Meer bezoek trekken met je huidige SEO-posities? Gebruik deze 3 rich snippets
Een volledige SEO-campagne zorgt natuurlijk altijd nog voor de beste resultaten, maar via een rich snippet-strategie kun je vrij snel voor meer verkeer naar je website zorgen. De vraag is: hoe pak je dit slim aan?
De metatitel en -beschrijving kennen we inmiddels allemaal wel. Ze zijn essentieel om te ranken in Google. Maar als je er echt uit wilt springen op de zoekresultatenpagina en mensen dáár al wilt overtuigen van je expertise, kun je rich snippets inzetten. Hiermee beantwoord je namelijk direct bepaalde vragen in de zoekresultaten.
Het resultaat: je click-through-rate (CTR) gaat omhoog. Oftewel, je haalt meer websitebezoekers binnen. Meestal gebeurt dit op het moment dat je die felbegeerde top-3-positie in Google hebt weten te bemachtigen. Maar wanneer je rich snippets gebruikt, klikken mensen vaak óók door als je wat lager in de zoekresultaten staat. Daar wil ik wel het volgende bij vermelden: een onderzoek van Backlinko wijst uit dat slechts 0,78 procent op een zoekresultaat op pagina twee klikt. De rich snippet-strategie werkt dus het best als je érgens op pagina één van Google staat. Is dit het geval, dan kun je extra websitebezoekers genereren met je huidige posities in Google. Natuurlijk zorgt een volledige SEO-campagne altijd nog voor de beste resultaten, maar via deze ‘shortcut’ zorg je vrij snel voor meer verkeer naar je website. De vraag is: hoe doe je dit?
In dit artikel bespreek ik drie rich snippets die momenteel nog niet zoveel worden gebruikt, maar waarmee je wel degelijk meer bezoekers naar je website kan trekken. Bij onze klanten hebben wij na het toepassen hiervan een relatieve CTR-toename tot 10 procent geconstateerd. Om welke rich snippets gaat het en hoe creëer je ze?
1. FAQ: uitklapbare vragen op de zoekresultatenpagina
Een FAQ als rich snippet kan heel effectief zijn. Niemand minder dan Google geeft aan dat je website hiermee de juiste gebruikers zou kunnen bereiken. Maar voordat je vol enthousiasme met een rich snippet aan de slag gaat, is het wel belangrijk om de basis hiervoor te leggen: zorg dat je daadwerkelijk een FAQ-pagina op je website hebt staan! De vuistregel die ik hanteer is om ten minste drie vragen en antwoorden letterlijk op te nemen in je rich snippet. In mijn ervaring boek je daarmee veel succes.
Nu het praktische gedeelte: hoe creëer je een rich snippet? Met deze rich snippet-generator is het kinderspel: je kiest ‘FAQ Page’ in het uitklapmenu en vult de vragen en antwoorden in, waarna de generator een stukje code genereert. Dit hoef jij alleen nog even in de backend van je website te plakken. Als je een WordPress-website hebt, betekent dit dat je een nieuw blok moet aanmaken waar je de code toevoegt.
2. Rating: sterren op productniveau
“Sterren?” hoor ik je vragen. “Die heeft Google in 2019 toch verwijderd uit de zoekresultaten?” Dat klopt. Maar alleen op organisatieniveau. Je kunt nog altijd sterren toevoegen aan je producten of diensten. Waarom je dit zou doen? Vanwege de sociale bewijskracht. Mensen zien meteen hoeveel klanten je hebt geholpen en wat je gemiddelde rating is. Ligt deze aan de hoge kant, dan schept dit direct vertrouwen. Zo is de kans natuurlijk vele malen groter dat iemand doorklikt naar je website!
Je kunt nog altijd sterren toevoegen aan je producten of diensten
Deze rich snippet creëer je met dezelfde generator als de FAQ-variant. Het enige verschil is dat je in het uitklapmenu nu de optie ‘Product’ moet kiezen. Vervolgens voer je een aantal gegevens in, waaronder de naam van je product of dienst en het aantal ratings. Je wordt hier eenvoudig doorheen geleid. Wanneer je alles hebt ingevuld, genereert de generator een stukje code dat je in HTML op je website kan zetten.
Als je sterren wilt toevoegen aan meerdere pagina’s, moet je ervoor zorgen dat er op elke pagina een stukje code komt te staan. Hoe je dit het best kan oppakken, verschilt per CMS.
Een kanttekening: de generator voert geen controle uit op de rating die je invult, dus je zou er in theorie op los kunnen verzinnen. Maar dat is natuurlijk niet verstandig! Mensen komen hier uiteindelijk achter en dan kom je niet erg betrouwbaar over. Vul de gegevens daarom waarheidsgetrouw in.
3. Productprijs: je tarief als USP
Concurreer jij op prijzen? Dan is dit dé rich snippet voor jou. Door op de zoekresultatenpagina een productprijs weer te geven, bied je immers direct transparantie. Dat kan een hogere CTR tot gevolg hebben, mits de prijs overeenkomt met de verwachting van je potentiële bezoeker (of deze overtreft). Kost een iPhone met een marktwaarde van 800 euro het dubbele bij jou, dan kan deze rich snippet in je nadeel werken. Maak er dus alleen gebruik van als jouw prijzen doorgaans gunstig zijn in de ogen van je doelgroep!
Is dit het geval? Gebruik dan wederom de generator die ik hierboven heb besproken. Ook voor deze rich snippet kies je de optie ‘Product’, waarna je alle gegevens correct invult.
Klaar? Even (dubbel)checken!
Heb je de HTML-code op je website geplaatst? Controleer dan of je dit goed hebt gedaan middels de Rich Results Test. Als er problemen zijn, geeft deze tool je een waarschuwing. Daar hoef je overigens niet altijd iets mee te doen. Heb je een veld bewust leeggelaten, bijvoorbeeld omdat je de prijs niet wilt weergeven, dan kan je de waarschuwing negeren. Maar een kleine typefout, zoals een verkeerd geplaatste komma, kan ervoor zorgen dat je rich snippet niet wordt opgenomen in de zoekresultaten. Gelukkig legt de tool je heel duidelijk uit wat iedere waarschuwing inhoudt, zodat je weet wat je moet doen.
Samengevat: bevat je rich snippet een error, dan wordt deze niet opgenomen door Google, terwijl een waarschuwing enkel een advies van Google is.
Tijd voor the waiting game… of toch niet?
Natuurlijk wil je graag weten wanneer je jouw kersverse rich snippets terugziet in de zoekresultaten. Het antwoord op die vraag is echter niet heel simpel. Google moet de pagina eerst opnieuw indexeren. Het goede nieuws: het kan binnen een uur al zover zijn. Het slechte nieuws: soms duurt het enkele weken of maanden.
Het hangt er maar net van af hoe vaak Google op je website komt. Heb je kwalitatieve backlinks en heb je je sitemap aangemeld? Dan is de kans groter dat Google je rich snippets sneller opmerkt. Maar zelfs wanneer dit gebeurt, is het nog niet zeker dat ze ook worden opgenomen in de zoekresultaten. Dat is van meerdere factoren afhankelijk. Als je rich snippet bijvoorbeeld misleidende of irrelevante informatie bevat, kan Google ervoor kiezen om deze niet te tonen.
Daarom wil ik ter afsluiting nog eens het volgende benadrukken: hanteer een waarheidsgetrouwe rich snippet-strategie en deel alleen informatie die écht interessant is voor jouw doelgroep!
Artikelen over SEO worden gecheckt door het SEO-panel Martijn Hoving en Annelies Verhelst.
Nuttig artikel! Twee vragen:
1. Is het nuttig om de FAQ rich snippet op iedere pagina terug te laten komen of moet je dit beperken tot de FAQ pagina zelf?
2. Moet je het aantal FAQ in de rich snippet beperken of mag je ook al je vragen (+- 30) hierin verwerken?
@Ruben
Goeie vragen!
1. Ik adviseer altijd om per product/dienst/landingspagina een eigen FAQ op te stellen die relevant is voor het onderwerp op die pagina. Vervolgens kun je deze specifieke FAQ toevoegen als rich snippet.
2. Je kunt er best 30 in de rich snippet opnemen. Echter, zal Google er maar een paar laten zien. In mijn ervaring zo’n 3-5.
Zijn je vragen zo beantwoord?
Dank voor de duidelijke reactie. Hier kan ik zeker wat mee!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!