zeker toekomst voor weblogs is. Mjn site heeft dan wel niet alle kenmerken van een log (rss bijv en verhalen met links ertussen), maar wel het belangrijkste kenmerk, de site is up to date.

    Als je nu kijkt naar de logs zie je ook dat er verschillende logs zijn. Zo zijn er mening vormende logs (geenstijl), entertainment logs (jaggle, flabber) informerende log (mediafact) en vaak kleinere huis tuin en keuken logs (web-log).

    Weblogs zijn zeker een kans voor marketeers. Gelukig hebben sommige het ook al begrepen.

    Voordelen van weblogs?

    – groot publiek / veel bezoekers

    – gerichte bezoekers

    – advertentie kan mooi verpakt worden

    – goede mogelijkheid om viral marketing toe te passen

    – advertenties worden niet als storend ervaren

    – relatief lage kosten

    – ………..


    29 juni 2005 om 18:38
    René

    @ Marco: natuurlijk Marketingfacts! Ik veronderstel alleen (ik ben geen marketeer) dat men wacht op meetbare resultaten van het inzetten van een weblog in de (marketing-)communicatie. Wachten inderdaad, tot een of ander bureau becijfert dat er meer koekjes verkocht worden dankzij de vermelding op (of participatie in) koekiemonsterlog.nl. En ik vind het niet vreemd dat marketeers afwachten: sinds wanneer is deze beroepsgroep innovatief of trendsettend?

    Het gekke van dit soort online-conversaties vind ik vaak dat er twee kampen lijken te ontstaan. Enerzijds de fanatieke webloggers die de afwachtenden beschimpen (op zoek naar erkenning van hun eigen werk) en anderzijds de afwachtenden die de webloggers als neurotische exhibitionisten beschouwen (da’s dubbelop inderdaad).

    @raymond: dat is mijns inziens nu juist een van de problemen. Er is geen groot publiek en een goede viral campagne ontstaat niet in een achternamiddag, dus met die lage kosten is het maar afwachten. Om maar niet te spreken over het als niet storend ervaren van advertenties. Zijn het wel advertenties die worden gezien dan?

    Op dit moment is het wel zo dat een aardige viral als een lopend vuurtje over de diverse sites snelt, maar dat is nieuwigheid en die is er snel af. Volgend idee?


    29 juni 2005 om 20:56
    Eduard

    Ik bevind mij in de gelukkig omstandigheid om veel marketeers tegen te komen die ik natuurlijk altijd vraag naar het gebruik van weblogs. Mijn ervaring is dat de meeste veel te druk zijn met operationele zaken om zich te verdiepen in dit soort nieuwe ontwikkelingen. Ze worden regereerd door de waan van de dag zonder dat ze daar overigens zelf iets aan kunnen doen. Immers, bij veel bedrijven is behoorlijk bezuinigd en moeten er met minder man meer zaken worden gerealisereerd. En zolang je je werk kunt doen zonder de weblogs is er geen reden om daar je tijd aan te besteden, zo simpel is het leven toch?

    Ik denk dat veel van de reacties van de onderzochte marketeers gebaseerd zijn op de (beperkte) kennis van de consumentenweblogs waarover veel is geschreven en die veelal een ranzig karakter hebben. Wat dat betreft verschilt de penetratiecurve van weblogs niet van die van 06-lijnen e.d.

    Tegelijkertijd moet ik denken aan introductie problemen van nieuwe technologieen: eerst was er de technologie en pas veel later de content. En de technologiepartijen maar jammeren dat niemand er gebruik van maakte: WAP, chipknip etc. Ik geloof dus in het kip-ei verhaal: goede weblogs creeren een goed lezerspubliek.

    In plaats van de marketeers uit te lachen, denk ik dat de webloggers naar zichzelf moeten kijken en moeten zorgen voor de juiste content. Dan hebben de marketeers er wat aan, en zal vanzelf bij het volgende onderzoek blijken dat ze het een zeer nuttig instrument vinden…..


    30 juni 2005 om 05:12
    Bas

    @Erik, nergens heb ik het over oud. Wat ik met mijn post ook wilde aangeven is dat zelfs de nieuwe generatie (marketing studenten van nu) er niet veel mee van doen hebben. Dus nee, het is niet wachten, want dan wachten we nog 50 jaar. En dan zijn weblogs al lang oud. Dat is zoiets als de moeder van mijn ex die op 30 dec tegen d’r dochter zei: goh, dat Big Brother, dat is toch wel interessant, moet ik toch eens gaan volgen.

    @Marco, als je een steekproef van 98 aan de lage kant vind, misschien een idee om het onderzoek te verbeteren en er zelf één te doen. Ik heb nog een behoorlijke database met marketeers en permissie deze te benaderen voor onderzoek. Neem anders even contact op.


    30 juni 2005 om 05:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!