Marketing Trendrapport 2005

5 februari 2005, 07:24

Egbert Jan van Bel (1958) is als senior adviseur en directielid verbonden aan het internationale marketingadviesbureau PleonEgbert Jan van Bel, winnaar van de PIM Marketing Literatuur Jaarprijs 2004, heeft in opdracht van het Platform Innovatie in Marketing (PIM) het Marketing Trendrapport 2005 geschreven. Doelstelling van het rapport was om de belangrijkste marketingtrends te beschrijven die het komende jaar van belang zijn. Afgelopen dinsdag is het rapport gepresenteerd (kon er zelf helaas niet bij aanwezig zijn) en gisteren heb ik het rapport in pdf-format ontvangen.

Vanmorgen met een bak koffie er bij eens goed voor gaan zitten om het te lezen. Moet eerlijk zeggen dat ik er iets anders van had verwacht. Een 37-pagina tellend marketing trendrapport waar trefwoorden als weblogs, RSS, convergentie, on line marketing en interactieve marketing niet in voorkomen – zelfs het woord internet is maar 2x gebruikt – heeft volgens mij toch ergens iets gemist. Egbert, ik heb je boek met veel plezier gelezen maar voor je volgende trendrapport moeten we toch eerst eens praten over interactieve marketing!

Wie het rapport wil lezen kan het hier aanvragen of hier (na registratie) downloaden.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Egbert Jan van Bel

    Beste Marco,

    Dank voor je leuke en onderbouwde commentaar op mijn Marketing Trendrapport 2005. Ik heb het report ook met veel plezier geschreven, dat straalt wellicht uit. 😉

    Mijn reactie:

    Jij schrijft waarom geen zaken instaan als blogs, RSS, en slechts 2x internet wordt genoemd. Ik heb bewust eens niet gekozen voor digitale trends. Daar wordt al redelijk voor over geschreven. Van de honderden trends in marketing en communicatie zijn er vele terug te voeren op digitale ontwikkelingen. Maar wat je nog wel -helaas- te veel ziet, is dat het een beetje rond internet blijft hangen, dat er nog geen sprake is van echte integratie van weblogs, rss enz… Het is nog te veel op een persoon of afdeling geschoeid en dus nog geen trend. Bovendien worden vele van deze ontwikkelingen nog wel eens schromelijk overdreven, in die zin vind ik het dan wel knap (…) dat internet slechts 2x wordt genoemd.

    Maar, het gaat komen, interactiviteiten en digitalia in marketing. Echter, er is vandaag de dag van echte business integratie van de techniek / ebusiness / digitalia nog geen sprake. De komende generatie managers hebben slechts gedeeltelijk de digitalia on hun genen zitten. De generatie daarna doet niet anders. Dat zie je nu al. Daar zul je sterk rekening mee moeten houden, is er sprake van complete digitale adaptie of niet. De komende vijf jaar moeten ondernemingen wel digitaler gaan werken willen ze de nieuwe generaties (groei!) kunnen bedienen. Dus het gaat allemaal gebeuren, multimedia, integratie etc. Maar het duurt ook allemaal langer dan je als digifan hoopt.

    Zelf schreef ik mijn eerste ‘interactive marketing’ stuk in Tijdschrift voor Marketing al in 1988. Ik heb inmiddels wel geleerd dat de toekomst altijd te laat komt, en vaak toch nog onverwacht is. Sterke merken overleven, bedrijven die samenwerken ook, bedrijven die de interne organisatie op orde hebben ook. Dat zijn de strategische lijnen voor 2005. Nu de groei van de economie zich laat zien, zijn dat de focuspunten voor ondernemingen van ‘nu’.

    Groet en tot ziens!

    Egbert Jan


    14 februari 2005 om 07:40
    media

    Dank voor je reactie Egbert Jan! Ik ben het met je eens dat de business integratie van interactieve marketing binnen veel bedrijven nog in de kinderschoenen staat. Toch denk ik dat de ontwikkelingen op dit gebied sneller gaan dan je denkt. Alleen het feit al dat we als marketeers, adverteerders en consumenten op een weblog als marketingfacts een open discussie hebben en de berichten en discussies via rss (en andere linktechnieken) worden verspreid en gelezen door een nog grotere groep, laat zien dat we ‘ongemerkt’ al midden in een nieuwe fase van interactieve marketing zijn aangekomen. Je argument om in het trendrapport hierover niet te schrijven kan ik begrijpen; persoonlijk zou ik echter in dat geval het argument wel in het rapport noemen. Nu lijkt het alsof interactieve (of digitale) marketing niet behoort tot de marketing trends van 2005 en dat is wat mij betreft zeker niet het geval.


    14 februari 2005 om 08:09
    ejvanbel

    Hi Marco,

    Het volgende trendrapport dat ik voor PIM ga schrijven, dus voor 2006, zal voorafgegaan worden door een onderzoek onder marketeers, communicators, ondernemers, digitalen enz… Het onderzoek zal ik in sep – oct gaan houden. Digital / interactive dingen komen dan als het goed is vanzelf naar boven. Ik houd je op de hoogte!

    Egbert Jan


    27 maart 2005 om 08:50
    Roeland van Bel

    Hi Egbert,

    Goed werk, ik als jongere broer, ben zeer trots op het werk van jouw. Wachten nu wat de toekomst brengt (wat altijd te laat is ;-))


    11 april 2005 om 08:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!