Marketingfacts in een nieuw jasje?

27 maart 2005, 08:19

Marketingfacts in een nieuw jasje?Bijna wekelijks wordt er geklaagd over de ‘saaie’ vormgeving van de header van dit weblog. Alhoewel ik inhoud en functionaliteit belangrijker vind dan vorm, heb ik in de aanloop naar een definitieve nieuwe vormgeving (medio zomer?) toch alvast wat cosmetische aanpassingen doorgevoerd.

Voor alle creatieven, ideeen voor een logo en nieuwe vormgeving voor marketingfacts zijn meer dan welkom. Wellicht wordt jou idee wel gekozen en krijg je de erkenning en eeuwige roem als vormgever van marketingfacts. Ideeen kun je sturen naar info-at-marketingfacts.nl of achterlaten in de reacties hieronder. Overige opmerkingen en/of suggesties voor marketingfacts zijn uiteraard ook welkom!

Ik ga ondertussen weer verder met eieren zoeken 😉

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

30 Reacties

    janm

    Het ziet er prima uit. Ik heb nog wel een puntje. Ik zie geen mogelijkheid om vanuit een artikel terug te gaan naar de homepage, maar wellicht zoek ik niet goed genoeg. Het logo is in ieder geval niet aanklikbaar.


    27 maart 2005 om 09:07
    FrankJ

    Wat een kleine aanpassing al niet kan doen: dat ziet er gelijk een stuk professioneler uit! Mijn complimenten, deze keer eens niet voor de (inhoudelijke) formule (ik ben en blijf een fan!), maar ook voor de nieuwe look!

    Fijne paasdagen!

    Frank


    27 maart 2005 om 09:23
    Igor

    Niet teveel cosmetisch aan sleutelen hoor. Is prima zo. En content is king, dus dat zit wel goed!

    Succes met achter de paaskippen aanhollen 😉


    27 maart 2005 om 09:25
    Dennis

    Ziet er mooi uit! Maar janm heeft wel gelijkt ik kan niet doorklikken naar de index. Even een linkje aan het logo maken dacht ik zo :).


    27 maart 2005 om 09:29
    Evert Jan

    Beter. 🙂 Zou upstream linken in header, en header links uitlijnen met inspringende tekt. Nu loopt header links iets teveel uit.

    (en een sobere visual kan toch best? waar is m’n krant en koffie!)

    succes


    27 maart 2005 om 09:36
    Tjeerd

    Het hoge ‘what you see is what you get’-gehalte van MF spreekt mij juist zo aan. MF hoeft wat mij betreft geen ‘overgedesignde’ (is dit wel goed Nederlands? 😉 site te zijn.


    27 maart 2005 om 09:45
    Macfab

    Gezien het grote aantal RSS-lezers hier (mezelf incluis) kiezen we (de lezers) toch al bewust voor een niet grafische vorm?! Zoals al gezegd is, gaat het op deze blog vooral om de inhoud en niet om de vorm. Kortom: wat mij betreft is het prima zo


    27 maart 2005 om 10:38
    Hans Mestrum

    Niet te veel aan veranderen. Ik vind dat MF een brand is (geworden) en daar hoort de vormgeving bij zoals die is (was). Alles wat je er aan doet (cosmetisch dan) heeft invloed op de gevoelswaarde van het brand. Content en functionaliteit zijn inderdaad belangrijker. Dus mijn mening is niet teveel aan de vormgeving verandern maar eerder tijd stoppen (wellicht) na onderzoekje in wat functionele verbeteringen zouden kunnen zijn die simpel zijn door te voeren (furl, technorati, flickr, skype(?))


    27 maart 2005 om 15:15
    Christ / Adverto

    Content is king, zeker waar. Maar wat mij betreft mag er zeker wel wat aan de site gesleuteld worden. Cosmetische aanpassingen en wellicht wat extra functionaliteiten. Maar ik weet dat daar al druk over gebrainstormd wordt. Gaat helemaal goed komen!


    27 maart 2005 om 16:55
    Blue

    @ Hans Mestrum: onzin. Ik denk dat met een nieuwe vormgeving de beleving van MF juist sterker wordt. En daarnaast: je kunt het niet over andermans gras hebben als het jouwe er verdort bij ligt.

    De nieuwe header bevat overigens naar mijn smaak nog teveel “photoshop in a minute” elementen (standaard shading is bv. not done).

    Ik ben benieuwd wat er nog gaat komen 🙂 Hou het gewoon zakelijk, fris en toch simpel, dan is iedereen hier blij.


    27 maart 2005 om 17:11
    loket

    Hé, ook een nieuw jasje? Gezien de reactie mag je er niet teveel aan veranderen zie ik, maar het begin is er inderdaad. Wie is Blue? En wat is Photoshop in a minute? Voordat je in a minute iets voor elkaar krijgt in Photoshop ben je al aardig wat minutes verder.


    27 maart 2005 om 18:11
    Hans Mestrum

    @blue: je hebt het over mijn gras? Jammer dat ik daar niets over gehoord heb op mijn weblog. Verder snap ik niet zo goed wat mijn gras met MF te maken heeft.

    Ik roep verder ook nog even brands als coca cola en philips in herinnering die hun logo wilden veranderen maar daar toch zeer snel van zijn teruggekomen. Nieuwe vormgeving betekent niet per definitie dat de beleving sterke wordt en het gras sappiger…

    Blue, het zou trouwens handig zijn (zie ook vorige reactie) als je je bekend maakt zodat we kunnen kijken hoe de beleving bij jouw merk en/of kennis is en hoe jouw gras erbij staat. Wellicht kunnen we daar nog wat van leren. Altijd goed om kritische mensen te lezen die er toe doen….


    27 maart 2005 om 19:37
    Evert Jan

    @Hans, ik denk dat Blue doelt op de functie die MF heeft (opinie over marketing en communicatie = ook design) en niet doelt op jouw blog. 😉

    Overigens zie ik MF niet als autoriteit op gebied van vormgeving en communicatie, maar wel als autoriteit op gebied van (interactieve) marketing.

    Maar ook dát kun je vormgeven! Ik bedoel: een goede auto mag er toch best mooi uitzien?

    @Blue: wie is U ?


    27 maart 2005 om 20:05
    Annet de Graaf

    Blue, helemaal mee eens, en Hans, Blue doelt vast niet op een logo en welk logo heeft Marketingfacts nu eigenlijk? Het leer-photoshop-in-drie-stappen-gehalte druipt inderdaad van de header af en is gezien het gewicht aan marketingcontent wel ‘schattig’, maar op deze uitstraling zit Marco vast niet op te wachten. Om maar weer even GeenStijl aan te halen, zo strak en brand kan een weblog zijn, in haar vormgeving!


    27 maart 2005 om 20:18
    Arnoud

    Als iedereen toch aan het mierenneuken is… Ik vond het vorige logo mooier en rustiger, deze knalt van het scherm af. Het grote logo is niet in lijn met het kleine content-lettertype. MF heeft geen nieuw jasje nodig, het gaat om de inhoud en functionaliteit en dat zit wel goed! En als je toch persé iets wil veranderen. Ik zou het uitrolmenu rechtboven vervangen door het zoekscherm, zodat het altijd op dezelfde plek staat. Op de startpagina staat het in het linkermenu en bij een bericht weer rechts. De advertentie zou ik onder de reacties zetten, de reacties zijn nl. belangrijker. Het archief zou ik ook opnemen in de rechterkolom, zodat deze niet verdwijnt bij het lezen van een bericht. (is er ook een maandindeling?).

    En is het MarketingFacts of Marketingfacts, er zit verschil in de titel en het logo.

    Succes met het veranderen! En wat er ook gebeurt, ik blijf een trouwe lezer.


    28 maart 2005 om 00:23
    evroekel

    MarketingFacts zou ik er van maken en ik ben het met de overigen eens dat het nog ene hoog “photoshop voor dummies” gehalte heeft. Bij powered by upstream verwacht ik ook een klik naar upstream.

    Content is king, maar design helpt zeer zeker mee content king te maken. Een koning heeft onderdanen nodig die hem supporten zogezegd.


    28 maart 2005 om 07:20
    mangold

    Ik vind dat voorstel van Annedien best oké! Ik zou alleen het blauw wat mannelijker maken (richting het blauw dat je nu hebt), en in het rondje de twee letters ‘mf’ zetten i.p.v. alleen de ‘m’.

    Het rood/oranje van de streepjes tussen de navigatie-items kan je vervolgens mooi laten terugkomen in de titeltjes ‘reacties’, ‘channels’, ‘zoek …’, etc. En wellicht is ’t ook wel mooi voor de letters in dat rondje, en – in een wat lichtere kleur – voor de ‘posted by …’ tekstjes.


    28 maart 2005 om 08:04
    media

    Je bedoeld een soort van dutchcowboys-logo (‘dc’ in rondje)? Niet echt origineel of wel? Stuur anders een concept op, zet ik ‘m onder die van Annedien kunnen de anderen het ook beoordelen.


    28 maart 2005 om 08:30
    evroekel

    Marco,

    Het geheel doet mij overkomen als een aktie om ff een nieuwe logo er op te zetten en klaar is kees? Hou er rekening mee dat je het geheel van je design moet bekijken en dat gaat verder een beeldmerk/logo bovenin de page. Het gaat om het kleurgebruik door de hele site, de balk onderin, de linkjes, de scheidingslijntjes, de posted by etc etc etc. Een goede designer die naar dit geheel kijkt moet dan ook het logo wat je nu gaat kiezen kunnen vervangen. Er moet toch in creatief Nederland wel iemand zijn die een goed design wil maken? Waarom zet je niet een posting onder de titel Webdesigner gevraagd? online?


    28 maart 2005 om 09:14
    evroekel

    Wat ik bedoel dat er meer zaken te verbeteren zijn dan een nieuw logo. Ja, de files die je geeft bevat de mogelijkheid om zaken aan te passen, maar da’s niet mijn vak. Ik denk dat er een goede interaction designer/html/php-er het nodige kunnen verbeteren.

    En ook uit eerder dicussie weet je dat er meer zaken zijn dan het logo;

    Waarom staat de searchbox ergens midden op de page? Waarom hebben vele sites die ergens boven in staan?

    Waarom kan ik op de zoekresultaat page niet zien waarom ik heb gezocht en die query even aanscherpen aanpassen?

    Waarom ontbreekt er op die page een zoekentrybox?

    Waarom maakt de site niet volledig gebruik van mijn scherm en heb ik links en rechts enorme witruimte? Zonder die ruimte past er meer boven the fold.

    Waarom verdwijnt de linkerbalk in een artikelview? Is dit dan niet meer belangrijk?

    Enz. enz. enz.

    Kortom een redesign is veel meer dan een logo aanpassen 😉

    Ja ik wil graag helpen, maar ik ben een amateur photoshopper en waag mij niet aan een nieuw design voor een blog dat professionaliteit moet uitstralen. Ik sta open voor elke meeting met een interaction designer/html-er/php-er en een deel van het team om zaken te verbeteren en wil mijn input/feedback graag geven.


    28 maart 2005 om 09:48
    media

    Zoals gezegd, zoveel gebruikers zoveel meningen. Het is onmogelijk om voor iedereen de optimale vormgeving, navigatie en content te bieden. Voor zoeken kun je trouwens beter gebruik maken van Google, die werkt beter dan de zoekfunctie van pMachine 😉


    28 maart 2005 om 10:07
    Hans

    Je kunt overigens ook zoekfuncties van google, IXquick en technorati op je weblog hebben. Zie mijn weblog. Heel simpel door een stukje standaard code.


    28 maart 2005 om 10:12
    media

    Hans, deze functionaliteit heb ik tot voor dit weekend op de site gehad; werd nagenoeg nooit gebruikt vandaar dat ik het er weer af heb gehaald.

    Er zijn maar weinig bezoekers die gericht naar een website gaan om daar te zoeken. De meeste bezoekers worden juist gedreven naar websites vanuit zoekmachines als Google of links op andere websites. Het handjevol mensen dat wel de zoekmachine gebruikt zijn vooral de bloggers zelf om te kijken of een artikel al eens eerder is gepubliceerd of als aanvullende gegevens voor het verwerken van een nieuw artikel.


    28 maart 2005 om 10:18
    evroekel

    Onder het motto zoveel mensen zoveel wensen hoeven we ons dus niet meer aan te trekken van usabilityregels?

    Nogmaals er rammelen meer kleine zaken dan het logo als je het mij vraagt. Juist die zaken finetunen/verbeteren kan het geheel verbeteren.

    @Hans: Waarom 4 zoekboxen op één site? Waarom geen 10? Tenslotte zijn we bezig de gebruiker te helpen iets te zoeken op onze site…. 12 wegen kaarten van Nederland in je auto is ook altijd handiger dan 1?

    Waarom hebben we altijd kritiek op webdesigns/-sites van anderen en doen we een redesign MF ook af met een nieuwe header?

    Anyway, Hans/Marco ik draaf door, maar ik blijf er bij dat de hele discussie die we eerder op het forum voor MF-bloggers hebben gevoerd veel meer is dan een logo wijzigen.


    28 maart 2005 om 10:24
    media

    @Herman: Dank voor je reactie! Heb de link naar de feed inmiddels aangepast; ga aan de slag met de title-link (was me nooit opgevallen). Vwb complete postings in de feed; ik ben daar op dit moment mee aan het experimenteren om te kijken wat uiteindelijk de meest ideale instelling is. Ik heb gemerkt dat als ik plaatjes meegeef met RSS dat het dataverkeer van en naar mijn server explodeert (gaan we dus niet meer doen). Een optie zou zijn om wel de complete tekst mee te geven.

    @Erik: Je draaft door 😉 Geintje, je hebt natuurlijk gelijk dat als we kritisch zijn op anderen dat je dan ook kritisch op je eigen site moet zijn. Alle suggesties zijn dan ook meer dan welkom maar ik kan daarmee niet beloven dat ook alles wordt doorgevoerd.


    28 maart 2005 om 10:33
    alternet

    Net terug uit het bella italia, waar meerdere bloggers het hart hebben verloren zie ik inderdaad dat het ‘goed’ is….

    Prachtig resultaat, Marco…


    28 maart 2005 om 19:07
    punkey

    Ik denk dat ik de basisbestanden maar eens naar onze vormgevers bij Rhinofly ga sturen. Kijken of zij iets moois kunnen brouwen. Inclusief usability en accessability


    30 maart 2005 om 13:51
    media

    Frank, ben uiteraard benieuwd! Heb inmiddels een paar schetsen van lezers binnen. Ze hebben echter aangegeven dat ze deze (nog) niet online willen hebben. Bang voor de kritische blik van de andere mf-lezers 😉


    30 maart 2005 om 14:09
    Remi

    Marco,

    Als je de site toch op de schop neemt zou ik ook een aantal aanpassingen doen t.b.v. de zoekmachines. Ik weet nog wel iemand die daar bij kan helpen… 😉

    Bovenstaand ontwerp ziet er trouwens goed uit. Verder sluit ik me aan bij de opmerkingen hierboven dat MF qua inhoud natuurlijk de beste is, maar het oog wil natuurlijk ook wat.


    4 april 2005 om 09:50
    Pat

    Persoonlijk vind ik het uiterlijk van een product veel zeggen over het bedrijf, producent of instantie er achter. Tegenwoordig is het dagelijks aanbod wat aan een mens voorbijkomt zo groot, dat een eerste indruk erg belangrijk kan zijn. Men moet echter niet vergeten wat het product is en een weblog als MF moet niet in een superslick jasje met veel toeters en bellen gestoken worden.

    Toch zou ik graag enkele verbeteringen zien op het uiterlijk gebied (qua inhoud geen klachten 🙂 Persoonlijk vind ik de weblog van MF erg druk. Het lettertype is inderdaad niet heel groot en met de hogere resoluties tegenwoordig van beeldschermen moet men rekening houden dat veel content direct zichtbaar is. Sommige functies die nu op de voorpagina staan zouden ondergebracht kunnen worden op andere pagina’s.

    Met andere woorden…ik zal volgende week ook eens gaan puzzelen met de data


    6 april 2005 om 19:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!