Marketingfacts bestaat 10 jaar! Morgen is het precies een decennium geleden dat Marco Derksen zijn eerste, inmiddels legendarische, blogpost plaatste op Marketingfacts (toen nog MediaFact). Marco was zijn tijd al ver vooruit, want zijn eerste blog past in 1 tweet:
Emerce, Adformatie en Tijdschrift voor Marketing, here I come ;-)
Dit hoogtepunt laten we natuurlijk niet zomaar voorbij gaan. Vandaag kijken we terug op de marketing facts van de afgelopen 10 jaar. Van de cursus RSS marketing tot BBQ facts, bluetooth marketing en bier, seks en reclame.
Gedurende de dag én het jaar zullen we er aandacht aan schenken, o.a. in de vorm van blogposts en andere bijdragen. En we trappen af met de speciale hippe hippe interactieve infographic die Laurens Boex en Jasper van Orden van Rodesk voor deze gelegenheid hebben gemaakt!
We zijn natuurlijk apetrots op het 10-jarig bestaan van Marketingfacts! Het begon ooit allemaal als een idee van Marco:
"Ik ben Marketingfacts (toen nog onder de naam MediaFact) begonnen omdat er destijds geen plek was waar alle kennis van het toen nog nieuwe vakgebied online marketing bij elkaar werd gebracht. En daar had ik als consultant bij een internetbureau behoefte aan.
En niet alleen ik bleek later, ook collega's en klanten als Essent en Amicon waarvoor we destijds werkten waren al snel enthousiast en hielpen mee die kennis te verzamelen. Onbedoeld groeide Marketingfacts snel uit tot een van de eerste zakelijke groepsblogs.
10 jaar later is Marketingfacts een begrip en is de jongste generatie marketeers er mee opgegroeid. Door en voor marketeers, dank!"
10 jaar Marketingfacts gevisualiseerd
Inmiddels zijn we ruim 20.000 blogposts en 11.000 reacties verder, maar draait alles nog altijd om de community. We zijn er enorm trots op dat in al die jaren bijna 600 bloggers hebben bijgedragen aan het platform. Om hen en alle andere mensen die mee hebben geholpen aan Marketingfacts te bedanken, heeft Rodesk een kick-ass infographic gemaakt die de ontwikkelingen van de site, de hoogtepunten en bijzondere blogs van de afgelopen 10 jaar visualiseert. Als je ook een blog geschreven hebt voor Marketingfacts vind je je naam onderaan terug.
Hoe is de infographic opgezet? Jasper: "De rauwe data, dus bezoekersaantallen, bloggers, posts en reacties, stond garant voor de onderstroom van de infographic. Op basis van kleur en structuur zijn de verschillende Marketingfacts perioden weergegeven. In de onderstroom is dat zo ontworpen dat de pioniersfase (eerste jaren) wat grover is van structuur, naar mate de organisatie groeide en professioneler werd worden ook de kleur en structuur fijner. Deze onderstroom is de basis van deze datavisualisatie geworden."
Laurens: "Om de details van die rijke geschiedenis in kaart te brengen, hebben we een diepte interview afgenomen. In een middag met oprichter Marco Derksen en het voltallige Marketingfacts-personeelsbestand van de afgelopen 10 jaar kwamen avonturen tijdens de pioniersjaren, bijzondere anekdotes en verhalen over feesten en studiereizen boven tafel."
#mf10jaar
Wil je meepraten over 10 jaar online marketing en 10 jaar Marketingfacts of Marco feliciteren? Gebruik dan de hashtag #mf10jaar, dan weet je zeker dat we je bijdrage zien!