Steeds meer marketeers zien in dat alleen het verzamelen van likes op Facebook geen doelstelling mag zijn. De nadruk leggen op interactie was de belangrijkste motivatie om de Marketingfacts Engagement top 100 op te zetten.
Vanaf heden is de Engagement Top 100 in een nieuw jasje gestoken. Voortaan zal het overzicht gebaseerd worden op IPM+, en dagelijks worden bijgewerkt.
IPM+: Verbeterde Facebookmetric voor Engagement
Vanaf vandaag kunnen beheerders van Facebook pagina’s op PageMonitor.nl de verbeterde metric voor “Engagement” gebruiken om de prestaties van hun Facebook pagina te benchmarken. IPM+ staat voor Interactions per mille, oftewel, het gemiddeld aantal interacties met een bericht van een pagina per duizend fans over de afgelopen dertig dagen. Onder interacties wordt verstaan: het aantal reacties op het bericht, het aantal keer dat het bericht een like heeft gekregen en het aantal keer dat het bericht gedeeld is door fans.
Wat zegt IPM+?
Het aantal interacties per bericht is een belangrijke indicator hoe de berichten van een pagina en dus ook de pagina als geheel gewaardeerd worden door de fans. Uit het kwalitatieve onderzoek van TNS NIPO is gebleken dat IPM het sterkst correleert met het cijfer dat mensen een pagina geven op basis van 5 facetten: aanbevelen aan vrienden, interactie, webcare, content en concurrentievoordeel. Op het moment van schrijven is de correlatie met IPM+ nog niet onderzocht, dit zal in de nabije toekomst gebeuren.
IPM+ vs. IPM
Het verschil met het voormalige IPM is dat tegenwoordig ook het aantal “gedeelde berichten” in de berekening meegenomen wordt. Hierdoor wordt een nog nauwkeuriger cijfer gegeven voor de interactie tussen een pagina en haar fans. Vooral pagina’s met leuke content komen hierdoor beter uit de verf, met in sommige gevallen een IPM+ die twee keer zo hoog ligt (bv. KRO Spoorloos). Conversocial (de applicatie die de term IPM introduceerde) heeft haar tool nog niet aangepast naar de nieuwe IPM+ standaard.
Bekijk hier de meest interactieve Nederlandse Facebook pagina's!
PageMonitor
De gegevens voor de Marketingfacts Engagement top 100 worden dagelijks aangeleverd door PageMonitor.nl. PageMonitor is een tool waarmee marketeers makkelijk hun Facebook pagina's kunnen benchmarken ten opzichte van concurrerende en vergelijkbare pagina's. Door middel van een aantal key-metrics krijgen beheerders snel een beter beeld omtrent hun Facebookprestaties (aantal likes, groei, talking about, IPM+, TAP en community interaction).