Marketing bij Diergaarde Blijdorp: lessen uit een giraffenhart, vogelnestje en neushoornhoorn

Drie wijze lessen van marketingbazen (2): Astrid Kortekaas

Marketing bij Diergaarde Blijdorp: lessen uit een giraffenhart, vogelnestje en neushoornhoorn

Hoe balanceer je als best bezochte dierentuin van Nederland op de soms wankele scheidslijn tussen commercie en een inhoudelijke boodschap? In de serie Marketingbazen, geproduceerd door Big Shots in samenwerking met NIMA Young Professionals, geven de beste marketeers van Nederland superslimme inzichten aan de hand van hun eigen producten. In deze aflevering staan de dieren van Diergaarde Blijdorp en Astrid Kortekaas (hoofd marketing, communicatie en educatie) centraal.

Les 1: Verhalen vertellen doe je met je hart

"Voel het in je vezels, zit het in het DNA van het bedrijf en zorg ervoor dat iedereen intern voelt, met het hart, wat de boodschap is." Blijdorp balanceert op de scheidslijn commercie versus inhoudelijke boodschap: bij mooie gebeurtenissen als de geboorte van leeuwenwelpjes is het voor Blijdorp ook van belang om aandacht te vragen voor dit ernstig bedreigde dier. “Hoe maak je van de welpjes ambassadeurs voor de broers en zussen in India?"

"Voel in je vezels wat de boodschap is van je verhaal"

Les 2: Durf opnieuw te beginnen

Zodra het nestje van het weversvogeltje af is, wordt het gekeurd door het vrouwtje. Wanneer het niet naar behoren is, knipt zij het nestje los en kan het mannetje opnieuw beginnen. "Een mooie metafoor: verlies je niet in het feit dat je zelf vindt dat het een geweldig idee is wat je verkoopt. Durf opnieuw te beginnen, alles los te laten. Vraag jezelf af: Heb ik het wel goed begrepen? Waar heeft die doelgroep nu eigenlijk behoefte aan?"

Les 3: Achter elk product zit een verhaal

"Neushoorns worden gestroopt omdat men denkt dat de hoorn potentieverhogend werkt. Dit terwijl de hoorn in feite op elkaar geplakte keratine vezels zijn (vergelijkbaar met haar). Er is niets magisch aan, maar toch worden veel neushoorns afgeslacht voor hun hoorn." De marketingles: "Een doodnormaal product kan een emotievol product worden, door het verhaal erachter te vertellen."

Big Shots is een online video-agency uit Amsterdam die werkt volgens het credo 'Make It Worth Sharing'. Onderverdeeld in de specialisaties Campagnes, Series, Corporate en We Explain, biedt Big Shots bureaus, merken en publishers creatieve en onderscheidende films en series, gemaakt voor het digitale tijdperk. Meer zien? Check Bigshots.nl

NIMA Young Professionals inspireert young marketingprofessionals onder andere door een kijkje in de keuken van A-Merken tijdens de Top Marketing Tours-events. In 2019 zijn ze te gast bij Blijdorp, Jumbo, Nationale Nederlanden en KLM. Lid worden, en hun evenementen bijwonen? Kijk op NIMA.nl.

Credits afbeelding: , licentie: CC BY-NC-ND (Niet-commercieel hergebruik)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.