Martijn de Kuijper (Revue): “Mail is het nieuwe bloggen met Revue”

27 juli 2015, 09:00

Martijn de Kuijper mag dan nog jong zijn, een groentje kun je hem niet noemen. Twee van de bedrijven waar hij van aan de wieg stond, Yunoo en Fosbury, wist hij te verkopen. Om nu met frisse energie een nieuwe start te maken met Revue. Sinds drie maanden live en met inmiddels 3.500 gebruikers. Revue is een tool waarmee je heel eenvoudig nieuwsbrieven kunt versturen, gevuld met interessante links die je gedurende een week tegenkomt. “Als ik nu tegen iemand zeg: ga maar een nieuwsbrief opzetten. Dan is iemand daar, ook al heeft die er verstand van, zeker twee uur mee bezig voordat het er fatsoenlijk uit ziet en de content erin zit. Het mooie van Revue is: je meldt je aan en het ziet er eigenijk gelijk lekker uit. De kracht is ook: je hebt bijna geen mogelijkheden, het is dus echt heel simpel.”

Wat je wel kunt doen: al je socialmedia-accounts koppelen. En met één klik kun je al de artikelen die je daar hebt gedeeld ook als nieuwsbrief rond sturen. “E-mail is het nieuwe bloggen op deze manier. Eigenlijk blog je via e-mail. In plaats van dat je pullt, push je. Bij pullen moet je er toch weer voor zorgen dat iemand naar je site komt, nu push je het in iemands inbox. E-mail is niet dood en gaat ook niet dood. Je haakt echt in op iemands dagelijks leven en volgens mij is dat heel sterk.” Revue komt in ieder geval tegemoet aan een behoefte die De Kuijper zelf sterk voelde. Hij volgde investeerder Benedict Evans op Twitter, maar miste vaak getweete linkjes omdat hij ook andere zaken te doen had. “Toen kwam ik er achter dat hij een nieuwsbrief heeft: werkelijk niets anders dan een lijst met linkjes. Het ziet er niet uit, maar het is wel heel effectief. Ik dacht dat kan makkelijker, mooier en beter.” En zo begon hij aan Revue.

“Uiteindelijk is het natuurlijk contentmarketing”

De Kuijper focust met Revue op dit moment op twee doelgroepen. Allereerst personen die het gebruiken voor een soort van personal branding. Mensen als Nalden of Alexander Klöpping, die het beiden gebruiken, en daarmee hun autoriteit op een bepaald gebied bevestigen. “Maar ik heb ook een Amerikaanse gebruiker die wekelijks links verstuurt over real estate. Daar maakt hij altijd wat moois van met linkjes en plaatjes.” Daarnaast richt De Kuijper zich op kleine bedrijven die onvoldoende middelen hebben om MailChimp in te zetten. “Ze hebben niet de tijd, de kennis en het geld, maar ze willen wel iets met contentmarketing doen. Want uiteindelijk is het natuurlijk contentmarketing, of je het nu voor je persoon doet of voor een bedrijf. Je stuurt interessante content en op het moment dat iemand op dat terrein, bijvoorbeeld real estate, daar iets mee wil doen, is de eerste persoom waar hij aan denkt die persoon die elke week die nieuwsbrief stuurt.”

Een andere mooie toepassing van Revue zou een interne communicatietool kunnen zijn. Bedrijven die intern kennis willen delen door middel van het delen van links. “Ik focus daar nog niet echt op, ik heb wel één kleine feature toegevoegd zodat je je profiel tijdelijk private kunt maken. Als je je aanmeldt, krijg je een publiek profiel, maar toen ik merkte dat mensen het intern gingen gebruiken heb ik dat toegevoegd. Revue is ook nog maar drie maanden oud, dus het is ook nog zoeken naar wat de beste doelgroep is. Maar op dit moment zijn het voornamelijk influentials, dus gewoon personen.” Revue is gratis wanneer je niet meer dan 200 subscribers hebt. Daarboven ga je betalen. Dat begint bij 5 dollar per maand en loopt op. Daarmee krijg je ook de mogelijkheid de nieuwsbrief meer te personaliseren.

“Doorknallen of blijven hangen”

De Kuijper werkt op dit moment helemaal alleen aan Revue. Nadat de tool op Product Hunt gefeatured werd, had hij binnen drie weken meer dan 2.000 gebruikers. “Het ging ineens heel hard. Ik kreeg heel veel feedback. Ik heb wat features gebouwd, wat bugs gefixed, het pro-account toegevoegd en nu denk ik: ik heb wel iets.” Daarmee is hij op het punt gekomen dat versnellen aan de orde is. Dat kan met een team en geld. De Kuijper voert dan ook gesprekken met investeerders. “Maar het liefst ga ik eerst nog een paar maanden verder en zorg ik dat er nog eens 10.000 of 20.000 gebruikers bijkomen, want dan kun je gewoon een betere ronde ophalen. Dus daar ben ik mee bezig.”

Ondertussen denkt de Kuijper over de toekomst na. “Ik wil verder uitbouwen maar wel simpel houden, dat is het lastige.” De feedback die hij tot op heden heeft gekregen, levert vooral verzoeken voor MailChimp-achtige features op. Een richting die De Kuijper zelf eigenlijk niet op wil. Maar wat dan wel? “De eerste validatie is er wel. Mensen waren echt laaiend enthousiast: ziet er goed uit en het werkt lekker, maar nu verder. Ik heb daar genoeg ideeën over maar ik weet nog niet wat de juiste richting is.”

Nieuwe gebruikers is een belangrijk doel, maar het is ook belangrijk dat mensen die een account aanmaken vervolgens ook werkelijk gebruik gaan maken van Revue. Daar stokt het nogal eens. Een lastige hobbel om te nemen, want veel meer dan mailtjes sturen in de hoop dat mensen alsnog tot gebruik overgaan, kun je niet doen. “Maar dat is onderdeel van dit hele proces: wat willen mensen en hoe krijg ik ze zo ver dat zit dit ook echt gaan doen.” Waarmee helder wordt hoe smal de grens is tussen doorknallen en blijven hangen. Subscribers zijn enthousiast over het gemak en de look and feel van de tool, maar gaan lang niet allemaal over tot wekelijks gebruik. Toch blijft De Kuijper positief. “Ik denk dat dat echt wel kan dat knallen. Ik denk dat het echt wel groot kan worden, zeker als ik zie dat mensen het wel heel vet vinden. Ja.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

2 Reacties

    Aldo

    Push, push, push..


    27 juli 2015 om 17:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!