Marktplaats: 2 miljard omzet
In 2004 is voor ongeveer 430 miljoen euro aan waren verhandeld via Marktplaats, plus nog eens voor 1,7 miljard aan auto’s.
Oscar Diele (eBay Nederland) in een interview met Planet Multimedia vandaag:
(…) In heel 2004 verschenen er 16,7 miljoen nieuwe advertenties op de site. Gemiddeld vertegenwoordigden die een waarde van 52 euro. Daarbij laten we huizen, auto’s, vakanties en boten buiten beschouwing. Over heel 2004 werden er 730.000 auto’s via Marktplaats aangeboden. Tweedehands auto’s kosten gemiddeld 4.700 euro. (…)
Zie ook:
ben benieuwd naar de cijfers van Speurders…
als Marktplaats voor € 2 miljard omzet aan particuliere handel en de totale consumptieve bestedingen van huishoudens was in 2004 € 228 miljard, lijkt het er steeds meer op dat Marktplaats de economische groei remt. Of draaf ik door? Want stel nou dat de consumenten die € 2 miljard niet onderling hadden uitgegeven naar hadden gepompt in het reguliere economische verkeer gaat die 228 minimaal met 2 omhoog en waarschijnlijk nog wel meer. plus nog de andere sites.
kan een econoom hier eens naar kijken?
Ben geen econoom maar als ik zie dat maar liefst 1,7 miljard van de totale omzet afkomstig is van autohandel dan lijkt het me eerder een flinke verschuiving van de advertentiemarkt. Daar waar eerder de zaterdagedities van kranten werden uitgespeld voor een tweede hands auto, daar zie je nu dat internet het grootste deel voor haar rekening neemt. Niet voor niets dat De Telegraaf met Speurders probeert dit marktaandeel weer terug te pakken.
Ben inderdaad ook wel benieuwd wat Speurders nu doet. Maarten?
Als de economie zou floreren en iedereen genoeg zou verdienen zou er volgens mij veel minder vraag naar tweedehands artikelen zijn. Het is dus een ‘kip of het ei’ verhaal.
kip/ei. ik weet het niet. de laatste paar jaar gaat het in termen van economische groei steeds om tienden van procenten. dat zijn precies die procenten van de verborgen economie van marktplaats en collega-sites. ondertussen wordt in Den Haag druk gestudeerd om de particuliere bestedingen weer op te krikken (lesgeld, spaarloon). de recente recessie in combinatie met de opkomst van de marktplaatsen hebben de consument geleerd dat er meer te koop is dan nieuwe spulletjes bij de detaillist. dat gedrag is m.i. moeilijk af te leren. ook als het straks (2006?) weer beter gaat.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!