Media Choice: regionaal adverteren op landelijke tv-zenders
Het bedrijf Media Choice is driftig bezig met de opbouw van een landelijk dekkend netwerk ten behoeve van regionale adverteerders op gethematiseerde tv-zenders. Het bedrijf dat startte in 2000 op de kabel van CAI Westland, heeft met name de afgelopen maanden haar dekking uitgebreid tot een bereik van 1,4 miljoen huishoudens.
Het model dat directeur Ferry Ouwendijk heeft ontwikkeld voorziet in een ‘ad-insertion’ systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat bij de ontvangst van satellietzenders via de kabel tijdens eigen promo’s lokaal gerichte reclames vertoond kunnen worden. Media Choice werkt voor het concept inmiddels samen met elf zenders, waaronder CNN International, Discovery Channel, Cartoon Network, Eurosport, MTV en Travel Channel. Ook heeft Media Choice met de zenders en kabelaars afspraken gemaakt over hoe en waar regionale reclame wordt uitgezonden.
Het model ziet er meestal zo uit dat de omzet wordt verdeeld tussen de tv-zender, de kabelexploitant en Media Choice. Media Choice verricht de reclame-exploitatie op regionaal en lokaal niveau. Casema (Zuid-Holland, Noord Brabant, Utrecht en delen van Noord-Holland), UPC (Amsterdam/Haarlem/ Zaandam) en Essent Kabelcom (Maastricht) hebben het project inmiddels omarmd en zijn de afgelopen maanden in de genoemde gebieden met de exploitatie van regionale reclame gestart of beginnen daar binnenkort mee.
Volgens Ouwendijk is zijn bedrijf geen concurrent van de reclame-exploitanten van landelijke media. Zijn systeem maakt het daarentegen w?l technisch mogelijk om reclames van winkelketens op lokaal niveau te bieden. Hierover heeft Media Choice afspraken gemaakt met de zenders. Het systeem heeft ook als voordeel dat kabelexploitanten zelf gerichte reclame kunnen maken voor hun eigen produkten, aldus Ouwendijk: indien kabelaars reclame landelijk tonen, is dit voor zestig procent of meer (afhankelijk van de kabelaar) verspilde moeite omdat kabelexploitanten per regio verschillen. Ook richt Media Choice zich op internationale beurzen en hotels waar veel buitenlandse zakelijke gasten komen, zodat bijvoorbeeld op CNN een doorkoppeling gemaakt kan worden naar de doelgroep.
De ontwikkeling van regionale reclame op landelijke zenders heeft vrij lang geduurd. Volgens Ferry Ouwendijk is in de Verenigde Staten het concept aan de orde van de dag. Ouwendijk stelt dat de techniek in 1997 al klaar lag, maar dat het veel moeite heeft gekost om kabelaars, tv-stations en (lokale) adverteerders te overtuigen van het nut van regionaal adverteren. Ouwendijk stelt dat het concept van Media Choice niet concurreert met landelijke media, maar met de regionale tv-media: de publieke regionale omroepen. Dat is volgens Ouwendijk een uitdaging, omdat middels zijn concept nieuwe adverteerders kunnen ontstaan, waarbij de regionale omroepen kunnen profiteren van nieuw gemaakte reclamespotjes die uitgezonden kunnen worden.
Bron: