Marketing&Facts: Toekomstperspectief in marketing

31 augustus 2021, 10:30

‘Grootste vraag naar marketeers sinds 2016’

Na een lastig jaar waarin de coronapandemie overheerste, er veel werd bezuinigd en veel mensen hun baan kwijtraakten (ook in marketing), trekt de economie weer wat aan. Vooral met dank aan het vaccinatieprogramma lijken marketeers weer vertrouwen te hebben in de werkgelegenheidsvooruitzichten.

Dat de coronapandemie voor veel mensen een lastige tijd was, is wel duidelijk. Dat ook de horeca, de sportscholen en andere bedrijven eronder te lijden hebben zal ook geen verrassing zijn. De gezondheidscrisis dwong veel bedrijven tot het ontslaan van medewerkers en het uitstellen van loonsverhogingen. Er werden zelfs eerder loonsverlagingen doorgevoerd dan dat het personeel méér op hun rekening gestort kregen.

Werkgelegenheid neemt toe

De meest recente cijfers van het IPA Bellwether Report, over het tweede kwartaal van 2021, laten gelukkig weer een wat rooskleuriger beeld zien. Een toenemend aantal marketeers verwacht namelijk dat hun bedrijf de komende tijd nieuwe marketeers zal gaan werven. Dat toont dus vertrouwen voor een potentiële bedrijfsuitbreiding.

Dit rapport richt zich op de Britse economie, maar toch geeft het interessante inzichten voor het toekomstperspectief van marketeers in meerdere landen. Bedrijven in het VK zijn volgens het onderzoek van plan om in de komende drie maanden meer en meer personeel te gaan werven.

Met dank aan de vaccinaties

Volgens de onderzoekers is dit te danken aan de stijgende vaccinatiegraad. Hierdoor krijgt de Britse economie de kans om zich te heropenen en zodoende weer aan te trekken. Over het geheel genomen verwacht 32,8 procent van de ongeveer 300 ondervraagde marketingprofessionals dat de werkgelegenheid het komende kwartaal zal toenemen. Daarnaast verwacht 42,6 procent dat er de komende periode ook ‘sterke intenties’ binnen hun bedrijf zullen zijn om nieuwe mensen te gaan werven. Het zou dan zelfs gaan om de grootste vraag naar marketeers sinds IPA in het derde kwartaal van 2016 is begonnen met het registreren van de werkgelegenheidsvooruitzichten.

Negativisme en pessimisme

Iets minder dan de helft van de respondenten (47,5 procent) zegt te verwachten dat hun huidige personeelbestand de komende tijd niet zal veranderen, terwijl slechts 9,8 procent juist verdere bezuinigingen verwacht.

MarketingWeek vergelijkt deze cijfers met de data uit het eerste kwartaal van 2021, en toen voorspelde 12 procent een inkrimping van het personeel, terwijl drie tiende (29,9 procent) een toename voorspelde.

Onderzoekers van Bellwether zien juist weer lichtpuntjes in de data

De onderzoekers van Bellwether zien juist weer lichtpuntjes in de data. Zij noemen het bemoedigend om te zien dat pakweg 90 procent van de respondenten van plan is om in de komende drie maanden meer personeel aan te nemen. Maar ook het gegeven dat een groot deel van de ondervraagden niet van plan is om het salarisniveau van de medewerkers te laten dalen, stemt de onderzoekers tevreden. Zij vatten het onderzoeksrapport als volgt samen: “Deze uitkomsten suggereren dat de Bellwether-panelleden hun bedrijf voorbereiden op uitbreiding.”

Thomas Romers schrijft als redacteur voor Marketingfacts. Binnen de marketing ligt mijn grootste interesse in branding en (online) communicatie via bijvoorbeeld de socials. Daarnaast klim ik graag in de pen om interessante, prikkelende artikelen te publiceren. Verder lees ik alles wat los en vast zit over auto's, politiek en het overige nieuws in onze maatschappij. Ter ontspanning ben ik vaak buiten en op de racefiets te vinden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!