Marketingbranche richt pijlen op zelfstandige en onafhankelijke vrouw

4 oktober 2003, 15:26

Vrouwen zijn de afgelopen 20 jaar steeds onafhankelijker, hoger opgeleid en welvarender geworden. In 2002 hadden vrouwen circa 1.400 miljard euro te besteden en dit bedrag zal binnen vijf jaar naar verwachting bijna 2.000 miljard euro bedragen.

Marketeers beschouwen vrouwen al lange tijd als een belangrijk doelwit, maar dat was in veel gevallen vanwege het feit dat zij inkopen doen voor het hele huishouden. De vrouw als zelfstandige en zelfbewuste consument is een thema dat pas de laatste paar jaar daadwerkelijk is opgepakt door de reclamewereld. Deze ontwikkeling lijkt nu echter niet meer te stuiten: vrouwen kiezen er in toenemende mate voor om lange tijd ongetrouwd en zelfstandig te blijven. Met name gedurende deze zogenaamde `vrije jaren`(als ze twintigers of begin dertigers zijn) hebben vrouwen een lifestyle die uit marketingsoogpunt zeer aantrekkelijk is: er wordt veel geld besteed aan plezier maken, zelfverwennerij en er goed uitzien. Nadat de kinderen het ouderlijk huis hebben verlaten herwinnen vrouwen in feite hun zelfstandigheid. Dan zijn ze vaak de 50 jaar al gepasseerd. Ook deze categorie vrouwen is een interessante doelgroep voor marketeers.

Bron:

Media Week nr. 37, p. 30, 1/2 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!