Marketingfacts in 2016: het jaaroverzicht in lijstjes
Het jaar 2016. Er is al veel over gezegd en geschreven, vooral als het aankomt op politiek, aanslagen en prominente doden. Je zou bijna vergeten dat op andere vlakken het leven gewoon doorgaat. Zoals in marketing, waar het afgelopen jaar vooral ging over mobile marketing, live-videostreaming, artificial intelligence, virtual & augmented reality. Al deze onderwerpen kwamen ruimschoots aan de orde op Marketingfacts, met dank aan onze bloggers. En zoals elk jaar kijken we terug in de vorm van wat lijstjes.
Het concept is je wellicht bekend: in ons jaaroverzicht bieden wij een mooi erepodium aan de nijverigste en populairste bloggers, de meest gelezen artikelen en meer.
Maar voordat we daaraan beginnen, is het goed om te vermelden dat we alle bloggers dankbaar zijn die afgelopen jaar een bijdrage hebben geleverd. En alle mensen die hebben gereageerd, want vaak zijn hun bijdragen minimaal net zo waardevol. En alle lezers natuurlijk – waartoe jij ook behoort als je dit leest. Want uiteindelijk zijn wij een platform door en voor marketeers en hopen we jou als lezer vooral te informeren en inspireren met nieuws, concrete how-to’s, fijne cases en fraaie verhalen, geschreven door je ‘marketing peers‘.
En dan nu: de lijstjes!
Bloggers
Top 10 bloggers (op basis van aantal artikelen)
We trappen af met de top 10 van meest productieve bloggers: welke auteurs hebben de meeste artikelen geproduceerd? Voor regelmatige lezers zullen deze namen bekend zijn, ze komen immers vaak voorbij in onze timelines.
Positie | Blogger | Aantal artikelen | Opmerking |
1 | Leonieke Daalder | 50 | Schrijft de wekelijkse verslagen van de videointerviews van Fast Moving Targets. |
2 | David Brinks | 46 | Beheert al jáááren de wekelijkse rubriek ReclameReview. |
3 | Ronnie Overgoor | 36 | Post heel regelmatig mooie interviews namens 7 Ditches TV. |
4 | Ward Cuiper | 30 | Voerde het eerste deel van 2016 de scepter over de wekelijkse Viral Friday, is inmiddels opgevolgd door David Pedro (nr. 6). |
5 | SWOCC | 23 | Tweewekelijks de laatste wetenschappelijke inzichten vertaald naar de marketingpraktijk, beschreven door meerdere auteurs. |
6 | David Pedro | 22 | Zie onder Ward Cuiper (nr. 4). |
7 | Sander Duivenstein | 20 | Vindt zelf dat hij de mooiste baan van de wereld heeft. Schrijft daarbij in ieder geval vaak en fraai over wat ons te wachten staat op technologisch vlak. |
8 | Matthijs van den Broek | 20 | Voerde veel interviews met digitale marketeers over hun ervaringen en uitdagingen. |
9 | Sydney Brouwer | 18 | Schrijft én podcast dat het een lieve lust is en heeft daarbij altijd zinnige dingen te melden over klantenservice. |
10 | Alice Kaal | 18 | Zit bovenop de ontwikkelingen op het gebied van social media. |
Top 10 bloggers (op basis van totaal aantal views)
Kijkend naar het totaal aantal views dat auteurs wisten te genereren, zijn het weer veel van de namen uit het lijstje met meeste artikelen, dat is logisch. Knap is wel de notering van Edwin Vlems, die met 11 artikelen genoeg ‘oogballen’ trok om deze lijst te behalen.
Positie | Auteur | Totaal aantal views |
1 | David Brinks | 240.679 |
2 | Leonieke Daalder | 215.971 |
3 | Danny Oosterveer | 210.901 |
4 | Ward Cuiper | 177.936 |
5 | Ronnie Overgoor | 173.974 |
6 | Sander Duivenstein | 168.089 |
7 | Sydney Brouwer | 161.521 |
8 | Edwin Vlems | 159.572 |
9 | Alice Kaal | 155.916 |
10 | SWOCC | 140774 |
Top 10 bloggers (op basis van gemiddelde aantal views)
Een andere dwarsdoorsnede krijgen we als we kijken naar het gemiddeld aantal views per artikel. Traditioneel wordt deze lijst aangevoerd door ‘one hit wonders‘, oftewel auteurs die één artikel postten in het jaar, maar daarmee veel publiek trokken.
Wel zijn er dit jaar twee auteurs die met 7 artikelen hoge gemiddelden scoorden, maar één van hen, Danny Oosterveer, heeft zijn fraaie score vooral te danken aan één zéér populair artikel. Berber Hoekstra scoort daarentegen heel consistent hoge aantallen views met haar artikelen.
Positie | Auteur | Gemiddeld aantal views | Aantal posts |
1 | Jasper Bosman | 40.484 | 1 |
2 | Nick Winkelman | 34.327 | 1 |
3 | Mike van Hoenselaar | 30.339 | 1 |
4 | Danny Oosterveer | 30.148 | 7 |
5 | Jordy Griffioen | 26.321 | 1 |
6 | Bert Hazewinkel | 20.421 | 1 |
7 | Sander Martijn | 19.562 | 1 |
8 | Thomas van der Biezen | 19.040 | 2 |
9 | Noel Vleugel | 18.830 | 1 |
10 | Berber Hoekstra | 17.950 | 7 |
Artikelen
Top 10 artikelen (op basis van aantal views)
Wat waren de populairste artikelen van het bijna afgelopen jaar?
Net als vorig jaar steekt er één blogpost ver bovenuit, Danny Oosterveers traditionele jaaroverzicht met cijfers over social media trekt steevast erg hoge aantallen. Kennelijk houdt het lezers nog steeds bezig welke sociale netwerken opkomen en welke wegkwijnen. Grappig is dat dit artikel vrijwel exact hetzelfde aantal views heeft als het overzicht van vorig jaar; 0,3 procent meer, om precies te zijn.
Verder vormt de lijst een mooie selectie van de verschillende topics die dit jaar aan bod kwamen.
Top 10 artikelen (op basis van aantal reacties)
Natuurlijk vindt veel discussie over blogposts tegenwoordig plaats via social media, maar bij sommige artikelen lopen de comments nog aardig op. Ook hier valt de naam van Edwin Vlems op, die de eerste en gedeelde derde plek bezet. Ook de eerder genoemde Danny Oosterveer staat twee keer vermeld.
2017
Het was dus lang niet allemaal slecht nieuws dit jaar, in ieder geval niet op en voor Marketingfacts. We zijn trots op de aantallen die je hierboven ziet staan. Maar meer nog op de bloggers die hun ideeën, kennis, ervaringen en inzichten met jullie gedeeld hebben. En op jullie, voor het feit dat je je openstelt voor nieuwe informatie en daarmee jezelf én het vak verder helpt.
Dat doen we volgend jaar weer. En we doen er nog een schepje bovenop. Want we komen met iets nieuws én 2017 wordt een jubileumjaar. Dus we zien jullie graag terug aan de andere kant van oud & nieuw. Alvast de beste wensen en tot dan!
Ha, wat leuk! In 2017 hoop ik jullie weer van dienst te zijn met de nieuwe ontwikkelingen in social media land 😉 Fijne jaarwisseling!
Gaaf en trots! Laten we de samenwerking in 2017 doorzetten :-).
Mooi overzicht Kjell! En trots op een aantal mooie vermeldingen 🙂
Leuk die lijstjes, hebt toch nog een aantal interessante artikelen ontdekt!
Ga zo door in 2017!
Super @Gustavo! Dat was mede mijn doel om nogmaals de top content bij elkaar te rapen.
En dankjewel @Danny! Mooi om het stokje over te kunnen dragen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!