Marketing en The Rule of 7: Een vleugje magie?
The Rule of 7 biedt kansen voor marketing en sales. Wat is het geheim?
De 7: een getal met een gouden randje. Vooral bekend als hét geluksnummer. Maar in marketing en sales is 7 een speciaal getal bij klantacquisitie. Hoe werkt dat precies? En is het getal 7 zaligmakend?
The Rule of 7 stelt dat we minimaal 7 keer in aanraking komen met een merk voordat we overgaan tot een beslissing. Die beslissing kan een aankoop zijn. Maar ook het inschrijven op een nieuwsbrief. Een handtekening op een offerte. Of het volgen van een social media account. “Na 7 contactmomenten maken we de beslissing.”
Voorbeeld Rule of 7
Stel: je schaft iets aan: een nieuw sporthorloge. De kans is groot dat je dan al bekend bent met het bedrijf dat deze horloges maakt.
- Je zag het merk vaker langskomen op Instagram
- Op Youtube en in een podcast hoorde je erover
- Je zag banners op meerdere websites
- Daarnaast raadde een vriend het horloge aan
Allemaal contactmomenten met het merk. Opgeteld uiteindelijk 7 of misschien wel meer.
Build trust through repetition
Waarom 7 keer? Simpel gezegd: herhaling zorgt voor herkenbaarheid. En herkenbaarheid zorgt weer voor vertrouwen. Wat heb je nodig voor een klantrelatie? Juist: vertrouwen! Elk contactmoment met een bedrijf geeft de potentiële klant (onbewust) een stukje vertrouwen. Vanaf 7 contactmomenten heeft de klant genoeg vertrouwen opgebouwd om tot actie over te gaan.
Rule of 7: al sinds 1930
De kracht van het getal 7 in de marketing gaat lang terug. De filmindustrie paste het in de jaren ‘30 voor het eerst toe. Marketingonderzoek toonde aan dat potentiële bioscoopbezoekers minimaal 7 keer in aanraking moesten komen met een film voordat ze actie ondernamen; voordat ze daadwerkelijk een kaartje kochten dus.
En vandaag de dag?
Nu hoor ik je denken: het is toch geen 1930 meer? Klopt! Door onze smartphones krijgen we de hele dag door content op ons afgevuurd. We zien zoveel reclame-uitingen dat onze aandacht moeilijk gegrepen wordt. Daarom hebben bedrijven moeite om überhaupt op te vallen. Laat staan 7 keer.
Dus geldt de regel dan nog tegenwoordig? Dat is de vraag. Er is weinig onderzoek gedaan naar het aantal contactmomenten vandaag de dag. Daarom blijven we voor nu de 7 contactmomenten als vuistregel nemen.
Soms meer, soms minder
The rule of 7 is geen communicatiedoel op zichzelf. Het is niet dé succesformule om klanten aan je te binden. Impulsaankopen verlopen zonder contactmomenten: een broodje kroket of die reep chocolade bij de kassa bijvoorbeeld. En 7 is ook niet heilig bij andere producten of diensten. Soms zijn er meer contactmomenten nodig: misschien wel 15 bij grootschalige offertetrajecten.
Goede reminder
Wat hebben we dan aan deze kennis van de rule of 7? Dat de kracht van herhaling cruciaal is. De vuistregel van minimaal 7 contactmomenten kun je daarbij gebruiken. Het is een steuntje in de rug: zorg dat die potentiële klant dezelfde boodschap dus heel vaak hoort en ziet. Elk contactmoment vergroot de kans dat een klant de knoop doorhakt om voor jou te kiezen.
Pas het toe in je marketing
Wil je de regel gebruiken in je marketingstrategie? Hier enkele tips om de regel toe te passen:
- Remarketing
Target potentiële klanten die al eerder in aanraking zijn gekomen met je bedrijf. Benader ze met gerichte advertenties op websites en social media. - Consistente brand identity
Zorg dat je branding op orde is. Ontwikkel een huisstijl (als je die nog niet hebt) en voer deze door voor al je kanalen. Dat betekent herkenbare kleuren, lettertypes, logo’s en afbeeldingen. Op het moment dat potentiële klanten jouw boodschap opnieuw zien, zullen ze jouw merk beter herkennen én onthouden. - Wees creatief
Vergeet vooral niet de grote variatie middelen die je kunt inzetten om je boodschap te verspreiden (en te herhalen). Je hoeft echt niet telkens dezelfde boodschap via hetzelfde kanaal te delen. Juíst niet.
Er zijn meer dan 115 (!) communicatiemiddelen. Ga omni-channel. Wat andere middelen in met een vergelijkbare boodschap.
Online aankoop vs zakelijk offertetraject
Je weet nu wat The rule of 7 is en hoe je deze kan inzetten. Maar hoe zien die 7 momenten er precies uit? Dat is afhankelijk van het type aankoop. Een aantal mogelijke contactmomenten voorafgaand aan een (online) aankoop van een product hebben we al beschreven. Maar hoe werkt het bij diensten? Bijvoorbeeld bij een zakelijk offertetraject? Die contactmomenten lopen (meestal) gestructureerd, met meer direct contact. Toch blijft de regel van 7 toepasbaar. Hieronder geven we een voorbeeld.
Voorbeeld (minimaal) 7 contactmomenten
Stel, je bent copywriter. Of je runt een tekstbureau.
- Jij maakt een interessante bijdrage over copywriting voor LinkedIn.
- Een potentiële klant reageert: “Interessante post. Zullen we een keer kennismaken? Onze website heeft een opfrisbeurt nodig.” Jullie mailen wat over en weer en komen tot een afspraakdatum.
- In een videogesprek maak je kennis.
- Jij vat het gesprek nog even samen in een mail achteraf en stelt wat vragen.
- De potentiële klant reageert hierop per mail.
- Jij maakt een offertevoorstel en stuurt dit per mail toe.
- Na drie dagen bel je na om te vragen of alles duidelijk is.
- Je ontvangt een ondertekend voorstel terug. De samenwerking kan starten.
Doe er je voordeel mee
Wat kun je hier nou uit leren? In de haast zou je stap 4 en stap 7 over kunnen slaan. Die lijken wellicht minder noodzakelijk. Maar deze kleine extra contactmomenten tonen je betrokkenheid en zichtbaarheid. En zo’n betrokken partij, daar wil een klant wel graag mee samenwerken. Bovendien zorgen ze dat je voldoet aan The Rule of 7.
Streef dus vanaf nu naar 7 contactmomenten. Of in ieder geval zoveel als logisch is. Dat maakt de kans op samenwerking groter. Maar let op: overdrijf niet en geef de klant ook ruimte om jouw dienst rustig te overwegen.