Marketingvak in Verandering #4: Niek Scheppers SMP
‘Marketing is een prachtig vak, omdat het in essentie gaat om het creëren, leveren en communiceren van waarde’
‘Verandering is de enige constante’ liet de oude-Griek Heraclites 2500 jaar geleden al optekenen en dat geldt zéker voor marketing. De theorie, maar ook de praktijk innoveert in hoog tempo, al is lang niet elke innovatie even relevant en is het soms lastig vast te stellen wat hoofd- en bijzaken zijn. Of waren. In deze M!-serie over veranderingen in het vakgebied komen senior marketeers aan het woord over inzichten die met de jaren zijn gekomen. Ter lering en vermaak.
Niek Scheppers is sinds 2016 gecertificeerd als NIMA Senior Marketing Professional (en SDP) in het register van NIMA. Vanuit zijn eigen bedrijf BRANDSTOFF helpt hij organisaties als ervaren en enthousiaste marketingconsultant. Zijn expertise ligt op gebied van strategieontwikkeling, marketingadvies en klantbeleving. Hij adviseert en begeleidt MKB-organisaties in Zuidwest-Nederland en Vlaanderen in het scherp stellen van hun marketingstrategie en met de daaruit voortvloeiende online en offline marketinguitdagingen.
Dit had ik graag geleerd tijdens mijn studie.
“Binnen de verschillende marketing(gerelateerde) opleidingen die ik heb gevolgd heb ik veel geleerd over de verschillende facetten van marketing. Echter, achteraf bekeken en beoordeeld, focust veel opleidingsinhoud zich in mijn ogen op de instrumentele kant van het marketingvak. Hierbij staan de modellen en tools vaak centraal – en in mijn ogen soms té…. In de plaats daarvan had ik tijdens mijn studie graag wat meer geleerd over het menselijk brein en psychologie. Kortom hoe het bewustzijn en onderbewustzijn impuls en sturing geeft aan bepaald gedrag. Zeker in het huidige opleidingsaanbod – in ons huidige digitale tijdperk – mag dit wat mij betreft geagendeerd worden om te zorgen voor voldoende balans tussen ‘human’ en ’tech’.”
Wat zijn de grootste veranderingen in het vak die je hebt meegemaakt?
“Ongetwijfeld een open deur, maar dat is uiteraard de opkomst van digital marketing. In rap tempo hebben de verschillende onderdelen van digitale marketing zijn intrede gedaan, voornamelijk gefaciliteerd door Google en later door Facebook. Het is als marketeer dan ook belangrijk geweest om deze opkomst nauwlettend te volgen en tijdig te investeren in het opdoen van kennis op dit vlak, wat ik ook heb gedaan. Met name de impact op de strategie van bedrijven en organisaties is iets wat hierbij nog vaak onderschat wordt. Binnen de marketingstrategie is digital een uiterst belangrijk onderdeel geworden, maar hierbij wil ik toch opmerken dat we ons niet honderd procent moeten blindstaren hierop en daarmee de andere bouwstenen en fundamenten van het marketingvak niet uit het oog moeten verliezen.”
Waarom is marketing zo’n mooi vak?
“Marketing is een prachtig vak, omdat het in essentie gaat om het creëren, leveren en communiceren van waarde. Dit is een vrije vertaling van de omschrijving die ooit is vastgesteld door de American Marketing Association. Dit sprak me destijds ontzettend aan en ik heb dit vervolgens ook altijd onthouden. Het ‘van waarde zijn’, voor anderen en op maatschappelijk gebied, is voor mij persoonlijk een belangrijke eigenschap en daarnaast ook hetgeen wat ik graag wil ontwikkelen en optimaliseren bij mijn klanten die ik adviseer en begeleid. Hoe succesvoller je dit toepast, hoe meer waarde je kunt genereren voor je eigen merk of organisatie. Tenslotte: Marketing verdient dan ook echte aandacht aan de directietafel – en niet slechts in een stafafdeling, aangezien het alle onderwerpen van een bedrijf in meer of mindere mate raakt. Het gaat om vakmanschap en het vak verdient dan ook waardering en respect, daarom ben ik ook zeer tevreden met alle inspanningen vanuit een instituut als het NIMA.”
Senior Professional
In deze Marketingfacts-rubriek komen verschillende NIMA Senior Marketing Professionals (SMP’s) aan het woord. SMP’s vormen een Nederlands netwerk van zo’n 400 professionals die zich hebben laten certificeren als SMP; een internationaal erkende en persoonsgebonden titel die je kunt aanvragen wanneer je over een aantal jaren ervaring beschikt en jaarlijks minimaal 30 Permanente Educatiepunten verzamelt. Die punten worden bijgehouden door NIMA en ontvang je voor het volgen van een vakopleiding, bezoek van events, schrijven van publicaties over het vak, verzorgen van presentaties en college’s, kortom: bijdragen aan vakontwikkeling.