Meer conversies met retargeting: 5 tips

29 augustus 2014, 11:00

Starten met retargeting is de eerste stap, daarna komt de optimalisatie – met deze tips haal jij meer conversies binnen

Retargeting is een effectieve manier om opnieuw een ideale doelgroep te bereiken: diegenen die al interesse hebben getoond in jouw merk, maar nog niet zijn geconverteerd. In dit artikel deel ik graag vijf bruikbare tips om nog meer conversies te genereren met retargeting.

Tip 1: Segmenteer op plek in funnel

In een eerder artikel schreef ik al eens over het belang van het onderscheiden van de plek in de funnel. Niet elke bezoeker gedraagt zich hetzelfde op een website. Waar de een verschillende producten bekijkt op meerdere pagina’s, komt de ander niet verder dan de homepage. Daarom is het belangrijk om verschillende segmenten bezoekers aan te maken en daar ook de campagne op aan te passen.

Voor bezoekers die een of meerdere producten hebben bekeken, is het bijvoorbeeld raadzaam om dynamische banners in te zetten. Deze banners worden automatisch gevuld met de eerder bekeken producten. Door deze hoge relevantie, levert dit hele goede resultaten op.

Hoe verder de bezoeker in jouw funnel is gekomen, hoe waardevoller deze bezoeker. Daarom pas je het bod hierop aan. Bezoekers die al producten in het winkelmandje hadden geplaatst, maar toch nog niet zijn geconverteerd, zijn voor je campagne het meest interessant en daarom breng je hier het hoogste bod op uit.

Tip 2: Pas levensduur aan per segment

De plek in de funnel heeft ook invloed op de aangeraden levensduur per segment. De levensduur van een segment bepaalt hoe lang een gebruiker een advertentie te zien krijgt. Bezoekers die al producten in het winkelmandje hebben geplaatst, zitten in de laatste fase van hun aankoopproces. Zij zullen op korte termijn dit product aanschaffen, bij jou of bij jouw concurrent. Naast het eerder genoemde hoge bod, pas je ook de levensduur aan voor dit segment. Voor deze groep is het namelijk onnodig om hen nog lang te benaderen met een online advertentie.

De hieronder aangegeven gemiddelde levensduur per segment is een richtlijn. De uiteindelijke levensduur is afhankelijk van de markt en de duur van een gemiddeld aankoopproces.

  • Homepage: lange levensduur (60 – 90 dagen)
  • Productpagina: gemiddelde levensduur (30 – 60 dagen)
  • Winkelwagen: korte levensduur (7 – 30 dagen)

Voor de geconverteerde bezoekers maak je een apart segment aan. Deze bezoekers hebben de bedankpagina gezien en deze groep gebruikers wil je niet nogmaals een advertentie vertonen. Dit voorkomt dat retargeting storend wordt en je voorkomt dat er onnodig budget wordt gespendeerd aan advertenties die geen effect zullen hebben.

Tip 3: Bied verstandig

Advertentieruimte wordt via veilingen (ad exchanges) verkocht. Aangezien deze veilingen realtime plaatsvinden middels real-time bidding, is het mogelijk om individuele impressies in te kopen. Het concept van real-time bidding heeft retargeting op grote schaal mogelijk gemaakt. Maar hoe bepaal jij jouw ideale bod voor jouw retargetingcampagnes? Houd allereerst rekening met het type campagne. Om wat voor type campagne gaat het? Zo gelden voor retargetingcampagnes op het web andere tarieven dan voor de Facebook News Feed of Facebook Sidebar.

In tip 1 heb je al gelezen dat het verstandig is om campagnes aan te passen aan de plek in de funnel. Je gaat dus verschillende campagnes opzetten, waarbij je het bod laat afhangen van de segmentatie. Hoe verder in de funnel, hoe waardevoller deze bezoeker is.

In eerste instantie start je met gemiddelde biedingen. Zodra je campagne voldoende data heeft verzameld kan je met deze resultaten aan bodoptimalisatie gaan werken. Indien je de gewenste doelstelling (zoals CTR, CPC, CPA of ROI) behaald en er nog ruimte is in het budget, is het advies om het bod te verhogen. Zo worden er nog meer impressies gewonnen en vergroot je hiermee je omzet. Mochten de resultaten boven de doelstellingen liggen, dan verlaag je het bod, zodat je je uiteindelijke doelstellingen toch weet te bereiken.

Tip 4: Herhaalaankopen

Bezoekers die een aankoop hebben gedaan, wil je in eerste instantie uitsluiten van de campagne. Zoals al eerder genoemd in tip 2, is het verstandig deze groep niet direct nogmaals te benaderen. Maar voor bepaalde merken kan het juist zinvol zijn deze groep niet uit het oog te verliezen. Voor producten waar een bepaalde levensduur aan zit, kan uitstekend nogmaals een retargetingcampagne worden ingezet. Zo kan in de FMCG een product als scheermesjes na de gemiddelde levensduur van het product weer gepromoot worden onder eerdere kopers.

Tip 5: Zet A/B-tests in

Net zoals bij andere soorten advertising, is het ook bij retargeting raadzaam om aan de slag te gaan met A/B-tests. Door meerdere bannersets in te zetten per campagne kan eenvoudig het resultaat per bannerset worden geanalyseerd. Maak de CTA-button bijvoorbeeld een keer een andere kleur, of gebruik een andere tekst. Het A/B-testen van advertenties kan tot verdubbeling van de CTR leiden. Het is daarom raadzaam altijd, en het liefst voortdurend, A/B-tests in te zetten om het resultaat van je campagnes te blijven verbeteren.

Jorrit Baerends is oprichter van Saas-businesses Adcrowd en Adpiler. Hiermee helpt hij bedrijven met hun online marketing. Hiernaast heeft Jorrit Baerends een inspirerende vergaderlocatie geopend in Zwolle.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!