Media ontwikkelen alternatief voor groene boekje

11 februari 2006, 08:52

Omdat de laatste theoretische gedachtenspinsels van de Nederlandse Taalunie nauwelijks meer praktisch toepasbaar zijn, komt de Nederlandse media met een alternatief voor het Groene Boekje.

Voorbeelden van veranderingen in de witte spelling:

  • Makkelijker gebruik van hoofdletters: vut net als cao klein; niet alleen de officiële namen van feestdagen met een hoofdletter, maar ook Kerstfeest en Eerste Paasdag; tijdperken mogen met een hoofdletter (Middeleeuwen). Coulance bij twijfel: eskimo (als verzamelnaam) naast het officiële Eskimo goed te verdedigen.
  • Geen spaties in woorden als 24 uursservice en 10 eurobiljetten, maar streepjes na het eerste deel, zoals het was.
  • Meer gebruik van streepjes om de leesbaarheid te verbeteren: would-be-schrijver in plaats van would-beschrijver en no-go-area in plaats van no-goarea.
  • Zo min mogelijk moeilijk toe te passen verschillen tussen trema’s en streepjes zoals in coëfficiënt en co-existentie, reïncarnatie en re-integratie.
  • Accenten schrijven als dat duidelijker is (appèl).
  • Minder betekenisnuances uitdrukken door verschillen in schrijfwijze, zoals nu gebeurt in Sovjetburger, Sovjet-communisme en sovjetcommunisme.
  • Combinaties als populair-wetenschappelijk en sociaal-kritisch met een streepje.
Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Handig, twee verschillende richtlijnen voor de spelling. Zal het eens proberen uit te leggen aan m’n dochter die nu net een jaar aan het lezen en schrijven is 😉


    11 februari 2006 om 09:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!