Marketing voor opleidingen niet alleen gericht op jongeren #spon

Marketing voor opleidingen niet alleen gericht op jongeren #spon
, NCOI Opleidingen

Wie denkt aan de doelgroep van hbo-opleidingen, zal vaak al snel denken aan jongeren die net klaar zijn met het afronden van hun havo. In de praktijk blijkt dat er veel meer persona’s ontwikkeld worden voor deze opleidingen. Bijvoorbeeld iemand die jaren geleden is afgestudeerd en nu een volgende opleiding wil volgen om diens kennis verder uit te breiden. Het kan ook gaan om iemand die in het verleden een mbo-opleiding volgde en nu toe is aan meer uitdaging. Denk aan iemand die nu werkzaam is als onderwijsassistent en een opleiding pedagogiek gaat volgen om breder inzetbaar te zijn.

Voor opleidingsinstituten is het steeds lastiger om nieuwe studenten aan te trekken. Waar de jongere doelgroep relatief makkelijk aan te spreken is, blijkt dat moeilijker te zijn voor de leeftijdsgroepen 25-35 en 35-45. Mensen in deze doelgroep zoeken online naar beschikbare cursussen en opleidingen. Zij kijken niet uitsluitend naar Nederlandse aanbieders, maar zeker ook naar internationale organisaties. Er zijn verschillende platforms die al kortlopende cursussen aanbieden voor enkele tientallen euro’s. Dit is goedkoper dan een volwaardige opleiding van een Nederlands opleidingsinstituut.

Offline marketing minder interessant

Juist doordat veel mensen online zoeken naar een geschikte opleiding, is offline marketing minder interessant voor opleidingsinstituten. Daar komt nog bij, dat het thuiswerken de vraag naar online opleidingen vergroot heeft. Mensen komen minder vaak buiten, waardoor offline marketing minder gezien wordt. In het weekend letten mensen niet op offline uitingen van onderwijsinstituten. Ze zijn vrij en niet bezig met werk gerelateerde zaken als opleidingen.

Vraag naar opleidingen blijft groot

In algemene zin blijft de vraag naar opleidingen groot. Veel mensen zoeken naar kansen om hun kennisniveau te verbreden. Het vergroot de baanzekerheid, maakt dat mensen makkelijker een volgende stap in hun carrière kunnen zetten en heeft ook waarde voor een werkgever. Niet voor niets hebben de meeste werkgevers een potje beschikbaar opleidingen te betalen voor hun werknemers. Uiteraard moet een opleiding relevant zijn voor het werk wat een medewerker uitvoert.

Een andere belangrijke reden die het volgen van extra opleidingen interessant maakt, is de digitalisering die binnen steeds meer bedrijven wordt doorgevoerd. Het maakt dat sommige functies in de komende jaren zullen vervallen. Door een nieuwe opleiding te volgen kunnen medewerkers zich hierop voorbereiden.

Meer weten?

Bekijk hier het aanbod in opleidingen


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.