Marketing&Facts: e-commerce en social media
Kijken, kijken én kopen via social. Het lijkt een uitstekende combinatie
Technologiebedrijf Bazaarvoice komt met een cijfers naar buiten uit zijn jaarlijkse onderzoek naar de klantervaringen van het winkelend publiek. De ‘Shopper Experience Index 2021’. Hier staan heel veel onderzoeksresultaten in. Wij pikken er de social media sales uit en nemen je mee in de cijfers.
Feiten en figuren. De professional in marketing, communicatie en sales krijgt er eindeloos veel te verstouwen. In deze augustusmaand een aaneengesloten serie van recente ontdekkingen en vondsten uit de wilde wereld van marketing, media, social (en wat verder ter tafel komt).
Bijna de helft van de wereldbevolking gebruikt ten minste één social mediaplatform. En zeker niet alleen maar om contact te houden met vrienden. Een goed deel van de consumenten gebruikt zijn social media-account óók voor het al dan niet bewust ontdekken van nieuwe producten.
Oriënteren én kopen
Al is het met name het afgelopen jaar niet gebleven bij enkel oriënteren. Er zijn ook meer aankopen gedaan via de socials. 1 op de 3 consumenten in het Verenigd Koninkrijk zegt het afgelopen jaar rechtstreeks een aankoop te hebben gedaan. Daarmee loopt het voorop onder grotere landen in in Europa. In Duitsland kocht dertig procent rechtstreeks via social media. In Frankrijk was dit 28 procent.
Online productpresentatie wordt nóg belangrijker
De onderzoekers verwachten dat de trend zal toenemen. Daarom achten ze het belangrijk om er, buiten de productpresentatie in de winkel om, voor te zorgen dat de online productpagina’s in orde zijn.
42 procent van de shoppers koopt bijvoorbeeld niet als er géén user generated content beschikbaar is op de productpagina. Krap de helft (49 procent) van de online consumenten kijkt op de productpagina naar klantfoto’s, bekijkt andere websites waar hetzelfde product wordt verkocht (47 procent) of checkt zoekmachines om te zien of er meer informatie te vinden is over het artikel (35 procent).
Dat het digitale winkelen aanzienlijk is aangezwengeld is duidelijk. Toch overtreft het niet de fysieke manier van winkelen. Respondenten geven voorkeur aan een mix van online en fysiek shoppen. 49 procent zegt winkelen in de ‘stenen’ winkels te verkiezen boven online shoppen.