Marketing&Facts: ‘Televisie verliest z’n hoofdrol in de huiskamer’

30 augustus 2021, 10:30

Tv-kijken hoeft niet meer per se op de televisie, maar gebeurt op ieder scherm

Tegenwoordig zijn er steeds meer mogelijkheden om televisie-uitzendingen te kunnen bekijken. Vroeger zat iedereen met elkaar voor de tv naar hetzelfde programma te kijken. Nu is er veel meer mogelijk. Zint het programma wat beneden opstaat je bijvoorbeeld niet? Dan pak je toch de tablet of telefoon en zet je op wat jij wél wil zien? En is de tablet bezet, dan kan je altijd de laptop nog pakken.

Feiten en figuren. De professional in marketing, communicatie en sales krijgt er eindeloos veel te verstouwen. In deze augustusmaand een aaneengesloten serie van recente ontdekkingen en vondsten uit de wilde wereld van marketing, media, social (en wat verder ter tafel komt).

Advertentieplatform Magnite deed onderzoek naar de kijkgewoonten van mensen in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. In totaal ondervroeg het 10.500 mensen (2.100 per markt). Natuurlijk met als doel om te zien waar het beste geadverteerd kan worden, maar onderzoeksrapport levert simpelweg ook enkele interessante inzichten op.

Op meerdere apparaten

De onderzoekers ontdekten dat de meerderheid van de tv-kijkers in Europa content streamt op meerdere apparaten. Een kleine driekwart van de respondenten in het Verenigd Koninkrijk (74 procent) en Italië (73 procent) zegt dat ze ten minste twee apparaten gebruiken om tv-uitzendingen te streamen. Waarbij kijken op drie of meer apparaten nog veel populairder is. In Duitsland en Spanje kijkt meer dan twee derde van de respondenten televisie op meerdere apparaten. Het gaat dan om respectievelijk 69 en 68 procent. En ongeveer 40 procent in beide landen kijkt op drie of meer apparaten tv.

Opvallend is dat in Frankrijk, waar het kijken op één apparaat met 36 procent het meest populair is, nog steeds 63 procent van de tv-kijkers op meerdere apparaten streamt.

Misschien kunnen we hieruit wel voorzichtig concluderen dat het veel mensen niets uitmaakt waarop zij naar hun favoriete tv-uitzendingen kijken. Het scherm dat het dichtste bij is krijgt de voorkeur.

Content image

De afbeelding is afkomstig uit het rapport: ‘Two in three TV watchers stream on multiple devices‘, WARC/Magnite

Thomas Romers schrijft als redacteur voor Marketingfacts. Binnen de marketing ligt mijn grootste interesse in branding en (online) communicatie via bijvoorbeeld de socials. Daarnaast klim ik graag in de pen om interessante, prikkelende artikelen te publiceren. Verder lees ik alles wat los en vast zit over auto's, politiek en het overige nieuws in onze maatschappij. Ter ontspanning ben ik vaak buiten en op de racefiets te vinden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!